Nederlanders goed bekend met rijhulpsystemen

Nederlanders zijn goed op de hoogte van moderne rijhulpsystemen, blijkt uit een onderzoek van Bosch.

Eind november vorig jaar werd de kennis gepeild bij 754 Nederlanders (personen die de beslissing over de aankoop van een nieuwe auto nemen en die een auto van maximaal drie jaar oud hebben). Minstens zestig procent blijkt alle systemen op de eigen auto te kennen. Bijna alle bestuurders kennen bijvoorbeeld cruise control (94%), parkeerassistentie (87%) en het elektronisch stabiliteitsprogramma ESP® (80%).

Veel mensen hebben ook al gehoord van vermoeidheidsdetectie of verkeersbordherkenning, maar slechts een zeer klein aantal Nederlanders heeft een auto die met deze systemen is uitgerust. Meer dan 60 procent van de ondervraagden vindt dat rijhulpsystemen de veiligheid van de auto verhogen en 53 procent vindt ook dat zij het rijcomfort vergroten en de bestuurder ontspannen.

Het noodremsysteem bij hogere snelheid wordt door de Nederlanders als het belangrijkste rijhulpsysteem ervaren, gevolgd door het noodremsysteem voor voetgangers, de dodehoekdetectie, de uitwijkassistent en Adaptive Cruise Control (ACC). Toch zijn de Nederlandse respondenten eerder terughoudend als hen wordt gevraagd dieper in de geldbuidel te tasten voor rijhulpfuncties. Als ze extra zouden betalen, opteren ze voor de noodremsystemen, de dodehoekdetectie en de uitwijkassistent.

Nederlanders goed bekend met rijhulpsystemen - Automobielmanagement.nl

Nederlanders goed bekend met rijhulpsystemen

Nederlanders zijn goed op de hoogte van moderne rijhulpsystemen, blijkt uit een onderzoek van Bosch.

Eind november vorig jaar werd de kennis gepeild bij 754 Nederlanders (personen die de beslissing over de aankoop van een nieuwe auto nemen en die een auto van maximaal drie jaar oud hebben). Minstens zestig procent blijkt alle systemen op de eigen auto te kennen. Bijna alle bestuurders kennen bijvoorbeeld cruise control (94%), parkeerassistentie (87%) en het elektronisch stabiliteitsprogramma ESP® (80%).

Veel mensen hebben ook al gehoord van vermoeidheidsdetectie of verkeersbordherkenning, maar slechts een zeer klein aantal Nederlanders heeft een auto die met deze systemen is uitgerust. Meer dan 60 procent van de ondervraagden vindt dat rijhulpsystemen de veiligheid van de auto verhogen en 53 procent vindt ook dat zij het rijcomfort vergroten en de bestuurder ontspannen.

Het noodremsysteem bij hogere snelheid wordt door de Nederlanders als het belangrijkste rijhulpsysteem ervaren, gevolgd door het noodremsysteem voor voetgangers, de dodehoekdetectie, de uitwijkassistent en Adaptive Cruise Control (ACC). Toch zijn de Nederlandse respondenten eerder terughoudend als hen wordt gevraagd dieper in de geldbuidel te tasten voor rijhulpfuncties. Als ze extra zouden betalen, opteren ze voor de noodremsystemen, de dodehoekdetectie en de uitwijkassistent.