Ferrari steelt de show op autosalon van Genève met LaFerrari (fotogalerij)

Ferrari heeft op de autosalon van Genève de sensationele LaFerrari gepresenteerd. Met de spirituele opvolger van de Enzo laten de Italianen zien waartoe zij in staat zijn. Op de kosten hoefde niet gelet te worden, en dat uit zich ook in het prijskaartje: reken niet op al te veel wisselgeld bij het overhandigen van 2 miljoen euro aan de dealer.

Ferrari probeert op de autosalon van Genève de show te stelen van McLaren, die in de vorm van de P1 aldaar óók een supersportwagen met hybride aandrijflijn presenteert. Maar de wedstrijd Italië-Engeland heeft 1-0 als uitslag. De LaFerrari (zo heet het model echt, alsof het een machine van vlees en bloed is), overtreft de P1 namelijk in alles.

Waar de hoofdkrachtbron van de P1 wordt gevormd door een hitsige, dubbel geblazen 3,8 liter V8, is dat bij de LaFerrari een atmosferische 6.262 cc grote V12. Dit blok is gekoppeld aan een 7-traps automaat met dubbele koppeling. Aan eigen vermogen levert de 12-cilinder 800 pk bij 9.250 toeren. Vervolgens komt daar nog 163 pk bij van de additionele elektromotor. Het gecombineerde vermogen bedraagt 963 pk, hetgeen nog een eens 47 pk meer is dan wat de al bepaald niet misselijke McLaren P1 biedt.

Het maximumkoppel van de LaFerrari bedraagt volgens de ontwerpers "meer dan 900 Nm". Laat je dit samen met het gigantische vermogen middels een brute trap op het gaspedaal los op de sportbolide, dan word je ruim binnen de 3 tellen naar de 100 km/u gekatapulteerd. De ‘sprint’ naar de magische 300 km/u werkt de Ferrari in 15 seconden af, oftewel 2 tellen sneller dan de McLaren. Een exacte topsnelheid wordt niet genoemd, maar die ligt volgens de vage Italianen "boven de 350 km/u". Op het eigen Fiorano circuit klokten de mannen uit Maranello met de LaFerrari al een rondetijd van onder de 1 minuut 20, waarmee de nieuweling 5 seconden sneller is dan een Enzo. De tijdswinst ten opzichte van de F12 Berlinetta bedraagt 3 seconden. Tegelijkertijd ligt de CO2-uitstoot met 330 g/km 20 gram lager.

Verantwoordelijk voor het lijnenspel van de LaFerrari (waarvoor eerder de typaanduiding F150 circuleerde) is Flavio Manzoni. Hoewel er plek is voor 2 personen, stond de bestuurder tijdens de ontwerpfase meer dan ooit centraal. Klanten kunnen namelijk rekenen op een speciaal op maat gemaakte bestuurderstoel. Daarmee is een perfecte zithouding gegarandeerd. Verstellen is daarna niet meer mogelijk, want de bestuurderstoel wordt op een vaste plek aan het chassis genageld. Wel kunnen de pedalen en het stuurwiel versteld worden, zodat personen met een ander postuur zich thuis kunnen voelen in de LaFerrari (4,70 x 1,99 x 1,11 x 2,67 meter).

Heeft u wel trek gekregen in de LaFerrari, wacht dan niet te lang met bestellen. De fabrikant uit Maranello houdt de oplage namelijk beperkt tot 499 exemplaren. Men laat weten dat een groot deel van de productie inmiddels al vergeven is. Vindt u dit een oneerlijke gang van zaken, dan kunt u zich wellicht troosten met de gedacht dat de Enzo een oplage van slechts 400 stuks kende.

De LaFerrari is naast de California, de 458 Italia, de F12 en de FF het vijfde model van de supersportwagen specialist. Verdere familie-uitbreiding is volgens technisch directeur Roberto Fedeli niet te verwachten: "Onze ontwikkelingscapaciteit is beperkt en elk model proberen we constant te verbeteren. Dus met dit vijftal hebben wij onze handen vol".

