Mercedes S Coupé wapen tegen DB9 en Continental GT

Mercedes-Benz haalt dit jaar opnieuw goede cijfers: de afgelopen zes maanden werd veertien procent meer auto’s verkocht vergeleken met het eerste halfjaar van 2013. De S-Klasse doet het goed en nu komt er ook nog een Coupé.

De Duitsers zijn natuurlijk vooral blij dat de nieuwe C-klasse afgelopen mei zo’n een goede start heeft gemaakt met ruim twintigduizend verkochte exemplaren. Maar ook, aldus Jörg Bartels, verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de S-klasse Coupé, dat van de S sedan bijna twee maal zoveel exemplaren zijn verkocht als in dezelfde periode vorig jaar. Weliswaar was de nieuwe S toen nog niet op alle markten beschikbaar, dus die vergelijking gaat een beetje mank maar in ieder geval loopt het vlaggenschip keurig in de pas van het Mercedes-team, dat op 27 september versterking krijgt in een klein maar lucratief segment. Want daarin mag je de S-klasse Coupé wel plaatsen: de spiksplinternieuwe sportwagen is het jongste visitekaartje van Mercedes en valt natuurlijk in een (duur) niche-segment. Wordt de S-klasse sedan gezien als de benchmark in het luxe segment, met het nieuwe coupé gaan de Duitsers de strijd aan met sportcoupés als de Aston Martin DB9 en de Bentley Continental GT. 

De Coupé stond voor de eerste rij-impressies in Toscane. De afgelopen twaalf jaar stond deze carrosserievorm te boek als CL (Coupé Leicht) maar Mercedes noemt hem nu weer S-klasse Coupé, met dezelfde technologie als de sedan. En méér want hij is uitgerust met alle innovaties die de fabrikant uit Stuttgart op dit moment voor productie beschikbaar heeft. Zoals ‘curve tilt’, een uitbreiding van het magic body control (mbc) dat op de sedan werd geïntroduceerd. Dat mbc herkent met behulp van een camera in de voorruit de verkeersdrempels en ongelijkheden in het wegdek en zorgt ervoor dat de wielophanging ze als ‘t ware gladstrijkt. Met de stereocamera achter de voorruit, een sensor voor laterale acceleratie en één voor de stuurhoek, herkent curve tilt de bochten in de weg en zorgt er in een fractie van een seconde voor dat  de auto in de bocht hangt, zoals we zien bij motorrijders en skieërs. Tijdens een kort rondje met een prototype merkten we dat het overhellen werd gereduceerd, wat zorgt voor meer comfort voor de inzittenden maar qua rijden voegt het systeem niets toe. Wie sportief aan de slag wil gaan, zal het systeem niet activeren. Doe je dat wel dan werkt het – afhankelijk van de situatie – tussen 15 en 45 km/u en tot snelheden van 180 tot 190 km/u. Curve tilt komt alleen beschikbaar op de achterwielaangedreven varianten van de S-klasse Coupé, en niet op de 4Matic-uitvoeringen die een andere wielophanging hebben.

Verder komen alle varianten met (uitschakelbare) startstop en een panoramadak met ‘magic sky control’ dat met een druk op de knop tot 99 procent kan worden verduisterd.

Bartels bevestigde  dat vanaf begin 2015 de S Coupé met de nieuwe, in eigen huis ontwikkelde negentraps automaat komt. Dat is dan meteen de start van de uitrol van de nieuwe automaat over het gehele modellengamma. Tijdens de eerste rij-impressies hadden we geen behoefte aan een andere transmissie, de huidige zeven GTronic schakelt perfect. Maar Mercedes stapt over op de negentraps omdat het brandstofverbruik van de S daarmee zes procent daalt. Bij toepassing op de gehele vloot komt het verbruik 6,5 procent lager te liggen. De S500 4Matic Coupé en de S 63 4 Matic AMG Coupé arriveren op 27 september bij de dealers en de modellen met achterwielaandrijving begin januari. De S500 heeft een prijs vanaf 154 mille. De AMG komt op minimaal 210 duizend euro. (HHemmes)

Mercedes S Coupé wapen tegen DB9 en Continental GT - Automobielmanagement.nl

Mercedes S Coupé wapen tegen DB9 en Continental GT

Mercedes-Benz haalt dit jaar opnieuw goede cijfers: de afgelopen zes maanden werd veertien procent meer auto’s verkocht vergeleken met het eerste halfjaar van 2013. De S-Klasse doet het goed en nu komt er ook nog een Coupé.

