Steve Cannon van Mercedes-Benz USA onthulde de grote suv, die vandaag de officiële wereldpremière beleeft. Zoals eerder aangekondigd, is GLE de nieuwe aanduiding voor de M-klasse. In de nieuwe nomenclatuur staat GL voor een suv en de derde letter is die van het platform, in dit geval dus van de E-klasse. Aangezien de derde generatie van de ML op de helft van zijn levenscyclus was, is de naamswijziging maar meteen gecombineerd met een flinke facelift. De wijzigingen aan het exterieur zijn beperkt gebleven tot een nieuwe neus, motorkap en zijschermen en een meer dynamische achterkant, zodat de GLE uiterlijk in de pas loopt met de andere modellen – en nog even mee kan tot de komst van de nieuwe generatie over een paar jaar. Ook het interieur is gemoderniseerd en in de stijl van de nieuwe Mercedes-generaties meer op premiumniveau gebracht. Maar het belangrijkste nieuws is onzichtbaar: er zijn tal van maatregelen genomen om de motoren up-to-date te brengen. Het resultaat is een lager verbruik en CO2-emissie van gemiddeld zeventien procent, zo claimt Mercedes.

 

Plug-in hybride

De GLE is de eerste suv van Mercedes, waarvan een plug-in hybride variant beschikbaar komt in de GLE 500 e 4Matic. Dat is bovendien de tweede Mercedes-Benz waar de letter ‘e’ de aanduiding ‘plug-in hybrid’ vervangt. De GLE, inclusief de stekkerhybride,  arriveert in begin september bij de Nederlandse dealers, die vanaf 7 april de prijzen beschikbaar hebben en de orderboeken openen. Daarmee is Mercedes zijn Beierse concurrent net voor. De plug-in BMW X5 xDrive 40 e maakt immers over ruim twee weken zijn wereldpremière in Shanghai en wordt ‘voor het eind van het jaar’op de markt verwacht.
In de GLE e wordt een 333 pk sterke 3.0 BlueDirect V6 twinturbo-benzinemotor gecombineerd met een hybride module. In dit geval betreft het de automatische 7G-Tronic Plus-transmissie met de geïntegreerde 85 kW/116 pk elektromotor en een 8,8 kWh lithium-ion accu. Die kan, afhankelijk van het netwerk, worden opgeladen in circa twee uur tijd. De accu ligt gedeeltelijk onder de vloer van de bagageruimte, die daardoor vijftien centimeter hoger ligt. Het systeemvermogen bedraagt 325 kW/442 pk met 650 Nm koppel. De 500 e kan in elektrische mode een afstand van maximaal 30 km afleggen en maximaal 130 km/u halen. Het energieverbruik ligt op 16,7 kWh/100 km en het benzineverbruik kan uitkomen op 3,3 L/100 km met 78 gram CO2.
Behalve als plug-in komt de auto ook beschikbaar als GLE 250d (ook als 4Matic), die met de 204 pk viercilinder diesel de eerste suv in het segment is met een CO2-emissie van 140 gram. De tweede dieselvariant is de 350d  4Matic met de V6 diesel. Beide dieselmotoren zijn gekoppeld aan de zeventraps 7G-Tronic automatische tranmissie. De GLE wordt gebouwd in de Amerikaanse fabriek van Mercedes in Tuscaloosa (Alabama). Steve Cannon zei dat de productiecapaciteit dit jaar driehonderd duizend exemplaren zal bereiken. (HHemmes)