Active Tourer moet groei brengen in nieuw segment BMW

Met de nieuwe 2-Serie Active Tourer zet BMW een historische stap. Om een ruime mpv te kunnen bieden in het compacte segment was het voor de Duitsers onontkoombaar om dan toch met voorwielaandrijving te komen. En wat te denken van een driecilindermotor.

In het kader van de Number One-strategie uit 2007 moest worden gedefinieerd welke segmenten groeipotentieel zouden bieden voor premiummodellen. De medium mpv’s, onderdeel van de compacte klasse, is daar één van. Concurrenten daarin zijn vooralsnog de Mercedes-Benz B-Klasse en de nieuwe Volkswagen Golf Sportsvan.  Frank Niederländer is verantwoordelijk voor het product management van de Active Tourer: "Wij hadden nog geen model in het C-segment. En dat segment is dit jaar wereldwijd goed is voor 26,.3 miljoen exemplaren, waarvan 1,4 miljoen in het premiumsegment. Van de 2 Serie Active Tourer verwachten we dan ook veel." Op basis van rapporten van analisten, van klantonderzoeken en marketingprognoses zal dit segment in 2020 zijn gegroeid tot 31, 5 miljoen exemplaren, waarvan 2,2 miljoen in de premiumklasse. Niederländer denkt dat in Europa het C-segment tussen 2014 en 2020 zal toenemen van de huidige 3,4 miljoen exemplaren met 880 duizend premium modellen tot 4,3 miljoen auto’s inclusief 970 duizend premiummodellen.

Om binnen de compacte maatvoering voldoende ruimte te kunnen bieden, moest BMW wel overgaan tot op voorwielaandrijving. Daarvoor werd de nieuwe UKL (UnterKLasse) architectuur ontwikkeld, die debuteerde als nieuwe Mini Cooper. De voor iets grotere modellen aangepaste variant (UKL2) is de basis voor de 2-Serie Active Tourer en de nieuwe Mini Countryman en Paceman. Op deze architectuur kunnen maximaal twaalf nieuwe BMW-modellen worden gebouwd. Daarbij gaat het overigens niet alleen om compleet nieuwe modellen maar ook om carrosserievarianten.

Zoals gewoonlijk laat BMW niets los over verwachte verkopen. Wél zei Niederländer dat zestig procent van de productie bestemd is voor Europa en China, waar de 2-Serie Active Tourer op 27 september bij de dealers arriveert. Japan en Azië krijgen de auto respectievelijk in november en december. Verder komt eind dit jaar xDrive beschikbaar en later nog een hybride variant.  Er is nog niet besloten of de Active Tourer ook naar de VS gaat. Het is mogelijk dat daar alleen de 4×4-uitvoering als zevenzitter beschikbaar komt. Die laatste is een 15 tot 20 cm langere versie, die begin 2015 zijn debuut maakt, misschien in Detroit maar meer waarschijnlijk in Genéve.

Tijdens de eerste testritten in de afgelopen week, viel vooral de zeer ruime en praktische cabine op. De Active Tourer is 4,34 meter lang, 1,80 meter breed en 1,56 meter hoog. Daarmee is hij drie centimeter hoger dan de X1 en biedt hij achterin een zee van ruimte met genoeg been- en hoofdruimte, zelfs voor een 2,04 meter lange fotograaf.  Helaas heeft de achterste zitrij middenin een smalle stoel, waardoor de Active Tourer geen echte vijfzitter is.

De leuningen van de achterste zitplaatsen zijn compleet neerklapbaar en verstelbaar, die bovendien apart over dertien centimeter verschuifbaar zijn. De inhoud van de bagageruimte kan van 468 liter tot 1510 liter worden uitgebreid, waarmee de nieuw BMW in ieder geval tal van praktische gebruiksmogelijkheden biedt. Uiteraard is de Active Tourer beschikbaar met alle mogelijke assistentie- en veiligheidssystemen, zoals Traffic Jam Assist.

Verder is de rijdynamiek van het nieuwe model goed voor elkaar. Tijdens ritten

rond de Oostenrijkse wintersportplaats Sölden bewezen zowel de 225i met de nieuwe 231 pk sterke 2.0-viercilinder als de eveneens nieuwe 218d met de 2.0-dieselmotor (150 pk/330 Nm) goed overweg te kunnen met een dynamisch rijgedrag. In tegenstelling tot wat men

wellicht van voorwielaandrijving verwacht, is de Active Tourer nauwelijks onderstuurd en is het zelfs mogelijk om, weliswaar in de sportstand, het kontje om te gooien, wat dan weer gemakkelijk corrigeerbaar is. De elektrische stuurbekrachtiging werkt precies en direct, geeft wat veel informatie door op oneffen wegdek, waar de auto best een beetje stug is. Maar over het algemeen zit het met het comfort wel goed.  

De prijs van het basismodel, de 281i met de 136 pk sterke driecilinder is 28.900 euro. De prijzen van de dieselvarianten beginnen bij 33.900 euro voor de 281d. Voor de Active Tourer zijn geen pakketten meer beschikbaar maar modellen, overigens met dezelfde benaming als de huidige pakketten.  (HHemmes)

 

 

 

 

Active Tourer moet groei brengen in nieuw segment BMW - Automobielmanagement.nl

Active Tourer moet groei brengen in nieuw segment BMW

Met de nieuwe 2-Serie Active Tourer zet BMW een historische stap. Om een ruime mpv te kunnen bieden in het compacte segment was het voor de Duitsers onontkoombaar om dan toch met voorwielaandrijving te komen. En wat te denken van een driecilindermotor.

