Infiniti Nederland: geen twee maar vier of vijf vestigingen

Infiniti’s nieuwe model Q30 is in het C-segment van groot belang voor de doorbraak van het merk in Europa. De importeur VKV denkt nog enkele vestigingen nodig te hebben.

In ons land nam AutoBinck in 2008 de import op zich. Na een aarzelende start leek het merk aan te slaan maar al snel werd de dalende lijn ingezet, vooral ook door het beperkte gamma en de overheidsmaatregelen. In 2012 nam het dealerbedrijf  Van Kerkhof Visser (VKV) het importeurschap over, inclusief de beide Infiniti Centers in Amsterdam en Rotterdam. Sindsdien is Stefan Erkelens als directeur verantwoordelijk voor het wel en wee van het merk in Nederland.

Europa  bepaalt

De Infiniti Centers in ons land hebben dit jaar tot en met september samen een paar honderd auto’s verkocht, voornamelijk jong gebruikte QX50 en Q70. De nieuwe Q30 moet daar verandering inbrengen. Stefan Erkelens zei tijdens rijtests met de Q30 in Lissabon tegen AM dat potentiële klanten zich al hadden gemeld na de aankondiging van de komst van de auto op de RAI. "Wij hadden daar van de auto een drie meter grote foto en sindsdien hebben zich spontaan driehonderd geïnteresseerden gemeld."

Inmiddels is er en mini-website  in de lucht. Deze was volgens Erkelens nodig omdat infiniti.nl een vertaling is van de Europese site "en dat werkt niet." Overigens beheert Europa het beperkte budget dat voor Nederland beschikbaar is, bepaalt bovendien waaraan het geld wordt besteed en doet de inkoop.

Vestigingen erbij

Dat de komst van de Q30 uitbreiding van het Nederlandse ‘netwerk’ noodzakelijk maakt, is volgens Erkelens onontkoombaar. "Met Amsterdam en Rotterdam samen bereiken we zestig tot zeventig procent van Nederland. Waarschijnlijk moeten we naar vier of vijf vestigingen. Een nieuwe vestiging brengt een behoorlijk probleem met zich mij, zegt de Nederlander: "Ik heb er wel eens slapeloze nachten van want waar vind je nog iemand die bereid is 24/7 voor zijn bedrijf, lees z’n klanten, klaar te staan? En dan moet hij of zij niet alleen technisch onderlegd zijn. Zo iemand moet een goede verkoper zijn en bovendien op een stijlvolle manier met klanten kunnen omgaan. Maar wie bereid is om op deze manier te werken, kan later zeggen: ik heb een bijdrage geleverd aan de opbouw van het merk Infiniti in ons land."

Meer versies  

Twee jaar geleden werd met de presentatie van de Q30 concept car al duidelijk dat Infiniti van plan was het populaire segment te betreden. En niet één versie Q30 want op de diverse autoshows zijn de afgelopen twee jaar verschillende andere concepten voor nieuwe versies gepresenteerd, zoals de QX30. Met de compacte modellen wil Infiniti vanaf  januari 2016 nieuwe klanten binnenhalen die comfort zoeken en gecharmeerd zijn van het opvallende design van het Nissan-merk Infiniti. Voor de Q30 is Nissan een samenwerking aangegaan met Daimler en gebruikt niet alleen het MIB-platform van de A-klasse, maar ook motoren en transmissies van Mercedes. Wie de A-Klasse kent en het portier van de Q30 opent, zal het niet ontgaan dat het stuur met de daarop geplaatste bedieningsknoppen rechtstreeks uit de A is overgenomen, Ook de bedieningspaneeltjes in de portieren voor de stoelverstelling zijn van Mercedes.

Voor de Q30 zijn twee benzinemotoren en twee diesels beschikbaar. De grootste diesel komt uit het Mercedes-magazijn, de 1.5 is een product van de Renault Nissan Alliantie. De 1.6 en 2.0 benzinemotoren zijn van Duitse afkomst.  Infiniti heeft de eerste negen maanden van dit jaar wereldwijd 154 duizend auto’s verkocht, waarvan zestien duizend in Europa en Rusland. Het leeuwendeel (honderd duizend exemplaren) wordt afgezet in Noord-Amerika
Begin volgend jaar krijgen de in Nederland gevoerde Q50/QX50 en Q70/QX70 dus gezelschap de Q30 (vanaf  28,5 duizend euro) in januari en rond maart/april van de QX30. In de zomer volgt dan de Q60. (HHemmes)

 

 

 

Infiniti Nederland: geen twee maar vier of vijf vestigingen - Automobielmanagement.nl

Infiniti Nederland: geen twee maar vier of vijf vestigingen

Infiniti’s nieuwe model Q30 is in het C-segment van groot belang voor de doorbraak van het merk in Europa. De importeur VKV denkt nog enkele vestigingen nodig te hebben.

