Automechanika toont aftermarket ‘de ontwikkelingen van morgen’

De vakbeurs Automechanika in Frankfurt staat in het teken van technische ontwikkelingen, innovatie en kennisoverdracht. Een interessant voorbeeld is de hal die een overzicht biedt van voertuigservice en mobiliteit van morgen. Automechanika Frankfurt vindt dit jaar plaats van 13 tot en met 17 september.

Automechanika toont aftermarket ‘de ontwikkelingen van morgen’

Automechanika blijft in de eerste plaats de vakbeurs van de grote getallen, zo bleek tijdens de persconferentie voor de Nederlandse vakpers. Messe Frankfurt, meer dan driehonderd duizend vierkante meter groot, bood in 2014 plaats aan meer dan 4,6 duizend exposanten en ontving circa 138 duizend bezoekers. Deze cijfers zullen dit jaar niet significant anders zijn. Buurland Nederland is belangrijk voor Automechanika. In 2014 namen er 114 Nederlandse bedrijven deel en brachten ruim drieënhalf duizend Nederlanders een bezoek aan de beurs. De meeste ruimte in het immense hallencomplex is weer ingeruimd voor de productgroepen Parts & Components en Repair & Maintenance. De fabrikanten en leveranciers van onderdelen en componenten nemen ongeveer de helft van de beursvloer in. Alle grote, bekende fabrikanten uit dit segment hebben zich volgens beursdirecteur Olaf Musshoff alweer ingeschreven voor de vakbeurs. Datzelfde geldt voor de belangrijkste spelers op het gebied van werkplaatsequipment, gereedschappen en schadeherstel.  

Blik in de toekomst

Twee jaar geleden introduceerde Automechanika het thema ‘Mobility of the Future’, met aandacht voor onder meer elektrische auto’s, laad infrastructuur en lichtgewicht constructies. De evaluatie na Automechanika 2014 leerde dat er meer nadruk op de aftermarket moest komen, aldus Musshoff. Dit jaar is het thema daarom ‘Tomorrow’s Service & Mobility’, te zien in hal 2.
De bezoekers kunnen daar kennismaken met de werkplaats van de toekomst. De exposanten richten zich onder meer op diagnose en onderhoud op afstand en op werkplaatsapparatuur om de auto van morgen te onderhouden en te repareren. Het thema focust daarnaast op de auto van de toekomst, die deels al vandaag in de showroom staat. Aandachtspunten zijn onder meer elektrische mobiliteit, alternatieve aandrijvingen, autonoom rijdende voertuigen en batterijtechnologie. Jaguar Land Rover laat zien hoe voertuigen met elkaar kunnen communiceren. "Automechanika is hét platform voor innovatie", aldus Musshoff. "In onze werkplaats van de toekomst laten we zien wat de medewerkers in de werkplaats nodig hebben om smart cars te kunnen servicen en wat de mogelijkheden zijn. Het doel is om te tonen hoe de werkplaats zijn klanten kan behouden en competitief kan blijven ten opzichte van andere garagebedrijven." Continental, Schaeffler, ZF, Brembo en Texa behoren tot de exposanten. Musshoff noemt Tomorrow’s Service & Mobility één van de belangrijkste nieuwe onderdelen van Automechanika. "De onderwerpen die we hier behandelen zijn erg belangrijk voor de industrie en onze bezoekers. Iedereen moet over dit thema De productgroep Service Station & Car Wash is gewijzigd in Car Wash, Care & Reconditioning. Carwash is een belangrijk thema, alle vooraanstaande fabrikanten zijn van de partij in de Car Wash City op het buitenterrein. Hier vindt ook een seminar plaats met experts uit de carwash-industrie. Automechanika verbreedt ook op het digitale vlak. De productgroep IT & Management heet nu Management & Digital Solutions. "Daarmee gaan we breder dan IT", belooft Musshoff. De twee jaar geleden geïntroduceerde productgroep Electronics & Systems biedt ruimte voor fabrikanten en leveranciers van onder meer motorelektronica, intelligente verkeerssystemen en systemen voor voertuigveiligheid. Producten en diensten voor commerciële voertuigen vormen geen aparte productgroep maar spelen wel een hoofdrol tijdens Automechanika. Mus shoff verwacht dat elfhonderd tot twaalfhonderd exposanten zich (deels) op dit segment richten. De Automechanika Truck Competence omvat onder meer een speciale bezoekersbrochure en activiteiten op het buitenterrein. 

