ABN-Amro: 1,7 mrd euro omzet weg door downsizing

Het verlagen van de gemiddelde prijs van nieuwe auto’s in de afgelopen jaren als gevolg van de downsizing, heeft 1,7 miljard euro aan omzet laten verdampen.

Dat constateert het economisch bureau van ABN-Amro in zijn sector-update voor de autobranche. ‘In 2006 bedroeg de gemiddelde aankoopwaarde van een nieuwe auto 24.610 euro en het aantal nieuwverkopen was toen 484 duizend, dus goed voor een omzet van zo’n twaalf miljard. Vijf jaar later, in 2011 lag de gemiddelde verkoopprijs dertien procent lager op 21.447 euro. Het aantal verkopen was toen 556 duizend was ook een omzet van ongeveer twaalf miljard opleverde. Maar hadden die auto’s de gemiddeld de prijs gehad van 2006, zou de omzet 13,7 miljard zijn geweest’, redeneert de bank. In die zin, als gevolg van de downsizing naar gemiddeld kleinere auto’s, is als het ware 1,7 miljard euro verdampt.           

ABN-Amro: 1,7 mrd euro omzet weg door downsizing - Automobielmanagement.nl

ABN-Amro: 1,7 mrd euro omzet weg door downsizing

Het verlagen van de gemiddelde prijs van nieuwe auto’s in de afgelopen jaren als gevolg van de downsizing, heeft 1,7 miljard euro aan omzet laten verdampen.

Dat constateert het economisch bureau van ABN-Amro in zijn sector-update voor de autobranche. ‘In 2006 bedroeg de gemiddelde aankoopwaarde van een nieuwe auto 24.610 euro en het aantal nieuwverkopen was toen 484 duizend, dus goed voor een omzet van zo’n twaalf miljard. Vijf jaar later, in 2011 lag de gemiddelde verkoopprijs dertien procent lager op 21.447 euro. Het aantal verkopen was toen 556 duizend was ook een omzet van ongeveer twaalf miljard opleverde. Maar hadden die auto’s de gemiddeld de prijs gehad van 2006, zou de omzet 13,7 miljard zijn geweest’, redeneert de bank. In die zin, als gevolg van de downsizing naar gemiddeld kleinere auto’s, is als het ware 1,7 miljard euro verdampt.