In ons land nam AutoBinck in 2008 de import op zich. Na een aarzelende start leek het merk aan te slaan maar al snel werd de dalende lijn ingezet, vooral ook door het beperkte gamma en de overheidsmaatregelen. In 2012 nam het dealerbedrijf  Van Kerkhof Visser (VKV) het importeurschap over, inclusief de beide Infiniti Centers in Amsterdam en Rotterdam. Sindsdien is Stefan Erkelens als directeur verantwoordelijk voor het wel en wee van het merk in Nederland.

Europa  bepaalt

De Infiniti Centers in ons land hebben dit jaar tot en met september samen een paar honderd auto’s verkocht, voornamelijk jong gebruikte QX50 en Q70. De nieuwe Q30 moet daar verandering inbrengen. Stefan Erkelens zei tijdens rijtests met de Q30 in Lissabon tegen AM dat potentiële klanten zich al hadden gemeld na de aankondiging van de komst van de auto op de RAI. "Wij hadden daar van de auto een drie meter grote foto en sindsdien hebben zich spontaan driehonderd geïnteresseerden gemeld."

Inmiddels is er en mini-website  in de lucht. Deze was volgens Erkelens nodig omdat infiniti.nl een vertaling is van de Europese site "en dat werkt niet." Overigens beheert Europa het beperkte budget dat voor Nederland beschikbaar is, bepaalt bovendien waaraan het geld wordt besteed en doet de inkoop.

Vestigingen erbij

Dat de komst van de Q30 uitbreiding van het Nederlandse ‘netwerk’ noodzakelijk maakt, is volgens Erkelens onontkoombaar. "Met Amsterdam en Rotterdam samen bereiken we zestig tot zeventig procent van Nederland. Waarschijnlijk moeten we naar vier of vijf vestigingen. Een nieuwe vestiging brengt een behoorlijk probleem met zich mij, zegt de Nederlander: "Ik heb er wel eens slapeloze nachten van want waar vind je nog iemand die bereid is 24/7 voor zijn bedrijf, lees z’n klanten, klaar te staan? En dan moet hij of zij niet alleen technisch onderlegd zijn. Zo iemand moet een goede verkoper zijn en bovendien op een stijlvolle manier met klanten kunnen omgaan. Maar wie bereid is om op deze manier te werken, kan later zeggen: ik heb een bijdrage geleverd aan de opbouw van het merk Infiniti in ons land."

Meer versies  

Twee jaar geleden werd met de presentatie van de Q30 concept car al duidelijk dat Infiniti van plan was het populaire segment te betreden. En niet één versie Q30 want op de diverse autoshows zijn de afgelopen twee jaar verschillende andere concepten voor nieuwe versies gepresenteerd, zoals de QX30. Met de compacte modellen wil Infiniti vanaf  januari 2016 nieuwe klanten binnenhalen die comfort zoeken en gecharmeerd zijn van het opvallende design van het Nissan-merk Infiniti. Voor de Q30 is Nissan een samenwerking aangegaan met Daimler en gebruikt niet alleen het MIB-platform van de A-klasse, maar ook motoren en transmissies van Mercedes. Wie de A-Klasse kent en het portier van de Q30 opent, zal het niet ontgaan dat het stuur met de daarop geplaatste bedieningsknoppen rechtstreeks uit de A is overgenomen, Ook de bedieningspaneeltjes in de portieren voor de stoelverstelling zijn van Mercedes.

Voor de Q30 zijn twee benzinemotoren en twee diesels beschikbaar. De grootste diesel komt uit het Mercedes-magazijn, de 1.5 is een product van de Renault Nissan Alliantie. De 1.6 en 2.0 benzinemotoren zijn van Duitse afkomst.  Infiniti heeft de eerste negen maanden van dit jaar wereldwijd 154 duizend auto’s verkocht, waarvan zestien duizend in Europa en Rusland. Het leeuwendeel (honderd duizend exemplaren) wordt afgezet in Noord-Amerika
Begin volgend jaar krijgen de in Nederland gevoerde Q50/QX50 en Q70/QX70 dus gezelschap de Q30 (vanaf  28,5 duizend euro) in januari en rond maart/april van de QX30. In de zomer volgt dan de Q60. (HHemmes)