Rendement Nederlandse holdings verder verbeterd

De rendementen van de allergrootste Nederlandse dealerholdings zijn vorig jaar ondanks de moeilijke marktomstandigheden wederom licht verbeterd.

De rendementen zijn concerncijfers, dus inclusief bijkomende activiteiten zoals leasing. In 2012 noteerden de 50 grootste dealerholdings gemiddeld nog een rendement van 0,98 procent (winst voor belasting gerelateerd aan de netto-omzet) gevolgd door gemiddeld 1,08 procent in 2013. Het voorlopig cijfer voor 2014 staat op 1,17 procent; nog niet alle holdings hebben hun cijfers gepubliceerd.

Niettemin is volgens DealerSupportNet, dat de financiële resultaten van de holdings verzamelde, dit voorlopig resultaat royaal beter dan het overall gemiddelde van de Nederlandse autodealers; dat was in 2014 slechts 0,01 procent, in 2013 nog 0,34 procent (bron: Bovag). Het succes van de grote dealerholdings heeft aldus DealerSupportNet-directeur Clem Dickmann meerdere oorzaken. "Onder druk van de importeurs/fabrikanten is al jaren terug de verstandige keuze gemaakt voor merkenfocus. Daarnaast is focus ontstaan op aaneengesloten bewerkingsgebieden; naburige bedrijven worden overgenomen, waardoor grote, samenhangende holdingregio’s zijn ontstaan waarbinnen men een dominante marktpositie realiseert. Tegelijkertijd wordt gewerkt aan de afbouw van inefficiënte vestigingen."

Groeien en snoeien

De vijftig grootste holdings hadden vorig jaar 11,9 verschillende verkoopvestigingen, twee minder dan in 2012 (13,8). Ondanks hun grotere omvang zijn holdings volgens Dickmann veel beter in staat om zich aan te passen dan kleine dealers. "Ze groeien en snoeien tegelijkertijd. Vooral in de stedelijke gebieden gaan kleinere dealers het steeds moeilijker krijgen. Het nog slechts een kwestie van tijd dat de kleintjes uit de markt gedrukt worden."

Er blijkt volgens Dickmann nóg een kritische succesfactor te zijn: aanpalende nevenactiviteiten. "Het exploiteren van eigen schadebedrijven, en vooral van een eigen leasebedrijf, wordt cruciaal. Daarmee ontstaat immers de mogelijkheid om elkaar binnen de muren van de holding omzet toe te spelen."     

Rendement Nederlandse holdings verder verbeterd - Automobielmanagement.nl

Rendement Nederlandse holdings verder verbeterd

De rendementen van de allergrootste Nederlandse dealerholdings zijn vorig jaar ondanks de moeilijke marktomstandigheden wederom licht verbeterd.

De rendementen zijn concerncijfers, dus inclusief bijkomende activiteiten zoals leasing. In 2012 noteerden de 50 grootste dealerholdings gemiddeld nog een rendement van 0,98 procent (winst voor belasting gerelateerd aan de netto-omzet) gevolgd door gemiddeld 1,08 procent in 2013. Het voorlopig cijfer voor 2014 staat op 1,17 procent; nog niet alle holdings hebben hun cijfers gepubliceerd.

Niettemin is volgens DealerSupportNet, dat de financiële resultaten van de holdings verzamelde, dit voorlopig resultaat royaal beter dan het overall gemiddelde van de Nederlandse autodealers; dat was in 2014 slechts 0,01 procent, in 2013 nog 0,34 procent (bron: Bovag). Het succes van de grote dealerholdings heeft aldus DealerSupportNet-directeur Clem Dickmann meerdere oorzaken. "Onder druk van de importeurs/fabrikanten is al jaren terug de verstandige keuze gemaakt voor merkenfocus. Daarnaast is focus ontstaan op aaneengesloten bewerkingsgebieden; naburige bedrijven worden overgenomen, waardoor grote, samenhangende holdingregio’s zijn ontstaan waarbinnen men een dominante marktpositie realiseert. Tegelijkertijd wordt gewerkt aan de afbouw van inefficiënte vestigingen."

Groeien en snoeien

De vijftig grootste holdings hadden vorig jaar 11,9 verschillende verkoopvestigingen, twee minder dan in 2012 (13,8). Ondanks hun grotere omvang zijn holdings volgens Dickmann veel beter in staat om zich aan te passen dan kleine dealers. "Ze groeien en snoeien tegelijkertijd. Vooral in de stedelijke gebieden gaan kleinere dealers het steeds moeilijker krijgen. Het nog slechts een kwestie van tijd dat de kleintjes uit de markt gedrukt worden."

Er blijkt volgens Dickmann nóg een kritische succesfactor te zijn: aanpalende nevenactiviteiten. "Het exploiteren van eigen schadebedrijven, en vooral van een eigen leasebedrijf, wordt cruciaal. Daarmee ontstaat immers de mogelijkheid om elkaar binnen de muren van de holding omzet toe te spelen."