Hoewel de curatoren, die Saab Automobile nu leiden, nog geen beslissing hebben genomen over het eventueel continueren van die garantie heeft de Nederlandse importeur Beherman Group met de Nederlandse dealers een alternatief ontwikkeld. Belangrijk is bovendien de ruime beschikbaarheid van originele onderdelen. Voor Saab-rijders verandert er dus weinig qua zekerheid en onderhoud ondanks het faillissement van Saab in Zweden. Beherman heeft met het Nederlandse netwerk van 38 servicepunten een alternatief concept ontwikkeld om het wegvallen van de fabrieksgarantie op te vangen. Dit alternatieve garantieplan is alleen geldig voor auto’s die de afgelopen 24 maanden via het officiële Nederlandse Saab-verkoopkanaal in Nederland zijn verkocht. Met het initiatief komt een einde aan een onzekere periode voor alle Nederlandse Saab-rijders met een recent aangeschafte nieuwe Saab.

De beslissing van Beherman en zijn dealers is positief voor de Saab-liefhebbers die nog een op zoek zijn naar een nieuwe Saab. In heel Nederland zijn er nog veertig te vinden. Voor deze auto’s, en voor de vijftienhonderd Saabs die de afgelopen twee jaar nieuw zijn verkocht in Nederland, geldt dus het alternatieve garantieplan.  Norbert Wiesmeier, voorzitter van de Nederlandse Saab-dealervereniging zegt hierover: "Wij zijn als organisatie blij met het initiatief. Het garantieplan is solide en neemt onzekerheid weg. Dat is belangrijk voor de dealers en voor de klanten." 

 De consument kan vanaf nu weer voor garantiewerkzaamheden aan zijn jonge Saab bij de Nederlandse dealers terecht. De auto zal dan worden gerepareerd met originele onderdelen. Onderdelenleveranties zijn geen enkel probleem, nu niet en in de toekomst niet. Saab Parts, de divisie verantwoordelijke voor de wereldwijde levering van de originele onderdelen, is immers buiten het faillissement van Saab Automobile gebleven.  Philippe Mertens, Directeur Saab Benelux: "Door het alternatieve garantieplan, de beschikbaarheid van originele onderdelen en het intact gebleven dealernetwerk kunnen Saab-rijders terugvallen op de service die ze gewend zijn."