Vernieuwde modellen BMW tegen concurrent Mercedes

Met de nieuwe generatie X1 en de vernieuwde 3-Serie gaat BMW de strijd aan met de steeds sterker wordende concurrentie in de segmenten waar de BMW-modellen tot nog toe de benchmark waren.

De BMW 3-Serie was jarenlang de leider in het segment van de sportieve sedans, maar de concurrentie heeft de laatste tijd een inhaalslag gemaakt. Zo is de nieuwe Mercedes C-klasse een gevaarlijke tegenstander en onderneemt Cadillac in Amerika met de ATS serieuze pogingen om de 3-Serie daar van de troon te stoten. In ons land zakte de omzet van de BMW in 2014 met 45 procent ten opzichte van 2013, deels te wijten aan de krimpende markt. Dat de 3-Serie dit jaar is achtergebleven, kan worden geweten aan het feit dat al langer bekend is dat BMW de midlife-facelift zou aanpakken voor technische updates die moeten zorgen voor betere dynamische kwaliteiten om het weer te kunnen opnemen tegen de veelgeprezen C-klasse. De vernieuwde 3-Serie gaat het dan ook niet zozeer om het gefacelifte uiterlijk maar vooral om de onderhuidse wijzigingen. Met de komst van de 340i, die de 335i vervangt, debuteert nu ook de zescilindermotor van de nieuwe generatie. De dempers zijn aangepast en de het onderstel is stijver verbonden met de carrosserie voor verbeterde rijkwaliteiten, terwijl ook de besturing is verbeterd.

BMW X1

Hetzelfde geldt voor de BMW X1, waarvan sinds zijn komst in Europa in 2009, Canada in 2010 en in Amerika in 2013 meer dan een half miljoen exemplaren zijn verkocht.

In de dalende markt van 2014 verkocht BMW in ons land bijna twintig procent méér X1’s dan in het voorgaande jaar, maar in de eerste helft van 2015 zakten de verkopen van de X1 hier in. Met de tweede generatie van de compacte crossover voelen de Duitsers zich nu weer optimaal voorbereid om de slag aan te gaan met modellen als de Audi Q3 en de Mercedes GLA. Nieuw bij Mercedes is overigens de GLC, de opvolger van de GLK. De suv is nu voorzien van de meest moderne technologie die Mercedes beschikbaar heeft, zowel op het gebied van actieve en passieve veiligheid als qua aandrijflijnen en onderstel. De GLC wordt een geduchte tegenstander voor de BMW X3.

Offroad

We hebben intussen met beide nieuwe BMW’s en met de GLC de eerste testkilometers afgelegd. Zowel Mercedes als BMW hebben hun modellen meer afgesteld op comfort, maar bij allebei is er de mogelijkheid te kiezen voor sportievere modes. Bovendien hebben zowel BMW als Mercedes-Benz de media het terrein ingestuurd om kennis te maken met de offroad-kwaliteiten van de nieuwelingen. Die zijn best indrukwekkend, ook al zal het merendeel van de klanten in dit segment nooit en te nimmer het terrein in gaan, dus ook niet kiezen voor de offroad-pakketten. Sterke verkooppunten zijn tegenwoordig de hogere zit. De maatstaf is het zogenaamde hip point, dat bij de X1 nu 616 mm bedraagt, 36 mm hoger dan van het uitgaande model.  Ook in de Mercedes GLC is de zitpositie hoger dan in de uitgaande GLK, maar het is niet bekend hoe hoog het heuppunt  is gelegen.

Prijzen

De Mercedes-Benz GLC wordt op 12 september bij de dealers verwacht. De  prijzen beginnen bij een kleine 55 mille voor de GLC 220 d 4Matic. De BMW X1 staat in de prijslijst vanaf veertig duizend euro en hij arriveert op 24 oktober bij de dealers. De vernieuwde 3-Serie arriveert nog deze maand in de showroom met rijzen beginnen bij 34,5 duizend euro, achthonderd meer dan de goedkoopste versie van vóór de facelift. (HHemmes)

Vernieuwde modellen BMW tegen concurrent Mercedes - Automobielmanagement.nl

Vernieuwde modellen BMW tegen concurrent Mercedes

Met de nieuwe generatie X1 en de vernieuwde 3-Serie gaat BMW de strijd aan met de steeds sterker wordende concurrentie in de segmenten waar de BMW-modellen tot nog toe de benchmark waren.

