NEN 9140 voor veilig werken aan EV gereed

Tijdens het AM-congres Driving Business Aftermarket is gistermiddag het eerste exemplaar van NEN 9140 uitgereikt. Het is een praktische tool voor technici om veilig aan hybrides en volelektrische auto’s te werken.

De overhandiging vormde het sluitstuk van een ruim twee jaar durend proces. Op 14 september 2011 besloten vertegenwoordigers van de Nederlandse autobranche dat er een standaard moest komen voor deze categorie voertuigen. Bestaande ARBO-wetgeving was eigenlijk afgestemd op de elektrotechnische installatiebranche. Bijkomend probleem was dat specifieke informatie over dit thema van de autofabrikanten niet breed werd gedeeld met marktpartijen buiten deze bedrijfskolom. "Om te voorkomen dat reparatie, onderhoud en schadeherstel aan een hybride of EV éénmalig wordt", aldus Akse, is achter de schermen gewerkt aan een voor iedereen toegankelijke norm c.q. veilige procedure. Onder meer Focwa leverde input.

Het concrete resultaat – NEN 9140 – werd gisteren overhandigd aan Jenda Horák, voorzitter van de werkgroep ‘Veilig werken aan e-voertuigen’. Volgens Akse gaat het "niet om een ingewikkeld technisch document maar om een eenvoudige praktische tool."  NEN 9140 kost 39,60 euro en is te bestellen bij het NEN-instituut in Delft: http://www.nen.nl/ of 015-2690337.

 

   

 

Reacties

Wanneer stoppen we met allerlei idiote regelingen in het leven te roepen wat alleen bakken met geld kost en niemand erbij gebaat is, Dus stoppen met allerlei regelingen normeringen audits en examineringen voor het minste en gerinste.

Geplaatst door: Johan op
NEN 9140 voor veilig werken aan EV gereed - Automobielmanagement.nl

NEN 9140 voor veilig werken aan EV gereed

Tijdens het AM-congres Driving Business Aftermarket is gistermiddag het eerste exemplaar van NEN 9140 uitgereikt. Het is een praktische tool voor technici om veilig aan hybrides en volelektrische auto’s te werken.

De overhandiging vormde het sluitstuk van een ruim twee jaar durend proces. Op 14 september 2011 besloten vertegenwoordigers van de Nederlandse autobranche dat er een standaard moest komen voor deze categorie voertuigen. Bestaande ARBO-wetgeving was eigenlijk afgestemd op de elektrotechnische installatiebranche. Bijkomend probleem was dat specifieke informatie over dit thema van de autofabrikanten niet breed werd gedeeld met marktpartijen buiten deze bedrijfskolom. "Om te voorkomen dat reparatie, onderhoud en schadeherstel aan een hybride of EV éénmalig wordt", aldus Akse, is achter de schermen gewerkt aan een voor iedereen toegankelijke norm c.q. veilige procedure. Onder meer Focwa leverde input.

Het concrete resultaat – NEN 9140 – werd gisteren overhandigd aan Jenda Horák, voorzitter van de werkgroep ‘Veilig werken aan e-voertuigen’. Volgens Akse gaat het "niet om een ingewikkeld technisch document maar om een eenvoudige praktische tool."  NEN 9140 kost 39,60 euro en is te bestellen bij het NEN-instituut in Delft: http://www.nen.nl/ of 015-2690337.

 

   

 

Reacties

Wanneer stoppen we met allerlei idiote regelingen in het leven te roepen wat alleen bakken met geld kost en niemand erbij gebaat is, Dus stoppen met allerlei regelingen normeringen audits en examineringen voor het minste en gerinste.

Geplaatst door: Johan op