De Golf bezet tegenwoordig als spirituele opvolger van de Kever nog steeds de eerste plaats in Duitsland en zowel de ‘Rekord’ als de ‘Kapitän’ zijn van het podium verdwenen. Ook elders in de verkoopstatistieken zijn ze niet terug te vinden om de eenvoudige reden dat Opel zich na de Omega en Senator terugtrok uit het segment van de grotere auto’s. Op zich is dat vreemd want onze oosterburen willen het heus nog wel breed laten hangen, getuige de populariteit van Audi, BMW en Mercedes-Benz. Dit premiumtrio is Opel inmiddels gepasseerd in de verkoopstatistieken.
Dat Opel al jaren lang in de rode cijfers zit, heeft alles te maken met het ontbreken van grote, margerijken modellen. Er wordt al jaren gespeculeerd over de terugkeer naar het segment van de Rekord/Omega en Kapitän/Admiral/Diplomat/Senator. Maar die hoop lijkt net zo ijdel als een reünie van ABBA. In het geval van Opel heeft dat niet wat te maken met twee vrouwen die elkaar niet liggen, maar met het feit dat het afzetpotentieel voor sedans in Europa sterk geslonken is. Ook andere merken zonder premiumstatus merken dit, zoals Volkswagen met z’n Phaeton en Hyundai met de Grandeur en de Genesis. Maar deze concurrenten doen wel goede zaken met hun grote suv-modellen Touareg en (Grand) Santa Fe. Welnu, in het kader van beter laat dan nooit komt Opel er nu ook achter dat uitbreiding van het gamma van een forse suv lucratief kan zijn.
De nieuwe suv zal worden gebaseerd op de volgende generatie Insignia. De prijsstelling wordt net als de carrosserie een klasse hoger en daarom kunnen we spreken van een nieuw topmodel c.q. vlaggenschip. Net als de Insignia zal de suv mondiaal verkocht gaan worden. Opel is weliswaar niet actief op de Noord-Amerikaanse en Chinese markt maar zustermerk Buick is dat wel. Binnen het Amerikaanse gamma zal de suv het stokje overnemen van de Enclave, een zevenpersoons cross-over. In 2017 zal de suv worden gepresenteerd, niet alleen als alternatief voor de Touareg en (Grand) Santa Fe, maar ook om Ford (Edge, S-Max) en Renault (Espace) van repliek te kunnen dienen. Opel zal daarnaast meer dan een half miljard euro in de productie van zuinigere motoren en versnellingsbakken in Rüsselsheim, Kaiserslautern en Tychy (Polen) steken. Eerder dit jaar werd het licht op groen gezet voor een investering van 245 miljoen euro in de hoofdvestiging van het merk.
Opel zal de suv in Rüsselsheim gaan bouwen, op dezelfde productielijn als de Insignia. Vanaf volgend jaar rolt daar ook de Zafira Tourer van de band. De fabriek waar deze mpv momenteel nog het levenslicht ziet (in het Duitse Bochum) gaat volgende maand dicht. Deze saneringsoperatie kost Opel minimaal 550 miljoen euro. Dat geld is onder andere bestemd voor een vertrekpremie voor de ruim drieduizend werknemers. De fabriek in Bochum werd in 1962 gebouwd voor de productie van de Kadett. Maar met die Kadett is het bijna net zo droevig afgelopen als met de Rekord en Kapitän. Een spirituele opvolger is er wel (de Astra) maar daar is eigenlijk niks Duits meer aan, aangezien dit model tegenwoordig Groot-Brittannië en Polen als kraamkamer heeft.

Het onderdelencentrum in Bochum, waar ongeveer zevenhonderd mensen werken, blijft wel bestaan. Het sluiten van de productiefaciliteit daar is onderdeel van de strategie om Opel winstgevender te maken. Om deze reden zal het merk ook in het A-segment een andere koers gaan varen. Opel stopt zeer binnenkort met de productie van de Agila. Dit model kan inmiddels niet meer worden besteld bij de fabriek. Er zijn in Nederland nog enkele honderden exemplaren op voorraad. De importeur denkt daar nog even mee vooruit te kunnen. In totaal zijn er sinds de marktintroductie van de huidige generatie Agila B in 2007 ruim zestienduizend stuks verkocht in Nederland. In feite is de Agila een Suzuki Splash met een andere badge, de auto wordt door de Japanners zelf in de Hongaarse Magyar Suzuki-fabriek in Esztergom geproduceerd. Suzuki vervangt de Splash samen met de Alto door de Celerio. Opel zal de Agila aflossen door de Karl. Dit 3,68 meter lange vijfdeurs model is gebaseerd op de volgende generatie Chevrolet Spark en komt in 2015 op de markt. Aanvankelijk was het idee dat Opel met de Karl ook het koperspubliek van de Chevrolet (dat volgend jaar uit Europa vertrekt) zou kunnen opvangen, maar in de praktijk komt daar niks van terecht: Chevrolet is in de afgelopen maanden meer dan negentig procent van zijn marktaandeel kwijt geraakt, terwijl Opel daar slechts voor vijf procent van wist te profiteren. De rest ging naar de concurrentie. Maar misschien kan met de grote suv het tij eindelijk wél worden gekeerd. (door Toralt Deinum/ Autointernationaal.nl)