Bij de herstelactie wordt onder meer de software aangepast die ervoor zorgde dat de stikstofoxide uitstoot in de dagelijkse praktijk hoger was dan in testsituaties. De aanpassingen duren maximaal een uur, belooft Volkswagen. De andere 2.0 TDI modellen en de 1.2 en 1.6 TDI’s zijn de komende maanden aan de beurt. In totaal rijden in Nederland honderdzestig duizend Volkswagen diesels met sjoemelsoftware. Eigenaars krijgen bericht wanneer hun auto naar de garage kan. De ingrepen die Volkswagen wil doen in reactie op het dieselschandaal zorgen voor grote onrust onder het personeel. Voorzitter van de ondernemingsraad Bernd Osterloh wees maandag de plannen voor een productiviteitsverhoging bij de autodivisie af. Bestuursvoorzitter Herbert Diess wil de productiviteit met tien procent verhogen dit jaar, een stap die volgens de OR kan leiden tot ontslagen. "We staan niet achter prestatiegerichte maatregelen", zei Osterloh. "In principe zien we productiviteit als een positief iets, maar we verwachten dat Volkswagen tegelijkertijd baanzekerheid toezegt". Diess heeft een twaalfstappenplan opgesteld, waarin regionale afdelingen van Volkswagen meer macht moeten krijgen en waarin de besluitvorming vergemakkelijkt dient te worden. "Het plan zorgt voor meer onrust onder toch al geschokte medewerkers. Er zijn meer vragen dan antwoorden op dit moment en dat is slecht", aldus Osterloh. (bron: autointernationaal.nl)