De oorzaken van het lagere operationele resultaat (-41%) waren verminderde verkopen, herstructureringen en afschrijvingen die moesten worden gedaan doordat activiteiten werden beëindigd. De omzet van de groep daalde iets maar de nettowinst van Stern steeg met achttien procent tot 3,6 miljoen euro, dankzij enkele belastingbaten. Stern Groep is genoteerd aan de Euronext Amsterdam en de huidige koers staat op ongeveer twaalf euro. In 2007 was de koers 41 euro maar vanaf de crisis in 2008 is het bergafwaarts gegaan. De omzet van de hele groep daalde van 917,6 miljoen tot 898,3 miljoen. De dealers brengen het grootste deel van de omzet binnen, die verkochten voor 772,5 miljoen euro, tegenover 801,3 miljoen euro in 2013. De lease- en mobiliteitsdiensten, lieten een lichte groei zien. De groep keert over 2014 geen dividend uit aan zijn aandeelhouders. "Ultimo 2014 is als gevolg van de hogere voorraad nieuwe personenauto’s en bedrijfswagens en de toegenomen leaseportefeuille geen sprake van oversolvabiliteit zodat geen ruimte bestaat voor het uitkeren van dividend”, zo meldt de directie van Stern.

Bedrijfsresultaat -41%

De operationele winst (bedrijfsresultaat) bij de dealers nam flink af, namelijk van 8,6 miljoen tot 3,5 miljoen euro omdat er minder personenauto’s zijn verkocht en de marges lager waren. Het leasebedrijf deed het beter, daarvan steeg het resultaat van 5,0 miljoen naar 8,2 miljoen (20% meer leasecontracten). Ook het resultaat van de verzekeringen en van de aftersales viel hoger uit. Bij mobility werd een verlies van 2,3 miljoen geleden. In 2013 boekte Mobility nog 573 duizend euro winst.

Jaar van uitersten  

In het bericht spreekt de directie over ‘opnieuw een jaar van uitersten’. Door de wederom aangescherpte CO2 grenzen en bijtellingspercentages vielen bepaalde merken ineens buiten de boot en waren andere merken gewild, zo constateert Stern. De resultaten bij Stern Auto (Mercedes-dealers) waren, ondanks teruglopende aftersales en reorganisatielasten op een redelijk niveau door aantrekkende verkopen van nieuwe modellen. Bij Arend Auto (Renault, Dacia en sinds kort ook Nissan) was vooral in de tweede helft van het jaar sprake van enige terugval door een lager verkoopniveau van nieuwe auto’s. Ardea Auto (Ford) heeft zoals eerder aangekondigd een ingrijpende reorganisatie doorgevoerd en moest werken met producten die ineens minder aantrekkelijk waren voor de zakelijke markt door de hogere bijtellingspercentages. Forse reorganisatiekosten en een circa 35 procent lager verkoopvolume nieuwe auto’s vertaalde zich in een groot, deels eenmalig, verlies van ruim vier miljoen.  Svala Auto (Volvo) had de wind vol in de zeilen en realiseerde prachtige resultaten. Door de doorstart van twee vestigingen van Koops Furness in Amersfoort en Utrecht en de aankoop uit deze boedel van meer dan duizend Fiats hebben de resultaten van Vireo Auto (Fiat merken) positief beïnvloed, maar kon nog niet voorkomen dat het jaar met een klein verlies werd afgesloten.

Heron Auto (Volkswagen/Audi) heeft in 2014 ook gereorganiseerd en kon het verkoopvolume door ongunstige labels niet vasthouden. De aftersales stond onder druk door het teruglopend autopark van vooral lichte bedrijfswagens. Een en ander heeft bij Heron Auto geleid tot een verlies dat gedeeltelijk werd goedgemaakt door Durmi Auto (Kia) en in mindere mate door Havik Auto (Opel) die begin 2014 zijn uitgebreid met de doorstart van Pouw-vestigingen in Groningen en Assen (Wander).
Stern Dealers verkochten in 2014 ruim 19 duizend nieuwe personenauto’s en een kleine vierduizend bedrijfsauto’s. Dat was ruim 21 duizend en 3,5 duizend in 2013. Bij de gebruikte personenauto’s en bedrijfswagens ging het om 22,9 duizend (was 21,5 duizend).  

