Hoewel het totale aantal kentekenregistraties in Nederland in de eerste drie maanden van 2017 bijna een vijfde hoger (zakelijke markt plus 50,1 procent en particuliere registraties plus 1,3 procent) lag dan in het eerste kwartaal vorig jaar, wisten de dealers slechts 6,6 procent meer nieuwe (personen- en bestel)auto’s daadwerkelijk te factureren. Dat duidt op een effect in het voorgaande jaar, toen veel bijtellingsvriendelijke voertuigen in december 2015 werden geregistreerd, maar pas in 2016 gefactureerd aan klanten. Hoewel de branchebarometer voor de afdeling verkoop een omzetplus van 7,8 procent laat zien ten opzichte van de eerste drie maanden van 2016, daalde de totale brutomarge per (gecombineerde) transactie (BMGT) van 1.897 euro naar 1.817 euro. Daarmee daalde ook het totale resultaat voor de verkoopafdeling naar gemiddeld 2,3 procent, oftewel 0,2 procentpunt minder dan een jaar eerder.  

Werkplaats en magazijn

In de dealerwerkplaats nam de omzet met een bescheiden 1,4 procent toe -grotendeels door activiteiten als gevolg van de toegenomen nieuwverkoop- en steeg het aantal gefactureerde uren per monteur met 3,8 procent, terwijl in het magazijn juist een omzetdaling van 1,7 procent werd genoteerd. Ondanks een loonkostenstijging van 4,3 procent, verbeterde het magazijnresultaat (plus 1,8 procent, als percentage van de omzet) door een kleinere personele bezetting. In de werkplaats stegen de loonkosten met 4,1 procent en bleef het afdelingsresultaat stabiel ten opzichte van de periode januari-maart 2016.

Nieuwe verdienmodellen

‘De veranderingen in de markt, zoals de aantrekkende zakelijke markt en de groei van private lease, geven onze branche een ongekende dynamiek’, aldus Bert de Kroon, voorzitter BOVAG Autodealers. ‘De branchebarometer laat ondanks een opverende totaalmarkt keer op keer zien dat een hoger dealerrendement voortkomt uit kostenbeheersing en schaalvergroting. Om de dynamiek van de markt te gelde te maken, zijn nieuwe verdienmodellen noodzakelijk die zich buiten de scope van het traditionele dealerbedrijf voltrekken. Mede daarom blijft de fictieve barometer op veranderlijk. Het rendement is weliswaar verbeterd, maar het is kwetsbaar, structureel te laag en kent slechts een beperkt perspectief in het huidige verdienmodel.’