Dat zei ceo Stefan Jacoby op de Beijing Motor Show tegen Financial Times. De Zweedse fabrikant is eigendom van het Chinese Geely en kan vandaag de dag zes modellen aanbieden. Dat is niet genoeg. Er komen meer modellen nadat in China twee fabrieken en een motorenfabriek zijn geopend. "In 2017 zullen we er tien nieuwe modellen bij hebben", aldus Jacoby. Maar omdat sommige modellen tegen die tijd met ‘pensioen’ zijn, zal het totale gamma wel minder dan zestien zijn. De nieuwe modellen zullen voornamelijk komen van het wereldwijde gamma maar sommige worden aangepast voor de Chinese markt.  De plannen  van Jacoby zijn bevestigd door Li Shufu, de grote baas van Geely en Volvo.  Voor de Chinese markt bouwt Volvo nu een verlengde versie van de S80 samen met Chang ‘an  en met Ford, de vorige eigenaar van Volvo.  Volvo is nu van plan halverwege 2013 zijn eerste fabriek te openen in Chengdu,  en daar zullen kleine en middenklasse auto’s worden gebouwd. Een tweede fabriek voor grotere modellen zal in de komende twee jaar worden gebouwd  in Daqing in het noordwesten van China. De motorenfabriek zal worden gerealiseerd in Zhangjiakou in de buurt van Beijing.

De overname van Volvo door Geely wordt in China gezien als een voorname acquisitie. De minister-president van China, Wen Jiabao, zal vandaag (24 april) het hoofdkantoor van Volvo Cars in Gothenburg bezoeken, zo meldde Jacoby. Maar in de autoindustrie wordt Volvo gezien als een relatief kleine speler die schaalgrootte zoekt en partners nodig heeft om zijn investeringen in technologie te kunnen rechtvaardigen. In 2011 verkocht Volvo Cars 450 duizend auto’s en dit jaar zullen dat er meer zijn, ondanks de stagnatie op de Europese markt. Volvo zou vorderingen maken met het zoeken naar een partner voor de ontwikkeling van een kleine auto. "We spreken met een aantal Europese en Aziatische fabrikanten", aldus Jacoby. Hij wilde de namen van die fabrikanten echter niet noemen.  (bron: The Financial Times)