Voor de Daimler-chef zou het merk Mercedes-Benz inmiddels zeer consequent handelen op het gebied van verkoopprijs. En de meerwaarde van het premiummerk zou zich volgens Zetsche vertalen in de haalbaarheid van die verkoopprijzen. Maar dat willen dealers van Mercedes-Benz in Duitsland niet bevestigen.  "Bij de privékopers begeven de kortingen zich min of meer stabiel tussen zes en tien procent", volgens een dealer uit het zuiden van Duitsland.  Verder zouden bedrijven en leasebedrijven tegenwoordig al vanaf vijf auto’s aantrekkelijke aanbiedingen krijgen. Tot dusver zou zich de situatie ook niet hebben veranderd, aldus een andere dealer. Een dealer uit het westen van Duitsland zegt dat de inspanningen van de fabrikant op dit vlak wel te merken zijn maar of ze op de middellanger termijn ook tot resultaat zullen leiden, is de vraag.

Topman Zetsche is in zijn gedachten al verder. Hij wil communiceren dat Mercedes bij de verkoop van nieuwe auto’s  zijn premiumpositionering ook doorvoert bij de prijs. Daarvoor heeft Zetsche een goede reden want in het verleden zouden de dealers hebben geprobeerd met (hoge) kortingen meer volume te genereren, aldus de ceo in Wirtschaftswoche. Dat is een mislukking geworden want de verkopen liepen terug.Volgens een dealer in het oosten van Duitsland klopt het verhaal van Zetsche wel zo’n beetje en zou er alleen nog een bonus zijn op voorraadauto’s die maar ergens in het concern staan te staan. Bij die auto’s zijn kortingen tot veertig procent mogelijk maar het zou bijna altijd gaan om ‘fully loaded’ onverkoopbare auto’s. (bron: Wirtschaftswoche / KFZ Betrieb)