Bron: Autointernationaal 

 

Ferrari steelt de show op autosalon van Genève met LaFerrari (fotogalerij) - Automobielmanagement.nl

Ferrari steelt de show op autosalon van Genève met LaFerrari (fotogalerij)

Ferrari heeft op de autosalon van Genève de sensationele LaFerrari gepresenteerd. Met de spirituele opvolger van de Enzo laten de Italianen zien waartoe zij in staat zijn. Op de kosten hoefde niet gelet te worden, en dat uit zich ook in het prijskaartje: reken niet op al te veel wisselgeld bij het overhandigen van 2 miljoen euro aan de dealer.

Ferrari probeert op de autosalon van Genève de show te stelen van McLaren, die in de vorm van de P1 aldaar óók een supersportwagen met hybride aandrijflijn presenteert. Maar de wedstrijd Italië-Engeland heeft 1-0 als uitslag. De LaFerrari (zo heet het model echt, alsof het een machine van vlees en bloed is), overtreft de P1 namelijk in alles.

Waar de hoofdkrachtbron van de P1 wordt gevormd door een hitsige, dubbel geblazen 3,8 liter V8, is dat bij de LaFerrari een atmosferische 6.262 cc grote V12. Dit blok is gekoppeld aan een 7-traps automaat met dubbele koppeling. Aan eigen vermogen levert de 12-cilinder 800 pk bij 9.250 toeren. Vervolgens komt daar nog 163 pk bij van de additionele elektromotor. Het gecombineerde vermogen bedraagt 963 pk, hetgeen nog een eens 47 pk meer is dan wat de al bepaald niet misselijke McLaren P1 biedt.

Het maximumkoppel van de LaFerrari bedraagt volgens de ontwerpers "meer dan 900 Nm". Laat je dit samen met het gigantische vermogen middels een brute trap op het gaspedaal los op de sportbolide, dan word je ruim binnen de 3 tellen naar de 100 km/u gekatapulteerd. De ‘sprint’ naar de magische 300 km/u werkt de Ferrari in 15 seconden af, oftewel 2 tellen sneller dan de McLaren. Een exacte topsnelheid wordt niet genoemd, maar die ligt volgens de vage Italianen "boven de 350 km/u". Op het eigen Fiorano circuit klokten de mannen uit Maranello met de LaFerrari al een rondetijd van onder de 1 minuut 20, waarmee de nieuweling 5 seconden sneller is dan een Enzo. De tijdswinst ten opzichte van de F12 Berlinetta bedraagt 3 seconden. Tegelijkertijd ligt de CO2-uitstoot met 330 g/km 20 gram lager.

Verantwoordelijk voor het lijnenspel van de LaFerrari (waarvoor eerder de typaanduiding F150 circuleerde) is Flavio Manzoni. Hoewel er plek is voor 2 personen, stond de bestuurder tijdens de ontwerpfase meer dan ooit centraal. Klanten kunnen namelijk rekenen op een speciaal op maat gemaakte bestuurderstoel. Daarmee is een perfecte zithouding gegarandeerd. Verstellen is daarna niet meer mogelijk, want de bestuurderstoel wordt op een vaste plek aan het chassis genageld. Wel kunnen de pedalen en het stuurwiel versteld worden, zodat personen met een ander postuur zich thuis kunnen voelen in de LaFerrari (4,70 x 1,99 x 1,11 x 2,67 meter).

Heeft u wel trek gekregen in de LaFerrari, wacht dan niet te lang met bestellen. De fabrikant uit Maranello houdt de oplage namelijk beperkt tot 499 exemplaren. Men laat weten dat een groot deel van de productie inmiddels al vergeven is. Vindt u dit een oneerlijke gang van zaken, dan kunt u zich wellicht troosten met de gedacht dat de Enzo een oplage van slechts 400 stuks kende.

De LaFerrari is naast de California, de 458 Italia, de F12 en de FF het vijfde model van de supersportwagen specialist. Verdere familie-uitbreiding is volgens technisch directeur Roberto Fedeli niet te verwachten: "Onze ontwikkelingscapaciteit is beperkt en elk model proberen we constant te verbeteren. Dus met dit vijftal hebben wij onze handen vol".

Bron: Autointernationaal