Riva Holding centraliseert z’n occasionbeleid

Riva Holding heeft een nieuwe divisie opgericht: Centraal Occasion Management. Een inruil- of leaseauto mag nooit de Riva-organisatie verlaten als één van de vestigingen potentie ziet voor particuliere verkoop. Onderdeel van het nieuwe beleid is een partnership met FleetSelect (BCA).

Onderdeel van het nieuwe beleid is een partnership met FleetSelect Online Autoveilingen, waarbij men gebruik maakt van de online remarketingsoftware AutoBlox. Directeur Mark van der Kallen van Riva Holding wil met de centralisatie maximaal rendement behalen voor de hele Riva Holding. "We willen de diversiteit van de stromen van gebruikte auto’s strakker aansturen zodat elke euro aan potentiële omzet ook echt binnen de groep wordt gerealiseerd. Een inruil- of leaseauto mag nooit de organisatie verlaten als één van de vestigingen potentie ziet voor particuliere verkoop."
De samenwerking heeft geleid tot een centraal platform voor de hele Riva-organisatie. De ex-leaseauto’s en inruilauto’s komen vanuit alle vestigingen overzichtelijk bij elkaar en kunnen vanaf één werkplek worden aangestuurd op rendement, bestemming, doorlooptijd en financieel-logistieke afwikkeling. Van der Kallen: "De huidige marktontwikkelingen vragen extra aandacht voor een gezonde uitstroom en vooral instroom van gebruikte auto’s. Met het vernieuwde beleid verwachten wij hier klaar voor te zijn."
Edwin Lelieveld is bij Riva benoemd tot Centrale Occasion Manager om het project vorm te geven. Hij heeft met Victor Veer, business development manager bij FleetSelect, het gewenste beleid uitgewerkt.  Bij de centralisatie is een aantal speerpunten belangrijk, aldus Lelieveld. "Denk bijvoorbeeld aan het binnenhouden van interessante handelsauto’s, wat een strakke aansturing vereist. Zo is het klassieke statijdbeleid niet voldoende voor oudere en voor low-budget-inruilauto’s en moet de maximale statijd zeer scherp staan. Daarnaast is kosteninschatting en kostenbeheer essentieel en moet eenvoudig kunnen worden bijgestuurd op de eindbestemming." Minstens zo belangrijk is de prijsvorming van de handelsauto’s. Lelieveld: "We doen duizenden taxaties per jaar en hebben de kennis in huis om te komen tot goed onderbouwde waardebepalingen. De verkoop van de beschikbare handelsauto’s moet leiden tot de beste opbrengst. Wij willen dit realiseren door de auto’s aan te bieden aan meerdere kopers in een concurrerende markt."
Specifiek voor Haaglanden Lease gaat het inspectieteam van FleetSelect de inname verzorgen van de einde-contractauto’s. Ook voor deze auto’s geldt dat de eigen dealervestigingen ze als eerste inzichtelijk hebben.  Riva Holding heeft er ook voor gekozen om gebruik te maken van de open veilingen van FleetSelect. Edwin Lelieveld: "Met ruim veertienduizend verkochte auto’s per jaar konden we niet voorbij aan de potentie van FleetSelect. We streven op korte termijn naar een aantrekkelijke veiling onder eigen naam."
De Riva Holding bestaat onder meer uit de Wittebrug Autogroep, Davo Groep en leasemaatschappij Haaglanden Lease. Riva Holding kent vijftien dealervestigingen in de regio’s  Haaglanden en Rijnmond  en omvat de merken Volkswagen, Audi, Seat, Peugeot, Citroën. Haaglanden Lease is de eigen universele en onafhankelijke leasemaatschappij.
FleetSelect heeft veertien jaar ervaring in het online veilen van auto’s en is onderdeel van de BCA Groep.