Speerpunten 2014 en 2015

De speerpunten zoals die werden verwoord in het Jaarrapport 2013 zijn in 2014 ‘voortvarend ter hand genomen’, zo meldt de directie. ‘Het overgrote deel is in het verslagjaar afgehandeld. De verhuizing van de meeste staf- en ondersteunende diensten naar de Pieter Braaijweg te Amsterdam zal in de loop van 2015 en in stappen worden gerealiseerd.
Ten aanzien van het aandringen op reciprociteit bij inkoopprocessen kan geconstateerd worden dat dit nieuwe beleid effect sorteert. In de komende jaren zal dit aspect bij onderhandelingen consequent worden opgebracht. In het kader van het verder terugdringen van de structuurkosten zullen wij dit jaar onderzoeken of meer autodealer-overhead samengebracht kan worden in één centrale eenheid. Te denken valt aan personeelszaken, financiële administratie en business controlling. ‘Ten aanzien van het aangaan van joint-ventures met andere autodealers willen wij in 2015 voortgang boeken. Wij denken dat op deze wijze kosten kunnen worden bespaard en meer eindklanten, de berijders, kunnen worden bereikt met eigen mobiliteitsproducten en -diensten’, aldus de Stern-directie.

Het verder terugdringen van het gebruik van werkkapitaal en de reductie van het balanstotaal blijven belangrijke speerpunten.

Samen sterker

Voor 2015 en volgende jaren heeft Stern een nieuw meerjarenplan uitgewerkt dat de naam Samen Sterker! heeft meegekregen. Kern van dit plan is dat alle bedrijven en medewerkers van Stern intensiever gaan samenwerken om het gezamenlijke doel te bereiken van een geïntegreerde, efficiënte en effectieve autogroep die de eindklant, de berijder, zowel offline als online bedient met interessante aansprekende mobiliteitsproducten en -diensten. Naast het bevorderen van interne samenwerking zal het aangaan van externe samenwerkingsverbanden met toeleveranciers, branchepartners en andere partijen die mobiliteitsproducten en diensten aanbieden, ook onderdeel uitmaken van dit meerjarenplan.

Vooruitzichten

De verwachtingen ten aanzien van de ontwikkeling van de automarkt lopen nogal uiteen, aldus Stern. Diverse banken verwachten een stevige groei ten opzichte van het zeer matige jaar 2014 door zakelijke vervangingsvraag en de aanloop naar nieuwe fiscale regels in 2016 maar Stern verwacht ‘een redelijk jaar maar met opnieuw veel uitersten’. Merken met in de smaak vallende modellen en gunstige bijtellingspercentages zullen een goed jaar beleven. Andere minder aansprekende merken of modellen die in 2015 de CO2-grenzen niet halen, zullen opnieuw een lastig jaar meemaken. In elk geval zal de tweede helft van het jaar beter uitpakken dan de eerste helft.  Mercedes-Benz, Volvo en Volkswagen/Audi hebben goede ijzers in het vuur. Renault heeft qua modellen een

smallere basis dan de afgelopen jaren en Ford staat er beter voor dan in 2014 met de nieuwe Mondeo en een nieuwe lijn bedrijfswagens. De aftersales en de verkoop van gebruikte auto’s ontwikkelt zich voor bijna alle merken positief. Deze trend zal naar verwachting van de Stern-directie in 2015 aanhouden.
Stern Financial Services blijft groeien, zo verwacht de directie, waardoor het resultaat op het hoge peil van de afgelopen jaren kan blijven. Bij Stern Mobility Services ‘zal veel afhangen van de nieuwe aanpak bij SternPoint en nieuw elan bij SternTec’, aldus het jaarrapport. Bij SternSchade en SternRent zullen de resultaten naar verwachting stabiliseren. Van Mango Mobility wordt een beperkte bijdrage verwacht, omdat in 2015 de bedrijfsvoering moet worden ingepast in die van Stern. Overall zal veel afhangen van het verwachte herstel bij Ardea Auto en de nieuwe aanpak bij enkele bedrijven van Stern Mobility Services.
De doorgevoerde kostenslag, het ontbreken van significante reorganisatielasten en de betere automarkt vormen de basis voor positieve verwachtingen ten aanzien van het resultaat na belastingen in 2015. Bemoedigend is dat 2015 met hogere resultaten dan de eerste maanden van 2014 is begonnen.