Britse supermarkt Tesco stopt met occasionsite

De veruit grootste Britse supermarkt Tesco heeft zich al na één jaar teruggetrokken uit de handel in occasions via het internet. Volgens Tesco lukte het niet voldoende auto’s op de site te krijgen. Maar de autowereld is ervan overtuigd dat het probleem meer gelegen is een sterk tegenvallend aantal bezoekers op de site, laat staan kopers.

Tesco kocht een jaar geleden een belang in Carsite dat vervolgens als onderdeel van de eigen site van de winkelier in de markt werd gezet. Wie belangstelling had voor een van de aangeboden tweedehandsauto’s kon een proefrit boeken bij een zogenaamd ‘fulfillment centre’. Tesco dacht daarbij te kunnen profiteren van zijn naamsbekendheid en wilde binnen drie jaar net zo groot te worden als de Britse marktleider, Carcraft, dat via een site en enorme verkoophallen jaarlijks veertigduizend auto’s aan een nieuwe eigenaars helpt.

Maar de resultaten vielen zwaar tegen. Via de Tesco-site werden maandelijks niet meer dan honderdvijftig auto’s verkocht, nauwelijks meer dan bij het ‘oude’ Carsite dat op gemiddeld 125 stuks kwam. Zelfs een grote champagne onder de miljoenen Club Card houders van Tesco leverde nauwelijks meer bezoekers op. Volgens Tesco komt dat doordat er niet genoeg auto’s worden aangeboden. Britse bronnen stellen dat Tesco en Carsite een afspraak hadden gemaakt met Leaseplan die aantrekkelijke occasions zou aanleveren maar dat daar in de praktijk weinig van terecht kwam. ‘’Na een beoordeling van het business model hebben wij en Carsite besloten dat we onze klanten niet een voldoende aanbod aan auto’s kunnen bieden. Naar aanleiding daarvan hebben we besloten de business te sluiten,” aldus een gezamenlijke verklaring.

 

Britse supermarkt Tesco stopt met occasionsite - Automobielmanagement.nl

Britse supermarkt Tesco stopt met occasionsite

De veruit grootste Britse supermarkt Tesco heeft zich al na één jaar teruggetrokken uit de handel in occasions via het internet. Volgens Tesco lukte het niet voldoende auto’s op de site te krijgen. Maar de autowereld is ervan overtuigd dat het probleem meer gelegen is een sterk tegenvallend aantal bezoekers op de site, laat staan kopers.

Tesco kocht een jaar geleden een belang in Carsite dat vervolgens als onderdeel van de eigen site van de winkelier in de markt werd gezet. Wie belangstelling had voor een van de aangeboden tweedehandsauto’s kon een proefrit boeken bij een zogenaamd ‘fulfillment centre’. Tesco dacht daarbij te kunnen profiteren van zijn naamsbekendheid en wilde binnen drie jaar net zo groot te worden als de Britse marktleider, Carcraft, dat via een site en enorme verkoophallen jaarlijks veertigduizend auto’s aan een nieuwe eigenaars helpt.

Maar de resultaten vielen zwaar tegen. Via de Tesco-site werden maandelijks niet meer dan honderdvijftig auto’s verkocht, nauwelijks meer dan bij het ‘oude’ Carsite dat op gemiddeld 125 stuks kwam. Zelfs een grote champagne onder de miljoenen Club Card houders van Tesco leverde nauwelijks meer bezoekers op. Volgens Tesco komt dat doordat er niet genoeg auto’s worden aangeboden. Britse bronnen stellen dat Tesco en Carsite een afspraak hadden gemaakt met Leaseplan die aantrekkelijke occasions zou aanleveren maar dat daar in de praktijk weinig van terecht kwam. ‘’Na een beoordeling van het business model hebben wij en Carsite besloten dat we onze klanten niet een voldoende aanbod aan auto’s kunnen bieden. Naar aanleiding daarvan hebben we besloten de business te sluiten,” aldus een gezamenlijke verklaring.