De Duitsers zijn natuurlijk vooral blij dat de nieuwe C-klasse afgelopen mei zo’n een goede start heeft gemaakt met ruim twintigduizend verkochte exemplaren. Maar ook, aldus Jörg Bartels, verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de S-klasse Coupé, dat van de S sedan bijna twee maal zoveel exemplaren zijn verkocht als in dezelfde periode vorig jaar. Weliswaar was de nieuwe S toen nog niet op alle markten beschikbaar, dus die vergelijking gaat een beetje mank maar in ieder geval loopt het vlaggenschip keurig in de pas van het Mercedes-team, dat op 27 september versterking krijgt in een klein maar lucratief segment. Want daarin mag je de S-klasse Coupé wel plaatsen: de spiksplinternieuwe sportwagen is het jongste visitekaartje van Mercedes en valt natuurlijk in een (duur) niche-segment. Wordt de S-klasse sedan gezien als de benchmark in het luxe segment, met het nieuwe coupé gaan de Duitsers de strijd aan met sportcoupés als de Aston Martin DB9 en de Bentley Continental GT. 

De Coupé stond voor de eerste rij-impressies in Toscane. De afgelopen twaalf jaar stond deze carrosserievorm te boek als CL (Coupé Leicht) maar Mercedes noemt hem nu weer S-klasse Coupé, met dezelfde technologie als de sedan. En méér want hij is uitgerust met alle innovaties die de fabrikant uit Stuttgart op dit moment voor productie beschikbaar heeft. Zoals ‘curve tilt’, een uitbreiding van het magic body control (mbc) dat op de sedan werd geïntroduceerd. Dat mbc herkent met behulp van een camera in de voorruit de verkeersdrempels en ongelijkheden in het wegdek en zorgt ervoor dat de wielophanging ze als ‘t ware gladstrijkt. Met de stereocamera achter de voorruit, een sensor voor laterale acceleratie en één voor de stuurhoek, herkent curve tilt de bochten in de weg en zorgt er in een fractie van een seconde voor dat  de auto in de bocht hangt, zoals we zien bij motorrijders en skieërs. Tijdens een kort rondje met een prototype merkten we dat het overhellen werd gereduceerd, wat zorgt voor meer comfort voor de inzittenden maar qua rijden voegt het systeem niets toe. Wie sportief aan de slag wil gaan, zal het systeem niet activeren. Doe je dat wel dan werkt het – afhankelijk van de situatie – tussen 15 en 45 km/u en tot snelheden van 180 tot 190 km/u. Curve tilt komt alleen beschikbaar op de achterwielaangedreven varianten van de S-klasse Coupé, en niet op de 4Matic-uitvoeringen die een andere wielophanging hebben.

Verder komen alle varianten met (uitschakelbare) startstop en een panoramadak met ‘magic sky control’ dat met een druk op de knop tot 99 procent kan worden verduisterd.

Bartels bevestigde  dat vanaf begin 2015 de S Coupé met de nieuwe, in eigen huis ontwikkelde negentraps automaat komt. Dat is dan meteen de start van de uitrol van de nieuwe automaat over het gehele modellengamma. Tijdens de eerste rij-impressies hadden we geen behoefte aan een andere transmissie, de huidige zeven GTronic schakelt perfect. Maar Mercedes stapt over op de negentraps omdat het brandstofverbruik van de S daarmee zes procent daalt. Bij toepassing op de gehele vloot komt het verbruik 6,5 procent lager te liggen. De S500 4Matic Coupé en de S 63 4 Matic AMG Coupé arriveren op 27 september bij de dealers en de modellen met achterwielaandrijving begin januari. De S500 heeft een prijs vanaf 154 mille. De AMG komt op minimaal 210 duizend euro. (HHemmes)