40 jaar VW Golf: een paar dingen die weinigen weten

De Volkswagen Golf werd geïntroduceerd in 1974 en viert dit jaar dus zijn 40ste verjaardag. Miljoenen mensen over de wereld kennen de auto, er zijn er immer dertig miljoen van geproduceerd, maar er zijn toch zaken die bijna niemand weet. Pon heeft een lijstje gemaakt.

Velen hebben zich bemoeid met de eerste versie van de Golf. Al in de jaren zestig begon Volkswagen met het ontwikkelen van een opvolger voor de Kever. De zustermerken dachten mee. Porsche dacht aan een snelle hatchback met de motor onder de achterbank. Maar het winnende concept kwam van Audi: voorwielaandrijving en een dwarsgeplaatste watergekoelde motor voorin.

Er is serieus nagedacht om de motor van de Kever in de Golf te blijven gebruiken. Er bestaat zelfs een prototype uit 1969 met de boxermotor. De achterliggende gedachte was dat de Kever-motor zijn betrouwbaarheid had bewezen.

Als de designers hun zin hadden kregen, zou de eerste Golf vierkante koplampen hebben gehad maar Volkswagen koos voor ronde want die waren destijds goedkoper te produceren.

Niets is moelijker dan een nieuwe Golf ontwerpen. Aan het ontwerp van een nieuwe Golf werken tegenwoordig twintig Volkswagen-designers over de hele wereld. Maar het is veelzeggend wat Volkswagen hoofdontwerper Walter de’Silva zegt over het ontwerpen van de Golf: "Het is het moeilijkste wat ik ooit deed."

De sterkste Golf was de GTI met 6.0-liter W12 motor en 650 pk.


De Golf was in 1982 de eerste in zijn klasse met een turbodieselmotor. Start-stop en een schakelindicator zijn tegenwoordig gemeengoed maar ze waren begin jaren tachtig al aanwezig op de Golf Formel E.

 

De eerste generatie Golf hield het vol tot 2009. De Golf van de eerste generatie ging officieel uit productie in 1983 maar hij werd als CitiGolf nog tot 2009 geproduceerd in Zuid-Afrika. Toen was in Europa inmiddels de zesde generatie Golf al op de markt.

De in 1976 gebouwde Citystromer was de eerste elektrisch aangedreven Golf (generatie 1). Ook van de Golf 2 was er een elektrische versie. Uiteindelijk nam het grote Volkswagen (pas) in mei 2014 de e-Golf in productie. Die behoort tot de zevende Golf-generatie.

In een Golf 1 zit tweehonderd meter elektrische bedrading tegen zestienhonderd meter in de huidige Golf 7.

 

Reacties

proficiat volkswagen!!!
groetjes karel

Geplaatst door: franssen.karel op

Jammer dat ze het Porsche ontwerp niet hebben gebruikt!
Dan waren we verschoond gebleven van een serie golf’s

Geplaatst door: Jeroen Geertsema op

Jammer dat ere wie ere toekomt niet vermeldt wordt dat de “Designer van de eeuw” Giorgetto Giugiaro niet genoemd wordt hij is namelijk de creator van de Golf 1 ook de hiervan afgeleide Scirocco.

Geplaatst door: Hans Zoetbrood op
40 jaar VW Golf: een paar dingen die weinigen weten - Automobielmanagement.nl

40 jaar VW Golf: een paar dingen die weinigen weten

De Volkswagen Golf werd geïntroduceerd in 1974 en viert dit jaar dus zijn 40ste verjaardag. Miljoenen mensen over de wereld kennen de auto, er zijn er immer dertig miljoen van geproduceerd, maar er zijn toch zaken die bijna niemand weet. Pon heeft een lijstje gemaakt.

Velen hebben zich bemoeid met de eerste versie van de Golf. Al in de jaren zestig begon Volkswagen met het ontwikkelen van een opvolger voor de Kever. De zustermerken dachten mee. Porsche dacht aan een snelle hatchback met de motor onder de achterbank. Maar het winnende concept kwam van Audi: voorwielaandrijving en een dwarsgeplaatste watergekoelde motor voorin.

Er is serieus nagedacht om de motor van de Kever in de Golf te blijven gebruiken. Er bestaat zelfs een prototype uit 1969 met de boxermotor. De achterliggende gedachte was dat de Kever-motor zijn betrouwbaarheid had bewezen.

Als de designers hun zin hadden kregen, zou de eerste Golf vierkante koplampen hebben gehad maar Volkswagen koos voor ronde want die waren destijds goedkoper te produceren.

Niets is moelijker dan een nieuwe Golf ontwerpen. Aan het ontwerp van een nieuwe Golf werken tegenwoordig twintig Volkswagen-designers over de hele wereld. Maar het is veelzeggend wat Volkswagen hoofdontwerper Walter de’Silva zegt over het ontwerpen van de Golf: "Het is het moeilijkste wat ik ooit deed."

De sterkste Golf was de GTI met 6.0-liter W12 motor en 650 pk.


De Golf was in 1982 de eerste in zijn klasse met een turbodieselmotor. Start-stop en een schakelindicator zijn tegenwoordig gemeengoed maar ze waren begin jaren tachtig al aanwezig op de Golf Formel E.

 

De eerste generatie Golf hield het vol tot 2009. De Golf van de eerste generatie ging officieel uit productie in 1983 maar hij werd als CitiGolf nog tot 2009 geproduceerd in Zuid-Afrika. Toen was in Europa inmiddels de zesde generatie Golf al op de markt.

De in 1976 gebouwde Citystromer was de eerste elektrisch aangedreven Golf (generatie 1). Ook van de Golf 2 was er een elektrische versie. Uiteindelijk nam het grote Volkswagen (pas) in mei 2014 de e-Golf in productie. Die behoort tot de zevende Golf-generatie.

In een Golf 1 zit tweehonderd meter elektrische bedrading tegen zestienhonderd meter in de huidige Golf 7.

 

Reacties

proficiat volkswagen!!!
groetjes karel

Geplaatst door: franssen.karel op

Jammer dat ze het Porsche ontwerp niet hebben gebruikt!
Dan waren we verschoond gebleven van een serie golf’s

Geplaatst door: Jeroen Geertsema op

Jammer dat ere wie ere toekomt niet vermeldt wordt dat de “Designer van de eeuw” Giorgetto Giugiaro niet genoemd wordt hij is namelijk de creator van de Golf 1 ook de hiervan afgeleide Scirocco.

Geplaatst door: Hans Zoetbrood op