VW: lancering 2e generatie Phaeton weer uitgesteld

De nieuwe Volkswagen Phaeton komt er waarschijnlijk niet. De reden is dat de productiekosten te hoog zijn om marktintroductie bedrijfseconomisch te rechtvaardigen.

 De kans is daardoor reëel dat de wagen nooit het licht zal zien want Volkswagen zit middenin een bezuinigingsprogramma dat vijf miljard euro moet opleveren en is ontevreden over het rendement op merkniveau. Dit betekent dat het complete gamma tegen het licht wordt gehouden. Modellen die niet genoeg opbrengen, worden gesaneerd. Zo is het gedaan met de Eos, zo komt de volgende generatie Polo er waarschijnlijk alleen als vijfdeurs (exit driedeurs dus) en zo zijn de dagen van de Beetle geteld.
De Phaeton lijkt nu hetzelfde lot beschoren. Het vlaggenschip is namelijk te duur om te produceren en er valt geen winst mee te maken. Dankzij redelijke verkopen in de afgelopen drie jaar in China kreeg de Phaeton uitstel van executie, maar nu de automarkt in dit Aziatische land flink is afgekoeld, zijn de boekhouders er klaar mee. De in 2002 gelanceerde eerste generatie van de Phaeton was het trotse kind van voormalig Volkswagen-topman Ferdinand Piëch. Die vond namelijk dat zijn Volkswagen een concurrent voor de Mercedes-Benz S-klasse in het gamma moest hebben. Maar de Phaeton was echter nooit een verkoopstopper en Volkswagen verliest maar liefst 28 mille op elke verkocht exemplaar.
Nu Piëch is opgestapt uit de raad van toezicht van Volkswagen Groep, is de Phaeton zijn beschermengel kwijt. De kans is groot dat de nieuwe VW-merkchef, de van BMW afkomstige Herbert Diess, de tweede generatie Phaeton een stille dood laat sterven. (bron: autointernationaal.nl)

VW: lancering 2e generatie Phaeton weer uitgesteld - Automobielmanagement.nl

VW: lancering 2e generatie Phaeton weer uitgesteld

De nieuwe Volkswagen Phaeton komt er waarschijnlijk niet. De reden is dat de productiekosten te hoog zijn om marktintroductie bedrijfseconomisch te rechtvaardigen.

 De kans is daardoor reëel dat de wagen nooit het licht zal zien want Volkswagen zit middenin een bezuinigingsprogramma dat vijf miljard euro moet opleveren en is ontevreden over het rendement op merkniveau. Dit betekent dat het complete gamma tegen het licht wordt gehouden. Modellen die niet genoeg opbrengen, worden gesaneerd. Zo is het gedaan met de Eos, zo komt de volgende generatie Polo er waarschijnlijk alleen als vijfdeurs (exit driedeurs dus) en zo zijn de dagen van de Beetle geteld.
De Phaeton lijkt nu hetzelfde lot beschoren. Het vlaggenschip is namelijk te duur om te produceren en er valt geen winst mee te maken. Dankzij redelijke verkopen in de afgelopen drie jaar in China kreeg de Phaeton uitstel van executie, maar nu de automarkt in dit Aziatische land flink is afgekoeld, zijn de boekhouders er klaar mee. De in 2002 gelanceerde eerste generatie van de Phaeton was het trotse kind van voormalig Volkswagen-topman Ferdinand Piëch. Die vond namelijk dat zijn Volkswagen een concurrent voor de Mercedes-Benz S-klasse in het gamma moest hebben. Maar de Phaeton was echter nooit een verkoopstopper en Volkswagen verliest maar liefst 28 mille op elke verkocht exemplaar.
Nu Piëch is opgestapt uit de raad van toezicht van Volkswagen Groep, is de Phaeton zijn beschermengel kwijt. De kans is groot dat de nieuwe VW-merkchef, de van BMW afkomstige Herbert Diess, de tweede generatie Phaeton een stille dood laat sterven. (bron: autointernationaal.nl)