Trainingen en presentaties

Kennisoverdracht is een ander belangrijk onderdeel van Automechanika. Dit jaar vindt er wederom een uitgebreid programma schadeherstelworkshops plaats. Het complete hersteltraject komt aan bod. Denk aan het calculeren van de schade, schadeherstel van hybriden, foutcodes/diagnose, verbindingstechnieken en spot repair. Doelgroepen zijn schadeherstellers, schadetaxateurs en docenten/instructeurs. Elke workshop duurt circa drie uur, deelnemers krijgen een certificaat van deelname. De workshops zijn gratis, onder voorwaarde dat de deelnemers zich vooraf registeren. De ochtendsessies zijn Duitstalig, in de middag is Engels de voertaal.
De Automechanika Academy is het andere decor voor kennisoverdracht. De lezingen en presentaties gaan onder meer over schadeherstel en connected mobiliteit. Musshoff: "De insteek van de Academy is steeds een compacte presentatie van twintig tot dertig minuten over één onderwerp."  

Werkplaatsdagen

In 2012 duurde Automechanika nog zes dagen. In 2014 verviel de zondag als beursdag en ging de beurs terug naar vijf dagen. Zondag was traditioneel de dag waarop veel bezoekers werkzaam in (de werkplaats van) een universeel garagebedrijf de beurs bezochten.
Automechanika vindt het belangrijk om deze doelgroep, goed voor 39 procent van de bezoekersaantallen, een alternatief te bieden. Dat zijn de Automechanika Workshop Days, op vrijdag en zaterdag 16 en 17 september, geworden. Er komt deze dagen een speciaal programma voor bezoekers uit deze sector. Het spreekt voor zich dat de doelgroep ook op de andere beursdagen meer dan welkom is. Ze missen dan wel de competities die tijdens de Workshop Days plaatsvinden. "Denk aan op een stier rijden of een modelauto besturen met een iPad", noemt Musshoff twee voorbeelden.

Automechanika toont aftermarket ‘de ontwikkelingen van morgen’ - Automobielmanagement.nl

Automechanika toont aftermarket ‘de ontwikkelingen van morgen’

De vakbeurs Automechanika in Frankfurt staat in het teken van technische ontwikkelingen, innovatie en kennisoverdracht. Een interessant voorbeeld is de hal die een overzicht biedt van voertuigservice en mobiliteit van morgen. Automechanika Frankfurt vindt dit jaar plaats van 13 tot en met 17 september.

Automechanika toont aftermarket ‘de ontwikkelingen van morgen’

Automechanika blijft in de eerste plaats de vakbeurs van de grote getallen, zo bleek tijdens de persconferentie voor de Nederlandse vakpers. Messe Frankfurt, meer dan driehonderd duizend vierkante meter groot, bood in 2014 plaats aan meer dan 4,6 duizend exposanten en ontving circa 138 duizend bezoekers. Deze cijfers zullen dit jaar niet significant anders zijn. Buurland Nederland is belangrijk voor Automechanika. In 2014 namen er 114 Nederlandse bedrijven deel en brachten ruim drieënhalf duizend Nederlanders een bezoek aan de beurs. De meeste ruimte in het immense hallencomplex is weer ingeruimd voor de productgroepen Parts & Components en Repair & Maintenance. De fabrikanten en leveranciers van onderdelen en componenten nemen ongeveer de helft van de beursvloer in. Alle grote, bekende fabrikanten uit dit segment hebben zich volgens beursdirecteur Olaf Musshoff alweer ingeschreven voor de vakbeurs. Datzelfde geldt voor de belangrijkste spelers op het gebied van werkplaatsequipment, gereedschappen en schadeherstel.  

