In Japan raakte Volkswagen zijn positie als grootste importmerk namelijk kwijt aan Mercedes-Benz. Die wist daar in januari  4,5 duizend auto’s te verkopen, terwijl er slechts 3,8 duizend klanten waren voor een model van VW. In de Verenigde Staten gaven de beide merken elkaar vorig jaar nog weinig toe (23,9 duizend versus 23,5 duizend registraties) maar vorige maand nam Mercedes-Benz een duidelijke voorsprong met ruim 26 duizend verkopen. Volkswagen kwam niet verder dan 23,5 duizend orders. Het is opmerkelijk dat een volumemerk het moet afleggen tegen een premiummerk.
Maar het grootste pak slaag kreeg Volkswagen in België want daar moest men het marktleiderschap afstaan aan BMW, dat in januari voor het eerst in de geschiedenis helemaal bovenaan staat in de Belgische verkoopstatistieken. Het dure Beierse merk wist afgelopen maand 4,1 duizend auto’s te verkopen aan onze zuiderburen versus 3,8 duizend Volkswagens.

Volkswagen heeft het imago een ‘sterk merk’ te zijn, dat beter bestand is tegen de aanvallen van de premiummerken dan bijvoorbeeld Ford of Opel. Maar de vraag is of Volkswagen op de lange termijn niet ook het onderspit zal delven in de strijd om de gunst van de kopers. Immers, BMW en Mercedes-Benz hebben per definitie de wind in de rug vanwege een hogere status. Het kan niet anders dan dat Volkswagen veel potentiële Golf-klanten is kwijtgeraakt aan de jongste A-klasse, die een veel ‘emotioneler design’ heeft.  En BMW richt zich met de 2-serie Active Tourer op de traditionele clientèle voor de Touran en de Golf Sportsvan.

Speeltje

Wat kan Volkswagen hier tegenover stellen? De Phaeton is niet meer dan een duur speeltje van topman Ferdinand Piëch, de Touareg heeft aan glans verloren en zowel de Eos als de Scirocco zijn min of meer geflopt. Dat is niet helemaal onbegrijpelijk, want uitbreiding van het gamma naar boven is risicovoller dan modellen aan de onderkant toevoegen.
Gelukkig heeft de Volkswagen Groep zijn succesdochter Audi nog. Wie weet is dit merk uiteindelijk nóg succesvoller dan BMW of Mercedes-Benz. Maar je grootste vriend kan ook je grootste vijand worden. Audi moet zorgen dat de nieuwe A4 zó goed wordt dat klanten de 3-serie en C-klasse zullen laten staan. Hoe meer Audi in deze missie slaagt, des te groter is de kans dat de doelgroep van de Passat ook zal overlopen naar het alternatief uit Ingolstadt. De interne familiestrijd zal de komende jaren alleen maar groeien, want Audi voelt zich genoodzaakt met een antwoord op de B-klasse en 2-serie Active Tourer te komen, wat meer concurrentie voor de Touran en Golf Sportsvan betekent. Bovendien werkt het merk aan een kleinere cross-over, die prijstechnisch recht tegenover de Tiguan komt te staan.

Zegen of vloek  

Zonder Volkswagen had Audi nooit kunnen uitgroeien tot zo’n succesvol premiummerk. In die zin was het moederbedrijf een zegen. Maar als dochters groot worden, moeten ze kunnen uitvliegen. BMW en Mercedes-Benz kunnen zich compromisloos focussen op wat de premiumklant verlangt en het is de vraag of Audi dat net zo goed kan. Want ook als het merk qua modellenpolitiek helemaal vrij zou worden gelaten, is het op concernniveau verbonden aan een merk dat het groeitempo vertraagt en de marge negatief beïnvloedt. Een struikelende moeder wordt dan vloek voor het merk dat ’s werelds grootste premiummerk wil worden. (bron: autointernationaal)