De BMW 3-Serie was jarenlang de leider in het segment van de sportieve sedans, maar de concurrentie heeft de laatste tijd een inhaalslag gemaakt. Zo is de nieuwe Mercedes C-klasse een gevaarlijke tegenstander en onderneemt Cadillac in Amerika met de ATS serieuze pogingen om de 3-Serie daar van de troon te stoten. In ons land zakte de omzet van de BMW in 2014 met 45 procent ten opzichte van 2013, deels te wijten aan de krimpende markt. Dat de 3-Serie dit jaar is achtergebleven, kan worden geweten aan het feit dat al langer bekend is dat BMW de midlife-facelift zou aanpakken voor technische updates die moeten zorgen voor betere dynamische kwaliteiten om het weer te kunnen opnemen tegen de veelgeprezen C-klasse. De vernieuwde 3-Serie gaat het dan ook niet zozeer om het gefacelifte uiterlijk maar vooral om de onderhuidse wijzigingen. Met de komst van de 340i, die de 335i vervangt, debuteert nu ook de zescilindermotor van de nieuwe generatie. De dempers zijn aangepast en de het onderstel is stijver verbonden met de carrosserie voor verbeterde rijkwaliteiten, terwijl ook de besturing is verbeterd.

BMW X1

Hetzelfde geldt voor de BMW X1, waarvan sinds zijn komst in Europa in 2009, Canada in 2010 en in Amerika in 2013 meer dan een half miljoen exemplaren zijn verkocht.

In de dalende markt van 2014 verkocht BMW in ons land bijna twintig procent méér X1’s dan in het voorgaande jaar, maar in de eerste helft van 2015 zakten de verkopen van de X1 hier in. Met de tweede generatie van de compacte crossover voelen de Duitsers zich nu weer optimaal voorbereid om de slag aan te gaan met modellen als de Audi Q3 en de Mercedes GLA. Nieuw bij Mercedes is overigens de GLC, de opvolger van de GLK. De suv is nu voorzien van de meest moderne technologie die Mercedes beschikbaar heeft, zowel op het gebied van actieve en passieve veiligheid als qua aandrijflijnen en onderstel. De GLC wordt een geduchte tegenstander voor de BMW X3.

Offroad

We hebben intussen met beide nieuwe BMW’s en met de GLC de eerste testkilometers afgelegd. Zowel Mercedes als BMW hebben hun modellen meer afgesteld op comfort, maar bij allebei is er de mogelijkheid te kiezen voor sportievere modes. Bovendien hebben zowel BMW als Mercedes-Benz de media het terrein ingestuurd om kennis te maken met de offroad-kwaliteiten van de nieuwelingen. Die zijn best indrukwekkend, ook al zal het merendeel van de klanten in dit segment nooit en te nimmer het terrein in gaan, dus ook niet kiezen voor de offroad-pakketten. Sterke verkooppunten zijn tegenwoordig de hogere zit. De maatstaf is het zogenaamde hip point, dat bij de X1 nu 616 mm bedraagt, 36 mm hoger dan van het uitgaande model.  Ook in de Mercedes GLC is de zitpositie hoger dan in de uitgaande GLK, maar het is niet bekend hoe hoog het heuppunt  is gelegen.

Prijzen

De Mercedes-Benz GLC wordt op 12 september bij de dealers verwacht. De  prijzen beginnen bij een kleine 55 mille voor de GLC 220 d 4Matic. De BMW X1 staat in de prijslijst vanaf veertig duizend euro en hij arriveert op 24 oktober bij de dealers. De vernieuwde 3-Serie arriveert nog deze maand in de showroom met rijzen beginnen bij 34,5 duizend euro, achthonderd meer dan de goedkoopste versie van vóór de facelift. (HHemmes)