De daadwerkelijke verhoging, die eind van dit kwartaal in gaat, varieert voor de verschillende soorten banden. "Afhankelijk van wat de grondstoffenprijzen doen, zullen we de prijzen van onze producten later opnieuw gaan bekijken,"deelt Michelin mee.

Michelin heeft tegelijkertijd de jaarcijfers bekend gemaakt. De Franse producent heeft vorig jaar in volume 2,1 procent meer banden afgezet. Bij banden voor personenwagens was sprake van een groei met 3 procent. Volgens Michelin zelf zijn dat betere prestaties dan in de bandensector als geheel. Financieel kwam er een operationele winst van 2,692 miljard euro uit de bus, 235 miljoen meer dan een jaar eerder.

Verder heeft het eerdere strategische plan over de afgelopen vijf jaar zoals gepland 1,2 miljard aan besparingen opgeleverd. "2016 is een geslaagde etappe geweest op onze strategische route. Onze groei is groter dan die van de markten en dat is het resultaat van de kracht van ons merk Michelin, de voortdurende innovaties en de verbetering van de kwaliteit van onze service aan onze klanten," zegt bestuursvoorzitter Jean-Dominique Senard.

Het bandenbedrijf verwacht dat de markt zich in 2017 vrijwel net zo zal ontwikkelen als in het afgelopen jaar. Daarnaast voorziet Michelin dat de grondstoffenprijzen verder zullen blijven stijgen. Het bedrijf mikt op een verdere verhoging van de volumes en een hogere operationele winst dan in het afgelopen jaar.