Dit voorspelt AutoScout24, een van de belangrijke online portals voor gebruikte en nieuwe auto’s in Nederland. Het bedrijf baseert zich op het zoekgedrag op zijn site in 2014. De dalende verkoop van nieuwe auto’s zorgt voor een schaarste in jonge occasions. AutoScout24 zag in 2014 de totale instroom van jonge auto’s op de tweedehands markt afnemen. Voorts rijden autobezitters langer door in hun auto, wat nog meer krapte veroorzaakt in de branche. Dit leidt op zijn beurt tot een iets stijgende gemiddelde prijs van tweedehands auto’s in 2015, zo verwacht AutoScout24.

Occasionmarkt groeit

In 2014 groeide het aantal B2C-verkopen van occasions met 1,3 procent ten opzichte van 2013, het betreft ruim een miljoen transacties. Waar de verkoop van nieuwe auto’s al een aantal jaar flink afneemt, zit er nog steeds rek in de tweedehandsautomarkt. Met 2,5 miljoen transacties per jaar heeft de occasion een vele malen groter aandeel in de autohandel dan de 387 duizend nieuwe auto’s die worden verkocht (bron: VWE). Ook in 2015 verwacht AutoScout24 dat het aandeel van occasions in het totale Nederlandse wagenpark verder zal groeien.

Mobiel internet belangrijk

Mobiel wordt steeds belangrijker in de tweedehands autobranche. AutoScout24 zag de zoekvolumes op mobiele devices exponentieel stijgen in 2014. Ruim 69 procent van alle consumenten zoekt naar een auto op hun smartphone of tablet. Een goede, overzichtelijke mobiele website is hierdoor een must, zodat consumenten op ieder gewenst moment informatie kunnen opvragen. Directeur Jurgen Vugts van AutoScout24 Nederland: "In 2014 hadden wij een aanbod van tweedehands auto’s in Nederland van gemiddeld 240 duizend occasions. Vorig jaar werden er meer auto’s op onze site bekeken dan het jaar ervoor. In 2015 verwachten wij weer verder te groeien, vooral door het stijgende aantal bezoeken via mobiele devices."