Mercedes was tot 2005 de marktleider in volume in het premiumsegment, maar werd ingehaald door BMW en uiteindelijk ook door Audi. Maar alle drie willen ze in 2020 de marktleider blijven of worden in het premiumsegment. "De onderlinge concurrentie maakt ons alle drie sterker", vindt Rupert Stadler, de ceo van Audi. "Samen met de collega’s uit München (BMW) en Stuttgart (Mercedes) zijn we de duidelijke leiders in het premiumsegment. Maar wij willen zelf de beste zijn. Daarvoor vechten we en dat maakt ons sterker."
Innovatie en positionering

Ferdinand Dudenhöffer, professor en directeur van het onderzoekscentrum CAR van de universiteit van Duisburg-Essen, vindt dat de Duitse premiummerken niet alleen profiteren van hun imago maar ook van meer rationele koopmotieven als innovatie en een sterke positionering." De professor wijst op de situatie van Lexus. Het premiummerk van Toyota volgt met 512 duizend verkochte auto’s in 2014 op ruime afstand van het leidende Duitse trio. "Lexus bestaat al dertig jaar, en toch is het nog altijd geen succes. Het heeft geen eigen r&d-fdeling, geen eigen fabrieken. De auto’s worden samen met de modellen van Toyota geassembleerd. De belangrijkste innovatie van Toyota, de hybride technologie, werd eerst bij Toyota’s gebruikt en pas veel later bij Lexus."
Zelfrijdend

Technologie is een van de belangrijkste verklaringen voor het Duitse overwicht. De drie merken komen er ook trots voor uit. ‘Vorsprung durch Technik’ werd één van de bekendste reclameslogans ter wereld. En Mercedes noemt zich de uitvinder van de auto. Elk premiummerk legt wel eigen accenten in zijn innovatie. ‘Hoe ziet de toekomst eruit?’, is de titel het jongste jaarverslag van Audi. Deze (zeer winstgevende) VW-dochter kijkt een halve eeuw vooruit en legt opvallend sterk de nadruk op zelfrijdende auto’s, in een wereld zonder verkeerslichten. BMW had al in 2011 op de snelweg tussen München en Nürnberg een zelfrijdende auto. Mercedes herhaalde vorige zomer de stunt met zijn S-klasse. Het merk uit Stuttgart noemt zich vandaag de dag de marktleider in autonoom rijden. Op de autowegen in Baden-Württemberg duiken geregeld zelfrijdende Mercedessen op. BMW mikt daarentegen bijzonder sterk op elektrische modellen die gemaakt zijn van cfrp (carbon). Die carrosserieën wegen de helft minder dan stalen constructies en een derde minder dan aluminium. Dat doet het brandstofverbruik uiteraard dalen. (bron: autointernationaal.nl)