Fotobijschrift: Met een ferme handdruk wordt de samenwerking bezegeld. Van links naar rechts: Victor Veer (FleetSelect), Edwin Lelieveld, Mark van der Kallen en Gerhard Prent (FleetSelect)

Riva Holding centraliseert z’n occasionbeleid - Automobielmanagement.nl

Riva Holding centraliseert z’n occasionbeleid

Riva Holding heeft een nieuwe divisie opgericht: Centraal Occasion Management. Een inruil- of leaseauto mag nooit de Riva-organisatie verlaten als één van de vestigingen potentie ziet voor particuliere verkoop. Onderdeel van het nieuwe beleid is een partnership met FleetSelect (BCA).

Onderdeel van het nieuwe beleid is een partnership met FleetSelect Online Autoveilingen, waarbij men gebruik maakt van de online remarketingsoftware AutoBlox. Directeur Mark van der Kallen van Riva Holding wil met de centralisatie maximaal rendement behalen voor de hele Riva Holding. "We willen de diversiteit van de stromen van gebruikte auto’s strakker aansturen zodat elke euro aan potentiële omzet ook echt binnen de groep wordt gerealiseerd. Een inruil- of leaseauto mag nooit de organisatie verlaten als één van de vestigingen potentie ziet voor particuliere verkoop."
De samenwerking heeft geleid tot een centraal platform voor de hele Riva-organisatie. De ex-leaseauto’s en inruilauto’s komen vanuit alle vestigingen overzichtelijk bij elkaar en kunnen vanaf één werkplek worden aangestuurd op rendement, bestemming, doorlooptijd en financieel-logistieke afwikkeling. Van der Kallen: "De huidige marktontwikkelingen vragen extra aandacht voor een gezonde uitstroom en vooral instroom van gebruikte auto’s. Met het vernieuwde beleid verwachten wij hier klaar voor te zijn."
Edwin Lelieveld is bij Riva benoemd tot Centrale Occasion Manager om het project vorm te geven. Hij heeft met Victor Veer, business development manager bij FleetSelect, het gewenste beleid uitgewerkt.  Bij de centralisatie is een aantal speerpunten belangrijk, aldus Lelieveld. "Denk bijvoorbeeld aan het binnenhouden van interessante handelsauto’s, wat een strakke aansturing vereist. Zo is het klassieke statijdbeleid niet voldoende voor oudere en voor low-budget-inruilauto’s en moet de maximale statijd zeer scherp staan. Daarnaast is kosteninschatting en kostenbeheer essentieel en moet eenvoudig kunnen worden bijgestuurd op de eindbestemming." Minstens zo belangrijk is de prijsvorming van de handelsauto’s. Lelieveld: "We doen duizenden taxaties per jaar en hebben de kennis in huis om te komen tot goed onderbouwde waardebepalingen. De verkoop van de beschikbare handelsauto’s moet leiden tot de beste opbrengst. Wij willen dit realiseren door de auto’s aan te bieden aan meerdere kopers in een concurrerende markt."
Specifiek voor Haaglanden Lease gaat het inspectieteam van FleetSelect de inname verzorgen van de einde-contractauto’s. Ook voor deze auto’s geldt dat de eigen dealervestigingen ze als eerste inzichtelijk hebben.  Riva Holding heeft er ook voor gekozen om gebruik te maken van de open veilingen van FleetSelect. Edwin Lelieveld: "Met ruim veertienduizend verkochte auto’s per jaar konden we niet voorbij aan de potentie van FleetSelect. We streven op korte termijn naar een aantrekkelijke veiling onder eigen naam."
De Riva Holding bestaat onder meer uit de Wittebrug Autogroep, Davo Groep en leasemaatschappij Haaglanden Lease. Riva Holding kent vijftien dealervestigingen in de regio’s  Haaglanden en Rijnmond  en omvat de merken Volkswagen, Audi, Seat, Peugeot, Citroën. Haaglanden Lease is de eigen universele en onafhankelijke leasemaatschappij.
FleetSelect heeft veertien jaar ervaring in het online veilen van auto’s en is onderdeel van de BCA Groep.

Fotobijschrift: Met een ferme handdruk wordt de samenwerking bezegeld. Van links naar rechts: Victor Veer (FleetSelect), Edwin Lelieveld, Mark van der Kallen en Gerhard Prent (FleetSelect)