Ford Edge komt ook naar Europa

De nieuwe Ford Edge maakte gisteren op verschillende locaties zijn werelddebuut. In het eerste kwartaal wordt de compleet vernieuwde crossover op de Noord-Amerikaanse markt geïntroduceerd, waarna hij zal worden geëxporteerd naar honderd markten wereldwijd, inclusief die van Europa.

Ford sloeg met de introductie van de Edge, eind 2006, de spijker op de kop. De crossover was meteen een succes en is dat tot op heden gebleven met een jaarlijkse verkoop van rond 120 duizend exemplaren. Van de nieuwe Egde hoopt Ford er nog veel meer te aan de man te brengen, al worden er geen cijfers genoemd.
Wereldwijd is het segment van de cuv sinds 2008 met 72 procent in omvang toegenomen en heeft het een marktaandeel van 19 procent. Ford verkocht vorig jaar 1,2 miljoen cuv/suv’s, een stijging van 38 procent ten opzichte van 2012 en verwacht tot 2018 dat grote vraag in China. Omdat niet alleen daar, maar ook in andere landen de vraag naar beter uitgeruste en luxueuzere modellen toeneemt, worden de nieuwe Ford-modellen naar een premiumniveau getild. Om te beginnen met de Edge, een model dat boven de Kuga moet worden geplaatst. De tweede generatie Edge maakte gisteren zijn werelddebuut in het Product Development Center in Dearborn tijdens ‘Go Further with Ford’. Tijdens dit evenement presenteerden het designteam van de Edge een nieuwe ontwerptechniek en de ontwikkelingsteams de toegepaste innovaties en technologie.
De nieuwe Edge wordt gebouwd op het C/D-platform, waardoor het gemakkelijker is om hem naast de Fusion, Mondeo, S-Max en Galaxy te bouwen, die allemaal op dit platform staan. De Edge komt in de VS beschikbaar met keuze uit drie benzinemotoren: de 3.5-V6, de 2.7 en de nieuwe TwinScroll 2.0 Ecoboost. Europa moet het doen met twee varianten van de 2-liter Duratorq TDCI dieselmotor. De eerste levert 178 pk/400 Nm. De andere diesel heeft 210 pk/450 Nm en wordt geleverd met een zestraps automaat. Er zijn geruchten dat ook een hybride versie wordt ontwikkeld maar Ford wilde daarop geen commentaar geven.

De CUV wordt standaard voorzien van de laatste innovaties van Ford zoals ratio-afhankelijke (adaptieve) besturing, een uitgebreide parkeerhulp voor in- en tussenparkeren, een knie-airbag in de klep van het dashboardkastje en startstop, nog niet zo gewoon in de VS. Uiteraard is aansluiting van mobiele apparatuur mogelijk en zien we Ford Sync connectiviteit weer terug.
Voor uitbreiding en tooling van de Edge-fabriek in Oakville in Canada heeft Ford een investering gedaan van zevenhonderd miljoen dollar en zijn er meer dan 2,8 duizend nieuwe banen gecreëerd. (HHemmes)

 

Ford Edge komt ook naar Europa - Automobielmanagement.nl

Ford Edge komt ook naar Europa

De nieuwe Ford Edge maakte gisteren op verschillende locaties zijn werelddebuut. In het eerste kwartaal wordt de compleet vernieuwde crossover op de Noord-Amerikaanse markt geïntroduceerd, waarna hij zal worden geëxporteerd naar honderd markten wereldwijd, inclusief die van Europa.

Ford sloeg met de introductie van de Edge, eind 2006, de spijker op de kop. De crossover was meteen een succes en is dat tot op heden gebleven met een jaarlijkse verkoop van rond 120 duizend exemplaren. Van de nieuwe Egde hoopt Ford er nog veel meer te aan de man te brengen, al worden er geen cijfers genoemd.
Wereldwijd is het segment van de cuv sinds 2008 met 72 procent in omvang toegenomen en heeft het een marktaandeel van 19 procent. Ford verkocht vorig jaar 1,2 miljoen cuv/suv’s, een stijging van 38 procent ten opzichte van 2012 en verwacht tot 2018 dat grote vraag in China. Omdat niet alleen daar, maar ook in andere landen de vraag naar beter uitgeruste en luxueuzere modellen toeneemt, worden de nieuwe Ford-modellen naar een premiumniveau getild. Om te beginnen met de Edge, een model dat boven de Kuga moet worden geplaatst. De tweede generatie Edge maakte gisteren zijn werelddebuut in het Product Development Center in Dearborn tijdens ‘Go Further with Ford’. Tijdens dit evenement presenteerden het designteam van de Edge een nieuwe ontwerptechniek en de ontwikkelingsteams de toegepaste innovaties en technologie.
De nieuwe Edge wordt gebouwd op het C/D-platform, waardoor het gemakkelijker is om hem naast de Fusion, Mondeo, S-Max en Galaxy te bouwen, die allemaal op dit platform staan. De Edge komt in de VS beschikbaar met keuze uit drie benzinemotoren: de 3.5-V6, de 2.7 en de nieuwe TwinScroll 2.0 Ecoboost. Europa moet het doen met twee varianten van de 2-liter Duratorq TDCI dieselmotor. De eerste levert 178 pk/400 Nm. De andere diesel heeft 210 pk/450 Nm en wordt geleverd met een zestraps automaat. Er zijn geruchten dat ook een hybride versie wordt ontwikkeld maar Ford wilde daarop geen commentaar geven.

De CUV wordt standaard voorzien van de laatste innovaties van Ford zoals ratio-afhankelijke (adaptieve) besturing, een uitgebreide parkeerhulp voor in- en tussenparkeren, een knie-airbag in de klep van het dashboardkastje en startstop, nog niet zo gewoon in de VS. Uiteraard is aansluiting van mobiele apparatuur mogelijk en zien we Ford Sync connectiviteit weer terug.
Voor uitbreiding en tooling van de Edge-fabriek in Oakville in Canada heeft Ford een investering gedaan van zevenhonderd miljoen dollar en zijn er meer dan 2,8 duizend nieuwe banen gecreëerd. (HHemmes)