Honda stopt met Accord in Europa

Honda stopt definitief met de verkoop van de Accord in Europa.

"Als het huidige model uitverkocht is, zullen we het D-segment verlaten", aldus Leon Brannan, hoofd van de Britse tak van Honda, in een interview.

Het Japanse merk heeft grote moeite om in de verkoopstatistieken op te boksen tegen concurrenten als de BMW 3-serie en Mercedes C-klasse. Volgens Brannan wordt het D-segment steeds meer bepaald door de leasemarkt, waar de Duitse premiummerken erg populair zijn geworden. "De kosten om mee te vechten zijn overweldigend", aldus Brannan. Vorig jaar wist Honda in ons land slechts zeventien exemplaren van de Accord te verkopen. In 2013 eindigde de teller op 43 stuks; eveneens een onbeduidend aantal. Op Europees niveau trok de Accord vorig jaar 3.453 kopers.

Vanaf 1992 werd de Accord in de Britse Swindon-fabriek gebouwd, maar na 2000 werd de productie van het model (die niet identiek is aan de Amerikaanse of Aziatische versie) verplaatst naar Japan. Hoewel de goedkopere Japanse yen de laatste jaren enige lucht gaf, acht Honda het niet rendabel meer om een opvolger te ontwikkelen. Elders in de wereld blijft de autobouwer wel in het potentieel van de Accord geloven.

Het model zette in 1977 voor het eerst wiel op Europees grondgebied. De huidige generatie is de achtste sindsdien en verscheen in 2008 op de markt.

Honda stopt met Accord in Europa - Automobielmanagement.nl

Honda stopt met Accord in Europa

Honda stopt definitief met de verkoop van de Accord in Europa.

"Als het huidige model uitverkocht is, zullen we het D-segment verlaten", aldus Leon Brannan, hoofd van de Britse tak van Honda, in een interview.

Het Japanse merk heeft grote moeite om in de verkoopstatistieken op te boksen tegen concurrenten als de BMW 3-serie en Mercedes C-klasse. Volgens Brannan wordt het D-segment steeds meer bepaald door de leasemarkt, waar de Duitse premiummerken erg populair zijn geworden. "De kosten om mee te vechten zijn overweldigend", aldus Brannan. Vorig jaar wist Honda in ons land slechts zeventien exemplaren van de Accord te verkopen. In 2013 eindigde de teller op 43 stuks; eveneens een onbeduidend aantal. Op Europees niveau trok de Accord vorig jaar 3.453 kopers.

Vanaf 1992 werd de Accord in de Britse Swindon-fabriek gebouwd, maar na 2000 werd de productie van het model (die niet identiek is aan de Amerikaanse of Aziatische versie) verplaatst naar Japan. Hoewel de goedkopere Japanse yen de laatste jaren enige lucht gaf, acht Honda het niet rendabel meer om een opvolger te ontwikkelen. Elders in de wereld blijft de autobouwer wel in het potentieel van de Accord geloven.

Het model zette in 1977 voor het eerst wiel op Europees grondgebied. De huidige generatie is de achtste sindsdien en verscheen in 2008 op de markt.