Jaguar gaat met F-Type Coupé op brutale toer

Jaguar Nederland gaat potentiële klanten voor de nieuwe F-Type Coupé een stuk actiever benaderen dan de afgelopen acht maanden is gebeurd met de Convertible.

In ons land zijn er zo’n tweehonderd cabrio’s verkocht. "Dat aantal vinden wij te laag," aldus woordvoerder Bas van der Wal van de Nederlandse importeur. "We waren te bescheiden, te gentleman like. Als we brutaler waren geweest hadden we waarschijnlijk tussen tien en twintig procent meer cabrio’s verkocht." Hoewel de F-Type niet gezien moet worden als opvolger van de E-Type, is hij wel de eerste werkelijk sportieve sportwagen na de iconische Jaguar uit de jaren zestig en zeventig. Volgens Van der Wal had moeten worden vermeld dat de F-Type de kwaliteiten heeft van een Porsche 911 voor de prijs van een Porsche Cayman. De Nederlandse importeur krijgt een herkansing met de introductie van de F-Type Coupé, die op 22 mei bij de dealers wordt verwacht.
De eerste rij-tests met zowel de F-Type S Coupé met V6 als met de V8 R hebben deze week plaatsgevonden in Spanje, bij de stad Lleida en op het FIA-circuit Motorland in de streek Aragon. In de bergen en de stille wegen van Catalonië werd meteen duidelijk dat de nieuwe coupé een grote torsiestijfheid heeft. Op de natte handling course werd gereden met een versie waarin het standaard elektronische sperdifferentieel is gecombineerd met Torque Vectoring by braking (TVbB). Deze technologie duwt de auto bij onderstuur door het afremmen van de binnenste wielen weer de bocht in. De ritten met de F-Type R Coupé maken snel duidelijk dat Jaguar met deze supersnelle versie niet onder doet voor de gevestigde orde

De prijs van de Jaguar F-Type met de 340 pk sterke V6 begint bij 85.800 euro, de F-Type S Coupé kost iets meer dan een ton terwijl die voor de R Coupé met de V8 begint bij bijna anderhalve ton. De drie supercharged motorvarianten worden standaard gecombineerd met de achttraps automaat. De optionele CCM-remmen (Carbon Ceramic Mtrix) zijn beschikbaar voor de R en S. Als onderdeel van een pakket met 20-inch wielen kost het slechts 10.900 euro. (HHemmes)

 

Filmpje met oude E-Type 5.3-V12

Jaguar gaat met F-Type Coupé op brutale toer - Automobielmanagement.nl

Jaguar gaat met F-Type Coupé op brutale toer

Jaguar Nederland gaat potentiële klanten voor de nieuwe F-Type Coupé een stuk actiever benaderen dan de afgelopen acht maanden is gebeurd met de Convertible.

In ons land zijn er zo’n tweehonderd cabrio’s verkocht. "Dat aantal vinden wij te laag," aldus woordvoerder Bas van der Wal van de Nederlandse importeur. "We waren te bescheiden, te gentleman like. Als we brutaler waren geweest hadden we waarschijnlijk tussen tien en twintig procent meer cabrio’s verkocht." Hoewel de F-Type niet gezien moet worden als opvolger van de E-Type, is hij wel de eerste werkelijk sportieve sportwagen na de iconische Jaguar uit de jaren zestig en zeventig. Volgens Van der Wal had moeten worden vermeld dat de F-Type de kwaliteiten heeft van een Porsche 911 voor de prijs van een Porsche Cayman. De Nederlandse importeur krijgt een herkansing met de introductie van de F-Type Coupé, die op 22 mei bij de dealers wordt verwacht.
De eerste rij-tests met zowel de F-Type S Coupé met V6 als met de V8 R hebben deze week plaatsgevonden in Spanje, bij de stad Lleida en op het FIA-circuit Motorland in de streek Aragon. In de bergen en de stille wegen van Catalonië werd meteen duidelijk dat de nieuwe coupé een grote torsiestijfheid heeft. Op de natte handling course werd gereden met een versie waarin het standaard elektronische sperdifferentieel is gecombineerd met Torque Vectoring by braking (TVbB). Deze technologie duwt de auto bij onderstuur door het afremmen van de binnenste wielen weer de bocht in. De ritten met de F-Type R Coupé maken snel duidelijk dat Jaguar met deze supersnelle versie niet onder doet voor de gevestigde orde

De prijs van de Jaguar F-Type met de 340 pk sterke V6 begint bij 85.800 euro, de F-Type S Coupé kost iets meer dan een ton terwijl die voor de R Coupé met de V8 begint bij bijna anderhalve ton. De drie supercharged motorvarianten worden standaard gecombineerd met de achttraps automaat. De optionele CCM-remmen (Carbon Ceramic Mtrix) zijn beschikbaar voor de R en S. Als onderdeel van een pakket met 20-inch wielen kost het slechts 10.900 euro. (HHemmes)

 

Filmpje met oude E-Type 5.3-V12