In het kader van de Number One-strategie uit 2007 moest worden gedefinieerd welke segmenten groeipotentieel zouden bieden voor premiummodellen. De medium mpv’s, onderdeel van de compacte klasse, is daar één van. Concurrenten daarin zijn vooralsnog de Mercedes-Benz B-Klasse en de nieuwe Volkswagen Golf Sportsvan.  Frank Niederländer is verantwoordelijk voor het product management van de Active Tourer: "Wij hadden nog geen model in het C-segment. En dat segment is dit jaar wereldwijd goed is voor 26,.3 miljoen exemplaren, waarvan 1,4 miljoen in het premiumsegment. Van de 2 Serie Active Tourer verwachten we dan ook veel." Op basis van rapporten van analisten, van klantonderzoeken en marketingprognoses zal dit segment in 2020 zijn gegroeid tot 31, 5 miljoen exemplaren, waarvan 2,2 miljoen in de premiumklasse. Niederländer denkt dat in Europa het C-segment tussen 2014 en 2020 zal toenemen van de huidige 3,4 miljoen exemplaren met 880 duizend premium modellen tot 4,3 miljoen auto’s inclusief 970 duizend premiummodellen.

Om binnen de compacte maatvoering voldoende ruimte te kunnen bieden, moest BMW wel overgaan tot op voorwielaandrijving. Daarvoor werd de nieuwe UKL (UnterKLasse) architectuur ontwikkeld, die debuteerde als nieuwe Mini Cooper. De voor iets grotere modellen aangepaste variant (UKL2) is de basis voor de 2-Serie Active Tourer en de nieuwe Mini Countryman en Paceman. Op deze architectuur kunnen maximaal twaalf nieuwe BMW-modellen worden gebouwd. Daarbij gaat het overigens niet alleen om compleet nieuwe modellen maar ook om carrosserievarianten.

Zoals gewoonlijk laat BMW niets los over verwachte verkopen. Wél zei Niederländer dat zestig procent van de productie bestemd is voor Europa en China, waar de 2-Serie Active Tourer op 27 september bij de dealers arriveert. Japan en Azië krijgen de auto respectievelijk in november en december. Verder komt eind dit jaar xDrive beschikbaar en later nog een hybride variant.  Er is nog niet besloten of de Active Tourer ook naar de VS gaat. Het is mogelijk dat daar alleen de 4×4-uitvoering als zevenzitter beschikbaar komt. Die laatste is een 15 tot 20 cm langere versie, die begin 2015 zijn debuut maakt, misschien in Detroit maar meer waarschijnlijk in Genéve.

Tijdens de eerste testritten in de afgelopen week, viel vooral de zeer ruime en praktische cabine op. De Active Tourer is 4,34 meter lang, 1,80 meter breed en 1,56 meter hoog. Daarmee is hij drie centimeter hoger dan de X1 en biedt hij achterin een zee van ruimte met genoeg been- en hoofdruimte, zelfs voor een 2,04 meter lange fotograaf.  Helaas heeft de achterste zitrij middenin een smalle stoel, waardoor de Active Tourer geen echte vijfzitter is.

De leuningen van de achterste zitplaatsen zijn compleet neerklapbaar en verstelbaar, die bovendien apart over dertien centimeter verschuifbaar zijn. De inhoud van de bagageruimte kan van 468 liter tot 1510 liter worden uitgebreid, waarmee de nieuw BMW in ieder geval tal van praktische gebruiksmogelijkheden biedt. Uiteraard is de Active Tourer beschikbaar met alle mogelijke assistentie- en veiligheidssystemen, zoals Traffic Jam Assist.

Verder is de rijdynamiek van het nieuwe model goed voor elkaar. Tijdens ritten

rond de Oostenrijkse wintersportplaats Sölden bewezen zowel de 225i met de nieuwe 231 pk sterke 2.0-viercilinder als de eveneens nieuwe 218d met de 2.0-dieselmotor (150 pk/330 Nm) goed overweg te kunnen met een dynamisch rijgedrag. In tegenstelling tot wat men

wellicht van voorwielaandrijving verwacht, is de Active Tourer nauwelijks onderstuurd en is het zelfs mogelijk om, weliswaar in de sportstand, het kontje om te gooien, wat dan weer gemakkelijk corrigeerbaar is. De elektrische stuurbekrachtiging werkt precies en direct, geeft wat veel informatie door op oneffen wegdek, waar de auto best een beetje stug is. Maar over het algemeen zit het met het comfort wel goed.  

De prijs van het basismodel, de 281i met de 136 pk sterke driecilinder is 28.900 euro. De prijzen van de dieselvarianten beginnen bij 33.900 euro voor de 281d. Voor de Active Tourer zijn geen pakketten meer beschikbaar maar modellen, overigens met dezelfde benaming als de huidige pakketten.  (HHemmes)