Elektrische stuursystemen zitten in de lift. Als onderdeel voor rijhulpsystemen zoals de rijstrookassistent of de parkeerhulp is een elektrisch stuursysteem meer en meer standaard in de moderne auto’s.  Het systeem bespaart in vergelijking met een hydraulisch stuurbekrachtigingssysteem 0,8 liter brandstof per honderd kilometer, afhankelijk van de rijcyclus, aldus Bosch. En de toenemende toepassing van elektrische stuursystemen gaat gepaard met deze mijlpaal van vijftig miljoen eenheden voor producent  Bosch. "Bovendien, door de toenemende vraag zal de productie van de volgende vijftig miljoen systemen geen twaalf jaar duren," weet Christian Sobottka, baas van de divisie Automotive Steering. 

Groei blijft

Bosch verwacht dat het marktaandeel van de elektrische besturing zal blijven groeien. Voor elektrificatie en geautomatiseerd rijden, twee belangrijke trends voor de toekomst van de auto-industrie, is elektrische besturing essentieel want bij elektrische auto’s wordt alleen een elektrische besturing gebruikt. Bij geautomatiseerd rijden nemen auto’s in bepaalde situaties het stuur over, zoals bijvoorbeeld bij het rijden op de snelweg – en zorgen zo voor meer veiligheid en comfort. De onderlinge koppeling en interactie van het stuursysteem met alle belangrijke onderdelen in het voertuig staan hierbij centraal.  Deze omvatten bijvoorbeeld het ESP-remcontrolesysteem, de motorcontrole-eenheid en de omgevingssensoren.  Deze onderdelen worden eveneens in miljoenen stuks ontworpen en gefabriceerd door Bosch.

Zeven op de tien

Elektrische stuursystemen rollen van de productielijnen van Bosch in Europa, Noord-Amerika en China. Vandaag de dag wordt ongeveer zeventig percent van de stuurbekrachtigingssystemen van Bosch gebouwd met een elektrische aandrijving. Ter vergelijk: in 2009 was dit veertig percent. Bosch verwacht dat hydraulische systemen in 2020 nog maar tien procent van alle geproduceerde stuursystemen zullen uitmaken.