CrossClimate band Michelin goed in zomer én winter

Michelin heeft in Genève een personenwagenband gelanceerd die officieel goedgekeurd is als zomer- én winterband. Deze CrossClimate komt per 1 mei ook in Nederland op de markt.

De fabrikant zegt dat de nieuwkomer de jaarlijkse tweevoudige bandenwissel overbodig maakt zonder dat de rijveiligheid in het gedrang komt.

Daarmee speelt Michelin in op de resultaten van uitgebreid eigen onderzoek, waaruit twee hoofdconclusies zijn te trekken. De meeste consumenten in Europa geven aan dat ze het liefst een autoband hebben die goed presteert bij alle weersomstandigheden – dus ook onverwachte. Verder blijken velen de vaste wissel in voor- en najaar te duur en omslachtig te vinden. Om die reden rijdt 65 procent van de Europese automobilisten het hele jaar op zomerbanden. Van de gevaren die ze daardoor in winterse omstandigheden lopen is men zich doorgaans niet bewust. Verder blijkt een vijfde van de particuliere winterbandenrijders evenmin terug te wisselen naar zomerbanden, eveneens wegens het ‘gedoe’.

Officieel goedgekeurd

De CrossClimate hoeft niet gewisseld te worden en combineert volgens Michelin de prestaties van een zomerband met de veiligheid van een winterband. Daarmee zegt het concern een wereldprimeur te hebben. De kwaliteitsclaim wordt ondersteund door testresultaten van de onafhankelijke Duitse keuringinstantie TÜV Süd. De CrossClimate is officieel goedgekeurd voor gebruik in de winter en getest bij temperaturen die schommelden tussen -30 en +40 graden Celcius. Hij heeft een korte remweg op droog wegdek, scoort het beste ‘A’-niveau vermeld op het Europese bandenlabel voor remmen op nat wegdek en is voorzien van de 3PMSF wintermarkering (3 Peak Mountain Snow Flake – pictogram met 3 bergtoppen en een sneeuwvlok op de zijkant van de band). Die duidt op geschiktheid voor wintergebruik, ook in landen die een speciale bandenuitrusting eisen in het winterseizoen.

Michelin benadrukt dat de nieuwkomer geen allseason band is. 4-seizoenenbanden bieden volgens de Franse fabrikant slechts een matig compromis tussen prestaties in de zomer en winter. De marktintroductie van de CrossClimate begint met de meest gangbare velgmaten: 15, 16 en 17 inch (snelheidsindex T t/m W). In een later stadium zullen andere maten en segmenten volgen. 

Michelins nieuwste personenwagenband werd gisteren getest door de internationale vakpers. Later deze week komen in Genève genodigden uit onder meer de Nederlandse zakelijke markt ermee kennismaken. Volgens de fabrikant zal de CrossClimate 7 à 10 procent duurder zijn dan een Michelin zomerband maar enkele procenten goedkoper dan een Michelin winterband. De levensduur zou gelijkwaardig zijn aan die van Michelin-zomerbanden.

 

Reacties

Zie je wel dat het kan. Wordt eindelijk het gezwam over veranderende rubbereigenschappen boven en onder een bepaalde temperatuur gelogenstraft. Overigens al eerder aangetoond bij banden voor lichte vracht- en bestelauto’s. Waarom deze band nu geen vierseizoenband genoemd worden is natuurlijk een raadsel. Je kunt er alle seizoenen mee rijden, maar je mag het zo niet duiden.

Geplaatst door: A. v. Nierop op

Het is inderdaad opmerkelijk dat de band het hele jaar door gebruikt kan worden maar toch géén all-season band zou zijn. Wat bedoelt Michelin met die stelling? Overigens stelt Van Nierop het wel erg eenvoudig voor. De suggestie als zouden de verschillen tussen rubbersamenstellingen een fabeltje zijn is nogal boud.Na verloop van tijd zullen veel zaken die eerst niet mogelijk waren alsnog mogelijk worden. Dat het nu wel kan wil niet zeggen dat het in het verleden ook kon. Het is een gevolg van het feit dat de techniek steeds vooruit gaat. Ik zou nu niet meer willen rijden met banden die geproduceerd zijn met de techniek van, laat ik zeggen, veertig jaar terug en meneer van Nierop ook niet, lijkt me

Geplaatst door: H. Van Haren op
CrossClimate band Michelin goed in zomer én winter - Automobielmanagement.nl

CrossClimate band Michelin goed in zomer én winter

Michelin heeft in Genève een personenwagenband gelanceerd die officieel goedgekeurd is als zomer- én winterband. Deze CrossClimate komt per 1 mei ook in Nederland op de markt.

