Dat de Chinezen goed weten hoe ze iets moeten namaken, is genoegzaam bekend. Maar je moet het echt hebben gezien om te geloven. Behalve op de stands van de joint-ventures met westerse fabrikanten zag je overal wel kopieën opduiken en menigeen zal z’n ogen niet hebben geloofd.  Er waren werkelijk schaamteloze kopieën van de Range Rover Evoque, van een Hummer (net echt) en van een Mercedes Gelände. De gifgroene Eagle sportwagen bleek tot en met het logo op de neus nageaapte Porsche Cayman te zijn, met een Ferrari-neus dan. Letterlijk gezegd, eet de Eagle daarmee dus van twee walletjes. Het is de vraag of de premiummerken zich hierover zorgen maken maar desgevraagd zei directielid Thomas Weber van Daimler dat Mercedes-Benz ‘weinig kan doen tegen namaak’, zolang er geen patenten worden gebruikt c.q misbruikt. "Onze kwaliteit en onze veiligheids- en assistentietechnologieën kunnen zij niet bieden. Maar welgestelde Chinese klanten willen trouwens geen namaak-premiummodellen." Dat laatste geldt overigens voor alle werkelijk luxe goederen zoals dure merktassen en horloges, waarvoor in Shanghai prachtige peperdure winkels uit de grond zijn gestampt. Maar die artikelen vinden tegenwoordig gretig aftrek bij Chinese toeristen die in het westen deze exclusieve lifestyle-spullen kopen omdat die bij ons tegenwoordig vaak goedkoper zijn dan in China.

Autonieuws

Audi presenteerde in China de derde Prologue concept car, een voorbode van de styling van het merk met de vier ringen. Na de presentatie van de Prologue Coupé en Avant in respectievelijk Los Angeles en New York, was Shanghai aan de beurt voor de Allroad.     

BMW onthulde de X5 xDrive 40 e. BMW’s eerste plug-in hybride suv wordt nog dit jaar op de markt verwacht. Gebruikt wordt aandrijftechnologie zoals toegepast in de i8. In dit geval wordt de 245 pk sterke viercilinder 2.0 turbomotor gecombineerd met een 115 pk elektromotor, die samen een vermogen leveren van 313 pk met 350 Nm koppel. De phev is standaard uitgerust met de bekende achttraps automatische transmissie en kan tot 31 kilometer elektrisch rijden.

Bij Citroën was er een wereldpremiëre voor de Aircross, een concept car met een eigenzinnig design. We zien geen airbumps zoals op de C4 Cactus, maar wel Alloy Bumps onderaan de zijkanten en Air Signs. Ook de Aircross heeft een anders-dan-anders  interieur met bijzondere stoelen en felle kleuren. De concept car heeft een 218 pk sterke 1,6-liter THP benzinemotor en een achterin geplaatste 95 pk elektromotor, waarmee tot vijftig kilometer elektrisch kan rijden. Hij kan van 0-100 km/u sprinten in 4,5 seconden.

En Lexus toonde de nieuwe versie van zijn succesmodel de ES. De zesde generatie komt in 2016 op de markt. McLaren komt niet alleen met de ‘betaalbare’ 570, maar ook met een instapmodel, de 540 C. Daarmee wil het Britse sportwagenmerk het gaan opnemen tegen de Audi R8.
Bij Mercedes-Benz was er het werelddebuut van de Mercedes GLC Coupé Concept, die, zo is inmiddels bevestigd definitief in productie zal gaan. Zijn debuut zal waarschijnlijk pas plaatsvinden in 2016 zodat hij niet eerder dan tegen het einde van dat jaar op de markt zal komen. Mini presenteert in Shanghai iets waar vooral jongeren beslist op zullen kicken: een virtuele bril waarin belangrijke informatie wordt geprojecteerd. Zo krijgt de bestuurder direct informatie voor ogen over navigatie, snelheidslimieten of beeld van externe camera’s. Het Mini Augmented Vision concept zagen we vorig jaar tijdens de preentatie van toekomstige technologie. Nu komt zoiets al een stuk dichterbij.

Bij Volvo debuteerde een concept met de Lounge Console,  een luxueuze variant van de XC 90, waarin de achterpassagier de bene kan strekken.

Volkswagen onthulde de bijzonder fraaie C-Coupe GTE, die helaas alleen is bestemd voor de Chinese markt. In een andere kleur dan het in China zo populaire goud zou hij ook bij ons niet verkeerd staan in het straatbeeld. (HHemmes)