BMW M6 is 35 mille goedkoper en kwart zuiniger

De nieuwe muscle car M6 van BMW is leverbaar. Maar hij wordt pas na 1 juli op kenteken gezet. Hij zal 35 mille goedkoper zijn dan de vorige versie want de verbruikswaarden zijn veel lager.

BMW onthulde in Genève de nieuwe M6 Coupé en M6 Convertible en presenteerde beide varianten inmiddels aan de media op het Ascari-circuit in Spanje. BMW Nederland rekent op een handjevol kopers voor de M6, die daarmee een niche in een nichemarkt vormt. Van de reguliere 6-Serie worden immers ook maar zo’n honderd exemplaren per jaar verkocht, en daarmee is hij sinds 2005 ook nog het bestverkochte model in zijn segment. Woordvoerder Loojenga van de Nederlandse importeur: "Er heeft een verschuiving plaatsgevonden. Was de 6-Serie Coupé altijd het meest in trek, sinds de komst vorig jaar van de nieuwe 6-Serie worden meer Cabrio’s verkocht. We verwachten een zelfde trend voor de M-versies."

De M6 is vanaf vorige week al leverbaar maar hij wordt pas na 1 juli op kenteken gezet. "De nieuwe M6 kost zo’n 25 duizend euro minder dan de vorige", meldt Loojenga. "Want de nieuwe is veel zuiniger. Voeg daarbij nog eens tienduizend euro voor het op kenteken zetten na 1 juli, dan hebben we het over een verschil van 35 duizend euro." De prijs van de Coupé begint evenzogoed bij 153 duizend euro en die van de Cabrio bij een kleine 163 mille.  

De eerste M-versie van de 6-Serie verscheen in 1984 als M635 CSi en werd vijf jaar gebouwd. De tweede generatie, inmiddels M6 gedoopt, zag pas 16 jaar later het levenslicht. De M6 uit 2005 had een V10 met 507 pk onder de kap. De levering werd in 2010 beëindigd en nu staat dus de nieuwe M6 klaar om de weg op te gaan. Die heeft een V8 met M Twinpower met twin scroll twin turbo’s, die al bekend is uit de M5. Deze V8 levert 412 kW/560 pk en 680 Nm  koppel. Om geen problemen met de hoge G-krachten te krijgen, is er een hulpoliepomp geplaatst vóór het carter. De testritten met zowel de open als gesloten versie hebben uitgewezen dat, in tegenstelling tot wat liefhebbers vreesden, de V8 niet onderdoet voor de V10, terwijl hij daarbij (in theorie) 25 procent zuiniger is.

 

BMW M6 is 35 mille goedkoper en kwart zuiniger - Automobielmanagement.nl

BMW M6 is 35 mille goedkoper en kwart zuiniger

De nieuwe muscle car M6 van BMW is leverbaar. Maar hij wordt pas na 1 juli op kenteken gezet. Hij zal 35 mille goedkoper zijn dan de vorige versie want de verbruikswaarden zijn veel lager.

BMW onthulde in Genève de nieuwe M6 Coupé en M6 Convertible en presenteerde beide varianten inmiddels aan de media op het Ascari-circuit in Spanje. BMW Nederland rekent op een handjevol kopers voor de M6, die daarmee een niche in een nichemarkt vormt. Van de reguliere 6-Serie worden immers ook maar zo’n honderd exemplaren per jaar verkocht, en daarmee is hij sinds 2005 ook nog het bestverkochte model in zijn segment. Woordvoerder Loojenga van de Nederlandse importeur: "Er heeft een verschuiving plaatsgevonden. Was de 6-Serie Coupé altijd het meest in trek, sinds de komst vorig jaar van de nieuwe 6-Serie worden meer Cabrio’s verkocht. We verwachten een zelfde trend voor de M-versies."

De M6 is vanaf vorige week al leverbaar maar hij wordt pas na 1 juli op kenteken gezet. "De nieuwe M6 kost zo’n 25 duizend euro minder dan de vorige", meldt Loojenga. "Want de nieuwe is veel zuiniger. Voeg daarbij nog eens tienduizend euro voor het op kenteken zetten na 1 juli, dan hebben we het over een verschil van 35 duizend euro." De prijs van de Coupé begint evenzogoed bij 153 duizend euro en die van de Cabrio bij een kleine 163 mille.  

De eerste M-versie van de 6-Serie verscheen in 1984 als M635 CSi en werd vijf jaar gebouwd. De tweede generatie, inmiddels M6 gedoopt, zag pas 16 jaar later het levenslicht. De M6 uit 2005 had een V10 met 507 pk onder de kap. De levering werd in 2010 beëindigd en nu staat dus de nieuwe M6 klaar om de weg op te gaan. Die heeft een V8 met M Twinpower met twin scroll twin turbo’s, die al bekend is uit de M5. Deze V8 levert 412 kW/560 pk en 680 Nm  koppel. Om geen problemen met de hoge G-krachten te krijgen, is er een hulpoliepomp geplaatst vóór het carter. De testritten met zowel de open als gesloten versie hebben uitgewezen dat, in tegenstelling tot wat liefhebbers vreesden, de V8 niet onderdoet voor de V10, terwijl hij daarbij (in theorie) 25 procent zuiniger is.