BMW Nederland stelde in juni de nieuwe 7-Serie voor aan de dealers en hun huidige en toekomstige klanten op drie exclusieve locaties: De Librije in Zwolle, Contest Yachts in Medemblik en in Eindhoven bij de tentoonstelling van de kunstcollectie van de familie Philips. Nathalie Bauters is de manager corporate communications BMW Group Nederland: "Het was voor onze staf een geweldige gelegenheid om drie weekends kennis te maken met onze klanten en potentiële klanten. De reacties van de zeshonderd genodigden waren zeer positief."
Lange wielbasis

Inmiddels hebben ook de eerste rijtests plaatsgevonden met de 730d en de 750Li. De laatste is met de V8-motor en de lange wielbases de topversie. Tijdens het rijden hebben we de nieuwe 7 ook vanaf de achterste zitplaats op zijn comfort in de breedste zin van het woord getest. Dankzij het gebruik van een combinatie van cfrp (met koolstofvezel versterkte kunststof), hogesterktestaal (hss) en aluminium is de nieuwe 7-Serie honderddertig kilo lichter dan de huidige generatie. De 750i xDrive met lange wielbasis is met bijna twee ton de zwaarste versie.
Allergisch

De 7-Serie is met standaard adaptieve luchtvering rondom en optionele achterwielbesturing een stabiele comfortabele reisauto. Ondanks zijn gewicht en een veertien centimeter grotere lengte (524 cm) zijn de dynamische kwaliteiten volop aanwezig. Zelfs met de lange versie hoeft de bestuurder een actief rijgedrag niet uit de weg te gaan. Als de Sportmode wordt ingeschakeld, wordt de auto automatisch tien millimeter verlaagd. Zoals in eerder gemeld over de eerste testritten met een prototype, is er geen Sport+ maar een Dynamic mode, een ontwikkeling waarin de Nederlandse chassisgoeroe Jos van As van BMW een belangrijk aandeel heeft gehad. Onze landgenoot zei dat het vijf jaar geleden is begonnen met de ontwikkeling van Adaptive mode. "Er moest qua meet – en regeltechniek veel worden omgezet naar algoritmes. Het idee werd geboren omdat we veel systemen aan boord hebben. Ik vroeg me af hoe het minder kon, want ik ben allergisch voor een extra regelaar in de auto."

Luxueus achterin

Achterin is het luxueus toeven op de fraaie lederen zetels. Het rijcomfort is prima en er is alleen het geluid van de banden op de weg te horen. Achter het stuur is er zo nu en dan windgeruis langs de spiegels waarneembaar, maar alleen bij sterke wind.

In de lange versie met optioneel Executive Lounge pakket, kan met een druk op de knop ruimte voor de passagier rechtsachter worden aangepast. De voorstoel schuift negen centimeter naar voren, maar de afstand kan met de hand worden aangepast. Tegelijk buigt ook de rugleuning van de passagiersstoel naar voren en wordt de voetensteun uitgeklapt. Het pakket omvat bovendien dik tapijt zodat de vloer zacht aanvoelt als de schoenen worden uitgetrokken. De rugleuningen van de achterstoelen kunnen tot 42,5 graden naar achter hellen en de middenconsole kan worden weggelaten voor degenen die een derde zitplaats wensen. Kortom de nieuwe luxe limousine kan op de individuele wensen van de koper worden aangepast.
De dealers worden in München gedurende drie dagen lang getraind om alle systemen goed te doorgronden en aan de klant te kunnen uitleggen.

Plug-in  

BMW hoopt van de nieuwe generatie meer exemplaren te verkopen dan van de huidige, die in 2008 op de markt kwam en waarvan uiteindelijk 370 duizend stuks op de weg zijn gekomen. Volgend jaar introduceert BMW een plug-in-hybride variant van de 7-Serie en komt de 730i -benzinevariant beschikbaar voor China en niet nader genoemde markten.

(HHemmes)

 

Prijzen BMW 7-Serie

 

740i                 €  98.999        

740Li                103.000

750i xDrive       128.000

750Li xDrive    133.150

 

730d               €  95.500

730Li                 101.000

730d xDrive      100.500

730ld xDrive     105.800