Analyse: ‘Problemen Koops Furness geen verrassing’

De problemen van de maandag in surseance geraakte dealerholding Koops Furness komen niet uit de lucht vallen. Tenminste, dat stelt dealeradviesbureau DealerSupportNet (DSN) op basis van analyses uit zijn DealerholdingTop-50, een jaarlijks terugkerend onderzoek naar de stand van zaken onder de vijftig grootste dealerbedrijven van Nederland.

Schaalvergroting is volgens researcher Friso Roorda van DealerSupportNet de basis voor succes in autoretail. "Een van de belangrijkste verklaringen voor de betere rendementen van de dealerholdings is het aantal verkopen dat zij per vestiging realiseren. Dat cijfer lag vorig jaar voor de hele DSN Top-50 op 365 personen- en bestelauto’s per vestiging." DealerSupportNet stelde in zijn jongste onderzoek onder meer vast dat de vijftig grootste dealerholdings vorig jaar tezamen ruim 240 duizend nieuwe auto’s verkochten in 660 vestigingen. "Veel dealerholdings streven naar verdere afbouw van het aantal vestigingen. Bij Koops Furness lukte dat niet, het bedrijf noteerde vorig jaar slechts 213 verkopen per vestiging en was daarmee een van de slechtste scorende holdings in onze Top-50."

Uit het DSN-onderzoek kwam ook naar voren dat de Van Mossel Groep (voornamelijk Volkswagen en Audi en potentiële overnamepartij van Koops Furness) er wat het aantal verkopen per vestigingen betreft het beste voorstaat, namelijk met 896 stuks per vestiging. De eveneens Brabantse VW/Audi-dealer Van den Udenhout volgt met 687 stuks per vestiging, de Driessen Autogroep (ook Brabant) noteerde 657 verkopen per vestiging. "De rendementen van deze bedrijven zijn dan ook ver bovengemiddeld." Dat is nog niet het geval bij de grootste dealer van Nederland, de Stern Groep. In een persbericht meldde de groep gisteren te kampen te hebben met de aanhoudend negatieve marktontwikkeling. Stern verkocht vorig jaar per vestiging niet meer dan 352 auto’s, dat is iets onder het gemiddelde van de Top-50.    

Bij monde van een woordvoerder liet Bovag overigens vanochtend bij BNR weten dat volgens de branchevereniging "het niveau om gezond te kunnen draaien net iets boven 175 nieuwe auto’s per dealervestiging ligt." Dealerholding Koops Furness voldeed aan die norm. "Het geeft eens te meer aan dat de normen voor toekomstbestendig autoretail inmiddels op een ander niveau liggen", constateert Roorda. 

Zie ook: Surceance voor Koops Furness    

   

verkoop per vestiging/2013

1

 Van Mossel Groep

896

2

 Van den Udenhout

687

3

 Driessen Autogroep

657

4

 BMW Retail Nederland

638

5

 De Waal Autogroep

636

   

 

27

  Stern Groep

352

   

 

49

  Koops Furness

213

     
 

 DSN Top-50 gemiddelde

365

     
Reacties

als de zgn grote jongens hun marketing goed doen waren ze ondanks 1969 situatie
tot betere resultaten gekomen, marketing een vies woord in automotive,
men denkt ondanks de
financiele floppers
te weinig over wat voor markt er is.
men saneerd zich zo zelf wel weg een 15 tal blijft over.

Geplaatst door: johan op

Vooropgesteld dat ik het DSN rapport inhoudelijk (nog) niet ken, denk ik, als kritische buitenstaander,
dat het
due dilligence onderzoek, dat VMG uitgevoerd heeft bij KoopsFurness, inhoudelijk meer duiding voor de huidige situatie bij KF oplevert dan sec. deze verkopenaantallen per vestiging.

Het zijn indrukwekkende getallen die de top 5 scoort. Echter, hoe komen die cijfers tot stand? Hoeveel intercompany verkopen zitten daarbij en wat is het aandeel bedrijfswagens binnen het totale getal? Genoemde holdings voeren het merk met een flink aandeel in de bedrijfsautomarkt 😉

KoopsFurness heeft een (auto)merken pallet dat (deels) nu niet echt tot de volumemerken van ons land behoort. Daarbij, de merken die bedrijfsauto’s leveren worden veelal (ook) via het Cosmo kanaal verkocht. Zijn die Fiat’s en Mitsubishi’s opgenomen in de DSN cijfers?

Risicospreiding is vaak een deugd, mogelijk dat de diversificatie bij KF nu een last geworden is. Moge dat de gezonde delen (zover die er zijn) een goede doorstart krijgen.