Blik in de toekomst

Twee jaar geleden introduceerde Automechanika het thema ‘Mobility of the Future’, met aandacht voor onder meer elektrische auto’s, laad infrastructuur en lichtgewicht constructies. De evaluatie na Automechanika 2014 leerde dat er meer nadruk op de aftermarket moest komen, aldus Musshoff. Dit jaar is het thema daarom ‘Tomorrow’s Service & Mobility’, te zien in hal 2.
De bezoekers kunnen daar kennismaken met de werkplaats van de toekomst. De exposanten richten zich onder meer op diagnose en onderhoud op afstand en op werkplaatsapparatuur om de auto van morgen te onderhouden en te repareren. Het thema focust daarnaast op de auto van de toekomst, die deels al vandaag in de showroom staat. Aandachtspunten zijn onder meer elektrische mobiliteit, alternatieve aandrijvingen, autonoom rijdende voertuigen en batterijtechnologie. Jaguar Land Rover laat zien hoe voertuigen met elkaar kunnen communiceren. "Automechanika is hét platform voor innovatie", aldus Musshoff. "In onze werkplaats van de toekomst laten we zien wat de medewerkers in de werkplaats nodig hebben om smart cars te kunnen servicen en wat de mogelijkheden zijn. Het doel is om te tonen hoe de werkplaats zijn klanten kan behouden en competitief kan blijven ten opzichte van andere garagebedrijven." Continental, Schaeffler, ZF, Brembo en Texa behoren tot de exposanten. Musshoff noemt Tomorrow’s Service & Mobility één van de belangrijkste nieuwe onderdelen van Automechanika. "De onderwerpen die we hier behandelen zijn erg belangrijk voor de industrie en onze bezoekers. Iedereen moet over dit thema De productgroep Service Station & Car Wash is gewijzigd in Car Wash, Care & Reconditioning. Carwash is een belangrijk thema, alle vooraanstaande fabrikanten zijn van de partij in de Car Wash City op het buitenterrein. Hier vindt ook een seminar plaats met experts uit de carwash-industrie. Automechanika verbreedt ook op het digitale vlak. De productgroep IT & Management heet nu Management & Digital Solutions. "Daarmee gaan we breder dan IT", belooft Musshoff. De twee jaar geleden geïntroduceerde productgroep Electronics & Systems biedt ruimte voor fabrikanten en leveranciers van onder meer motorelektronica, intelligente verkeerssystemen en systemen voor voertuigveiligheid. Producten en diensten voor commerciële voertuigen vormen geen aparte productgroep maar spelen wel een hoofdrol tijdens Automechanika. Mus shoff verwacht dat elfhonderd tot twaalfhonderd exposanten zich (deels) op dit segment richten. De Automechanika Truck Competence omvat onder meer een speciale bezoekersbrochure en activiteiten op het buitenterrein. 

Trainingen en presentaties

Kennisoverdracht is een ander belangrijk onderdeel van Automechanika. Dit jaar vindt er wederom een uitgebreid programma schadeherstelworkshops plaats. Het complete hersteltraject komt aan bod. Denk aan het calculeren van de schade, schadeherstel van hybriden, foutcodes/diagnose, verbindingstechnieken en spot repair. Doelgroepen zijn schadeherstellers, schadetaxateurs en docenten/instructeurs. Elke workshop duurt circa drie uur, deelnemers krijgen een certificaat van deelname. De workshops zijn gratis, onder voorwaarde dat de deelnemers zich vooraf registeren. De ochtendsessies zijn Duitstalig, in de middag is Engels de voertaal.
De Automechanika Academy is het andere decor voor kennisoverdracht. De lezingen en presentaties gaan onder meer over schadeherstel en connected mobiliteit. Musshoff: "De insteek van de Academy is steeds een compacte presentatie van twintig tot dertig minuten over één onderwerp."  

Werkplaatsdagen

In 2012 duurde Automechanika nog zes dagen. In 2014 verviel de zondag als beursdag en ging de beurs terug naar vijf dagen. Zondag was traditioneel de dag waarop veel bezoekers werkzaam in (de werkplaats van) een universeel garagebedrijf de beurs bezochten.
Automechanika vindt het belangrijk om deze doelgroep, goed voor 39 procent van de bezoekersaantallen, een alternatief te bieden. Dat zijn de Automechanika Workshop Days, op vrijdag en zaterdag 16 en 17 september, geworden. Er komt deze dagen een speciaal programma voor bezoekers uit deze sector. Het spreekt voor zich dat de doelgroep ook op de andere beursdagen meer dan welkom is. Ze missen dan wel de competities die tijdens de Workshop Days plaatsvinden. "Denk aan op een stier rijden of een modelauto besturen met een iPad", noemt Musshoff twee voorbeelden.