Toyota sluit deal met concurrent van Takata

Toyota Motor gaat bij Nippon Kayaku, een concurrent van airbagfabrikant Takata, dertien miljoen opblaasmechanismen kopen. Maar Toyota blijft Takata wel trouw.

Dit meldt de Vlaamse website De Tijd, op basis van informatie van persbureau Reuters. De airbag-inflators  die het Japanse Takata aan diverse autofabrikanten heeft geleverd, hebben tot dusver acht doden en een honderdtal gewonden veroorzaakt. Als ze langere tijd worden blootgesteld aan hitte of hoge vochtigheid, kunnen ze spontaan afgaan waarbij dan metalen of plastic deeltjes met grote kracht rondslingeren. Zeker tien autofabrikanten hebben recalls gedaan voor in totaal tientallen miljoenen auto’s om de inflators te vervangen.

Ook Toyota, maar die gaat nu nog een stap verder. Er rijden nog een miljoen Toyota’s rond met airbags van Takata en Toyota gaat nu de meest risicovolle modellen aanpakken door de opblaassystemen ervan in de komende jaren vervangen ( de problemen duiken pas na enkele jaren op). Dit plan is tot dusver de meest proactieve zet van een autofabrikant in deze kwestie. Verrassend is dat Toyota niet leverancier Takata inschakel. Persbureau Reuters weet te melden dat Toyota een beroep gaat doen op de veel kleinere onderdelenfabrikant Nippon Kayaku. In de periode 2016 en 2020 moet die ruim dertien miljoen inflators gaan leveren. Nippon Kayaku maakt ook chemicaliën en geneesmiddelen.

Het gaat in de eerste plaats om een voorzorgsmaatregel voor het geval dat nieuwe recalls nodig zouden zijn. Toyota hanteert  ‘lean manufacturing’ en houdt een absoluut minimum aan onderdelen in voorraad. Maar dan moet de toelevering dus wel goed zijn.

Anderzijds blijft Toyota wel klant bij Takata. Toyota ‘zal niets doen om Takata te verpletteren’, aldus Reuters.  (bronnen: De Tijd / Reuters)

Toyota sluit deal met concurrent van Takata - Automobielmanagement.nl

Toyota sluit deal met concurrent van Takata

Toyota Motor gaat bij Nippon Kayaku, een concurrent van airbagfabrikant Takata, dertien miljoen opblaasmechanismen kopen. Maar Toyota blijft Takata wel trouw.

Dit meldt de Vlaamse website De Tijd, op basis van informatie van persbureau Reuters. De airbag-inflators  die het Japanse Takata aan diverse autofabrikanten heeft geleverd, hebben tot dusver acht doden en een honderdtal gewonden veroorzaakt. Als ze langere tijd worden blootgesteld aan hitte of hoge vochtigheid, kunnen ze spontaan afgaan waarbij dan metalen of plastic deeltjes met grote kracht rondslingeren. Zeker tien autofabrikanten hebben recalls gedaan voor in totaal tientallen miljoenen auto’s om de inflators te vervangen.

Ook Toyota, maar die gaat nu nog een stap verder. Er rijden nog een miljoen Toyota’s rond met airbags van Takata en Toyota gaat nu de meest risicovolle modellen aanpakken door de opblaassystemen ervan in de komende jaren vervangen ( de problemen duiken pas na enkele jaren op). Dit plan is tot dusver de meest proactieve zet van een autofabrikant in deze kwestie. Verrassend is dat Toyota niet leverancier Takata inschakel. Persbureau Reuters weet te melden dat Toyota een beroep gaat doen op de veel kleinere onderdelenfabrikant Nippon Kayaku. In de periode 2016 en 2020 moet die ruim dertien miljoen inflators gaan leveren. Nippon Kayaku maakt ook chemicaliën en geneesmiddelen.

Het gaat in de eerste plaats om een voorzorgsmaatregel voor het geval dat nieuwe recalls nodig zouden zijn. Toyota hanteert  ‘lean manufacturing’ en houdt een absoluut minimum aan onderdelen in voorraad. Maar dan moet de toelevering dus wel goed zijn.

Anderzijds blijft Toyota wel klant bij Takata. Toyota ‘zal niets doen om Takata te verpletteren’, aldus Reuters.  (bronnen: De Tijd / Reuters)