Beide merken leverden de beste prestatie in de categorieën Premium c.q. Volume. Iets minder goed, maar nog steeds genoeg voor een plek op het erepodium, scoorden BMW, Audi, Nissan en Toyota.

Het vakblad liet in april en mei in totaal 746 dealerbedrijven onder de loep nemen, verdeeld over zestien merken. Vijf ervaren gelden als premium: Mini, BMW, Audi, Mercdes Benz en Volvo. Beoordeeld werden vijf criteria: ontvangst, gesprek/behoefteanalyse, productbeleving, offerte en klantopvolging. Meest zwaar wogen de aspecten ‘offerte’ (40%) en ‘productbeleving’ (25%).

De onderzoekers erkennen dat bij elk merk iemand wel eens een steekje laat vallen, maar stellen dat bij de toppers weinig verschil zit tussen de beste en slechtste dealer. "Het toont aan dat de processen er op orde zijn", aldus bureau Dr. Freitäger AG, dat de kwaliteitspeiling uitvoerde. "Bij de zwakkere merken hangt het resultaat sterker af van de dealer persoonlijk." Sterke verschillen waren er bijvoorbeeld bij upselling. Autoverkopers van Hyundai, Jeep en Opel boden slechts in vijftien procent van de gevallen een verzekering aan, terwijl dat bij Mini (55,3%), VW en Mercedes (ieder 50%) aanmerkelijker hoger lag. Vergelijkbare verschillen deden zich voor bij het vragen om een e-mailadres: bij Mini vroeg 76,1% van de verkopers daar om, bij Hyundai 22,6%.

Veruit het slechtst presteren de autoverkopers als het gaat om leadopvolging. Zowel in de premiumklasse (27,1%) als de volumeklasse (22,8%) bleek het weinig prioriteit te hebben. Minst slecht toonde zich hier BMW, met 45,9%.