Om te beginnen is er de Porsche Mission E. Begin 2015 deden de eerste berichten de ronde over een volledig elektrische Porsche maar het ontwerp van dit studiemodel kwam voor iedereen nu toch als een verrassing. Het spectaculaire design is een serieuze voorbode van de eerste full-electric Porsche die binnen vijf jaar op de markt moet komen. De elektromotoren wekken energie op bij het afremmen en met een volgeladen batterij is een actieradius van vijfhonderd kilometer haalbaar. Bovendien maakt de Mission E gebruik van een uniek laadsysteem van 800 volt waarmee de batterij in een kwartier voor tachtig procent is opgeladen. Laden via een conventioneel snellaadsysteem van 400 volt is ook mogelijk.

Thunder Power EV

Het tijdperk dat Tesla de markt voor luxe ev’s voor zichzelf had, lijkt tot een einde te komen. De nieuwste concurrent komt uit Taiwan en heet de Thunder Power EV.  De ontwerper heeft goed gekeken naar andere automerken en het resultaat lijkt een combinatie van bijvoorbeeld Maserati, Ferrari en Lancia. Volgens de eerste berichten ligt de actieradius rond de 650 kilometer dankzij een 125 kWh batterij. De productieversie komt in 2017 en heeft een vanafprijs van zestig mille.

Artega Scalo

De relatief onbekende Artega levert zijn kleine sportauto’s normaal met een potente V6-motor. Op de IAA trok de Duitse sportwagenfabrikant het doek van de Scalo, die zijn benzinemotor heeft ingewisseld voor twee elektromotoren, samen met 300 kW die gedurende tien seconden tot 390 kW kan worden verhoogd. Daarmee is de sprint van 0 naar 100 km/u in 3,6 seconden geklaard,  1,2 seconden sneller dan de benzineversie. Wees er snel bij, de Scalo komt in een beperkte oplage van twaalf stuks, die elk 170 duizend euro kosten. 

(Bron: zerauto )