Dat is goed nieuws voor België, waar in de afgelopen jaren Renault en Ford aangaven te (zullen) vertrekken, met massaontslag als gevolg.

In de Volvo-fabriek in Gent werken zo’n vijfduizend mensen. De huidige versie van de V40 is ruim twee jaar in productie en voorlopig niet aan vervanging toe. Kijkend naar de reguliere levenscyclus zou de opvolger pas tegen 2018 aantreden. Niettemin is de toezegging van groot belang, aangezien de fabriek in Gent – 260 duizend auto’s per jaar – voor bijna vijftig procent draait op de V40 dan wel een variant (Cross Country). Het voortbestaan van de fabriek lijkt met de uitspraak van Samuelsson een zekerheidje. De nieuwe ‘V40′ wordt tegen die tijd overigens geen facelift maar een volstrekt nieuw model, inclusief onderstel.

Of in Gent ook de opvolgers van de S60 en XC60 van de band zullen lopen, is overigens een ander verhaal: daarover is volgens Samuelsson nog geen besluit genomen. In het interview wijst de topman op de loonkosten in België, volgens hem de hoogste van Europa. Daar moet op een of andere manier compensatie voor komen, laat hij alvast weten.