De fabrikant zegt dat de nieuwkomer de jaarlijkse tweevoudige bandenwissel overbodig maakt zonder dat de rijveiligheid in het gedrang komt.

Daarmee speelt Michelin in op de resultaten van uitgebreid eigen onderzoek, waaruit twee hoofdconclusies zijn te trekken. De meeste consumenten in Europa geven aan dat ze het liefst een autoband hebben die goed presteert bij alle weersomstandigheden – dus ook onverwachte. Verder blijken velen de vaste wissel in voor- en najaar te duur en omslachtig te vinden. Om die reden rijdt 65 procent van de Europese automobilisten het hele jaar op zomerbanden. Van de gevaren die ze daardoor in winterse omstandigheden lopen is men zich doorgaans niet bewust. Verder blijkt een vijfde van de particuliere winterbandenrijders evenmin terug te wisselen naar zomerbanden, eveneens wegens het ‘gedoe’.

Officieel goedgekeurd

De CrossClimate hoeft niet gewisseld te worden en combineert volgens Michelin de prestaties van een zomerband met de veiligheid van een winterband. Daarmee zegt het concern een wereldprimeur te hebben. De kwaliteitsclaim wordt ondersteund door testresultaten van de onafhankelijke Duitse keuringinstantie TÜV Süd. De CrossClimate is officieel goedgekeurd voor gebruik in de winter en getest bij temperaturen die schommelden tussen -30 en +40 graden Celcius. Hij heeft een korte remweg op droog wegdek, scoort het beste ‘A’-niveau vermeld op het Europese bandenlabel voor remmen op nat wegdek en is voorzien van de 3PMSF wintermarkering (3 Peak Mountain Snow Flake – pictogram met 3 bergtoppen en een sneeuwvlok op de zijkant van de band). Die duidt op geschiktheid voor wintergebruik, ook in landen die een speciale bandenuitrusting eisen in het winterseizoen.

Michelin benadrukt dat de nieuwkomer geen allseason band is. 4-seizoenenbanden bieden volgens de Franse fabrikant slechts een matig compromis tussen prestaties in de zomer en winter. De marktintroductie van de CrossClimate begint met de meest gangbare velgmaten: 15, 16 en 17 inch (snelheidsindex T t/m W). In een later stadium zullen andere maten en segmenten volgen. 

Michelins nieuwste personenwagenband werd gisteren getest door de internationale vakpers. Later deze week komen in Genève genodigden uit onder meer de Nederlandse zakelijke markt ermee kennismaken. Volgens de fabrikant zal de CrossClimate 7 à 10 procent duurder zijn dan een Michelin zomerband maar enkele procenten goedkoper dan een Michelin winterband. De levensduur zou gelijkwaardig zijn aan die van Michelin-zomerbanden.

 

Reacties

Zie je wel dat het kan. Wordt eindelijk het gezwam over veranderende rubbereigenschappen boven en onder een bepaalde temperatuur gelogenstraft. Overigens al eerder aangetoond bij banden voor lichte vracht- en bestelauto’s. Waarom deze band nu geen vierseizoenband genoemd worden is natuurlijk een raadsel. Je kunt er alle seizoenen mee rijden, maar je mag het zo niet duiden.

Geplaatst door: A. v. Nierop op

Het is inderdaad opmerkelijk dat de band het hele jaar door gebruikt kan worden maar toch géén all-season band zou zijn. Wat bedoelt Michelin met die stelling? Overigens stelt Van Nierop het wel erg eenvoudig voor. De suggestie als zouden de verschillen tussen rubbersamenstellingen een fabeltje zijn is nogal boud.Na verloop van tijd zullen veel zaken die eerst niet mogelijk waren alsnog mogelijk worden. Dat het nu wel kan wil niet zeggen dat het in het verleden ook kon. Het is een gevolg van het feit dat de techniek steeds vooruit gaat. Ik zou nu niet meer willen rijden met banden die geproduceerd zijn met de techniek van, laat ik zeggen, veertig jaar terug en meneer van Nierop ook niet, lijkt me

Geplaatst door: H. Van Haren op