Geplaatst door: Sander Frinks op

@redactie.. Jammer dat mijn alinea’s niet overgenomen worden bij publicatie 😉

Geplaatst door: Sander Frinks op
Analyse: ‘Problemen Koops Furness geen verrassing’ - Automobielmanagement.nl

Analyse: ‘Problemen Koops Furness geen verrassing’

De problemen van de maandag in surseance geraakte dealerholding Koops Furness komen niet uit de lucht vallen. Tenminste, dat stelt dealeradviesbureau DealerSupportNet (DSN) op basis van analyses uit zijn DealerholdingTop-50, een jaarlijks terugkerend onderzoek naar de stand van zaken onder de vijftig grootste dealerbedrijven van Nederland.

Schaalvergroting is volgens researcher Friso Roorda van DealerSupportNet de basis voor succes in autoretail. "Een van de belangrijkste verklaringen voor de betere rendementen van de dealerholdings is het aantal verkopen dat zij per vestiging realiseren. Dat cijfer lag vorig jaar voor de hele DSN Top-50 op 365 personen- en bestelauto’s per vestiging." DealerSupportNet stelde in zijn jongste onderzoek onder meer vast dat de vijftig grootste dealerholdings vorig jaar tezamen ruim 240 duizend nieuwe auto’s verkochten in 660 vestigingen. "Veel dealerholdings streven naar verdere afbouw van het aantal vestigingen. Bij Koops Furness lukte dat niet, het bedrijf noteerde vorig jaar slechts 213 verkopen per vestiging en was daarmee een van de slechtste scorende holdings in onze Top-50."

Uit het DSN-onderzoek kwam ook naar voren dat de Van Mossel Groep (voornamelijk Volkswagen en Audi en potentiële overnamepartij van Koops Furness) er wat het aantal verkopen per vestigingen betreft het beste voorstaat, namelijk met 896 stuks per vestiging. De eveneens Brabantse VW/Audi-dealer Van den Udenhout volgt met 687 stuks per vestiging, de Driessen Autogroep (ook Brabant) noteerde 657 verkopen per vestiging. "De rendementen van deze bedrijven zijn dan ook ver bovengemiddeld." Dat is nog niet het geval bij de grootste dealer van Nederland, de Stern Groep. In een persbericht meldde de groep gisteren te kampen te hebben met de aanhoudend negatieve marktontwikkeling. Stern verkocht vorig jaar per vestiging niet meer dan 352 auto’s, dat is iets onder het gemiddelde van de Top-50.    

Bij monde van een woordvoerder liet Bovag overigens vanochtend bij BNR weten dat volgens de branchevereniging "het niveau om gezond te kunnen draaien net iets boven 175 nieuwe auto’s per dealervestiging ligt." Dealerholding Koops Furness voldeed aan die norm. "Het geeft eens te meer aan dat de normen voor toekomstbestendig autoretail inmiddels op een ander niveau liggen", constateert Roorda. 

Zie ook: Surceance voor Koops Furness    

   

verkoop per vestiging/2013

1

 Van Mossel Groep

896

2

 Van den Udenhout

687

3

 Driessen Autogroep

657

4

 BMW Retail Nederland

638

5

 De Waal Autogroep

636

   

 

27

  Stern Groep

352

   

 

49

  Koops Furness

213

     
 

 DSN Top-50 gemiddelde

365

     
Reacties

als de zgn grote jongens hun marketing goed doen waren ze ondanks 1969 situatie
tot betere resultaten gekomen, marketing een vies woord in automotive,
men denkt ondanks de
financiele floppers
te weinig over wat voor markt er is.
men saneerd zich zo zelf wel weg een 15 tal blijft over.

Geplaatst door: johan op

Vooropgesteld dat ik het DSN rapport inhoudelijk (nog) niet ken, denk ik, als kritische buitenstaander,
dat het
due dilligence onderzoek, dat VMG uitgevoerd heeft bij KoopsFurness, inhoudelijk meer duiding voor de huidige situatie bij KF oplevert dan sec. deze verkopenaantallen per vestiging.

Het zijn indrukwekkende getallen die de top 5 scoort. Echter, hoe komen die cijfers tot stand? Hoeveel intercompany verkopen zitten daarbij en wat is het aandeel bedrijfswagens binnen het totale getal? Genoemde holdings voeren het merk met een flink aandeel in de bedrijfsautomarkt 😉

KoopsFurness heeft een (auto)merken pallet dat (deels) nu niet echt tot de volumemerken van ons land behoort. Daarbij, de merken die bedrijfsauto’s leveren worden veelal (ook) via het Cosmo kanaal verkocht. Zijn die Fiat’s en Mitsubishi’s opgenomen in de DSN cijfers?

Risicospreiding is vaak een deugd, mogelijk dat de diversificatie bij KF nu een last geworden is. Moge dat de gezonde delen (zover die er zijn) een goede doorstart krijgen.

Geplaatst door: Sander Frinks op

@redactie.. Jammer dat mijn alinea’s niet overgenomen worden bij publicatie 😉

Geplaatst door: Sander Frinks op