Bovag: omzetgroei autodealers baart zorgen, veranderingen noodzakelijk

De autodealers in Nederland hebben over de eerste drie kwartalen van 2016 een gemiddeld netto rendement van 0,96 procent behaald, zo blijkt uit de Bovag Branchebarometer.

Bovag: omzetgroei autodealers baart zorgen, veranderingen noodzakelijk

Dat is een derde meer dan in dezelfde periode vorig jaar -toen het rendement 0,72 procent bedroeg-, maar aanzienlijk minder dan in het eerste halfjaar van 2016 (1,27 procent). De resultaten geven dan ook ‘stof tot nadenken’, zo laat Bovag weten.

Het verbeterde rendement ten opzichte van vorig jaar is grotendeels te danken aan kostenbeheersing als gevolg van schaalvergroting. Vooral de algemene en huisvestingskosten vallen dit jaar voor de gemiddelde dealer lager uit dan in 2015. Maar de schaalvergroting brengt niet automatisch een hogere omzet met zich mee, aangezien de barometer duidelijk laat zien dat het aantal verkochte auto’s per fulltime verkoper op jaarbasis sinds 2008 is gedaald van 147 naar 132 (prognose). In de afgelopen acht jaar zijn de loonkosten per verkochte auto met ruim een kwart gestegen van 347 euro naar 442 euro, terwijl het gemiddelde aantal showroombezoeken dat een klant aflegt alvorens tot aanschaf over te gaan, in diezelfde periode daalde van 4,0 naar 1,2. In feite resulteert een (potentiële) klant in de showroom daarmee tegenwoordig ook direct in een order. 

Werkplaats en magazijn 

Ook in het magazijn en in de werkplaats blijft de omzetgroei achterwege. De jaaromzet in het magazijn ligt in 2016 naar verwachting nog geen 5 procent hoger dan acht jaar geleden, maar de loonkosten per medewerker stegen in diezelfde periode met 22 procent. In de werkplaats daalde het aantal voltijdmonteurs per vestiging van gemiddeld 6,1 naar 5,8, maar destijds konden nog 1.418 uren per jaar worden gefactureerd, terwijl de teller in 2016 naar verwachting bij 1.274 uur stokt.

Veranderingen noodzakelijk
De verbeteringen in het bedrijfsresultaat zetten minder hard door dan in de eerste twee kwartalen en tegelijkertijd manifesteerde zich in het derde kwartaal de noodzaak tot meer omzet. De fictieve barometer staat ondanks het hogere rendement ten opzichte van een jaar geleden dan ook op ‘regenachtig’ en het niveau ‘veranderlijk’ is verder weg dan aan het einde van het tweede kwartaal. Bert de Kroon, voorzitter van Bovag autodealers: "De Bovag Branchebarometer legt pijnlijk bloot dat schaalvergroting alléén niet gaat leiden tot een renderende retail. Het is voor elke autodealer bittere noodzaak om op een totaal nieuwe manier naar zijn bedrijf te leren kijken en vooral ook de toekomstige personeelsbehoefte in kaart te brengen. Feit is nu eenmaal dat er structureel zo’n 15 procent minder nieuwe auto’s per jaar verkocht gaan worden in Nederland, dat die auto’s technisch anders in elkaar zitten en dat die auto’s op andere manieren verkocht en gebruikt gaan worden. Daar zal elke dealer zich van bewust moeten zijn."

Bovag: omzetgroei autodealers baart zorgen, veranderingen noodzakelijk - Automobielmanagement.nl

Bovag: omzetgroei autodealers baart zorgen, veranderingen noodzakelijk

De autodealers in Nederland hebben over de eerste drie kwartalen van 2016 een gemiddeld netto rendement van 0,96 procent behaald, zo blijkt uit de Bovag Branchebarometer.

Bovag: omzetgroei autodealers baart zorgen, veranderingen noodzakelijk

Dat is een derde meer dan in dezelfde periode vorig jaar -toen het rendement 0,72 procent bedroeg-, maar aanzienlijk minder dan in het eerste halfjaar van 2016 (1,27 procent). De resultaten geven dan ook ‘stof tot nadenken’, zo laat Bovag weten.

Het verbeterde rendement ten opzichte van vorig jaar is grotendeels te danken aan kostenbeheersing als gevolg van schaalvergroting. Vooral de algemene en huisvestingskosten vallen dit jaar voor de gemiddelde dealer lager uit dan in 2015. Maar de schaalvergroting brengt niet automatisch een hogere omzet met zich mee, aangezien de barometer duidelijk laat zien dat het aantal verkochte auto’s per fulltime verkoper op jaarbasis sinds 2008 is gedaald van 147 naar 132 (prognose). In de afgelopen acht jaar zijn de loonkosten per verkochte auto met ruim een kwart gestegen van 347 euro naar 442 euro, terwijl het gemiddelde aantal showroombezoeken dat een klant aflegt alvorens tot aanschaf over te gaan, in diezelfde periode daalde van 4,0 naar 1,2. In feite resulteert een (potentiële) klant in de showroom daarmee tegenwoordig ook direct in een order. 

Werkplaats en magazijn 

Ook in het magazijn en in de werkplaats blijft de omzetgroei achterwege. De jaaromzet in het magazijn ligt in 2016 naar verwachting nog geen 5 procent hoger dan acht jaar geleden, maar de loonkosten per medewerker stegen in diezelfde periode met 22 procent. In de werkplaats daalde het aantal voltijdmonteurs per vestiging van gemiddeld 6,1 naar 5,8, maar destijds konden nog 1.418 uren per jaar worden gefactureerd, terwijl de teller in 2016 naar verwachting bij 1.274 uur stokt.

Veranderingen noodzakelijk
De verbeteringen in het bedrijfsresultaat zetten minder hard door dan in de eerste twee kwartalen en tegelijkertijd manifesteerde zich in het derde kwartaal de noodzaak tot meer omzet. De fictieve barometer staat ondanks het hogere rendement ten opzichte van een jaar geleden dan ook op ‘regenachtig’ en het niveau ‘veranderlijk’ is verder weg dan aan het einde van het tweede kwartaal. Bert de Kroon, voorzitter van Bovag autodealers: "De Bovag Branchebarometer legt pijnlijk bloot dat schaalvergroting alléén niet gaat leiden tot een renderende retail. Het is voor elke autodealer bittere noodzaak om op een totaal nieuwe manier naar zijn bedrijf te leren kijken en vooral ook de toekomstige personeelsbehoefte in kaart te brengen. Feit is nu eenmaal dat er structureel zo’n 15 procent minder nieuwe auto’s per jaar verkocht gaan worden in Nederland, dat die auto’s technisch anders in elkaar zitten en dat die auto’s op andere manieren verkocht en gebruikt gaan worden. Daar zal elke dealer zich van bewust moeten zijn."