Dames en heren,

 

Naast de Zakenauto van het Jaar is er traditioneel ook een speciale onderscheiding voor het aanstormend talent. Sinds vorig jaar, misschien herinnert u het zich nog, heeft die titel een nieuwe naam gekregen, namelijk die van Beste Nieuwkomer.

 

Deelnemende auto’s zijn relatief kort in ons land op de markt. In elk geval  nog niet lang genoeg om zich al bewezen te hebben met harde cijfers en praktijkervaringen. Want die zijn voor de Zakenauto van het Jaar immers cruciaal.

 

Beste Nieuwkomers zijn dié auto’s waarvan de jury veel verwacht. Ze hebben kostentechnisch en ook in andere opzichten het talent om het ver te schoppen.

 

Ik zal de top-5 eerst in volstrekt willekeurige volgorde aan u voorstellen. Daarbij zal u opvallen dat grotere auto’s kennelijk weer in de gratie komen. Downsizing is geen must meer, maar het helpt nog steeds wel als de bijtelling voordeliger uitvalt.

 

Op één na hebben de auto’s op onze shortlist een benzinemotor. Een daarvan vind je in de auto die duidelijk wél ‘iets’ meer mag kosten. Sterker nog: de XC90 plug-in hybrid wordt vooral in zijn duurste versie besteld. Toch scoort hij goed in de kilometerkosten en gaat mede door zijn lage bijtelling als warme broodjes over de toonbank. Dat levert dus een top-5 notering op.  

 

Het ene dieselmodel tussen de veelbelovende nieuwkomers is een verrassende: de Jaguar XE. "Voor onder de 40 mille een indrukwekkende auto," stelt de jury vast. "En duidelijk geen grijze lease-muis."

 

Sommige bedrijven zetten de Jaguar niet op de keuzelijst, maar dat kun je feitelijk alleen op ervaringen uit het verleden terugvoeren. Het luxe imago uit het verleden kan deze auto parten spelen. De merkorganisatie is klein maar snapt waar het over gaat,  Jaguar Land Rover is in opmars en ook de kwaliteit van de auto’s wordt steeds beter nu ze weer helemaal zelf auto’s ontwikkelen.

 

Dat brengt ons bij de Passat Variant, een auto die uitblinkt door veelzijdigheid, maar ook goed scoort als het om de kosten gaat. Hij rijdt prima, maar is duidelijk niet overmatig karakteristiek.

In zekere zin geldt dat wél voor zijn broer uit Tsjechië: de nieuwe Skoda Superb. Technisch staat de Superb  op dezelfde basis maar met zijn design en uitstraling laat de nieuwe generatie Superb zijn voorgangers vergeten. Een auto om serieus rekening mee te houden, zéker wanneer de Superb Combi eenmaal op de weg te zien is. Hij is al te bestellen maar levering wordt waarschijnlijk volgend jaar, want  met zo’n prijskaartje loopt het storm.

 

Blijft nog één top-5 model over: de nieuwe Ford Mondeo. De jury tekent aan dat hij elders in de wereld in feite al jaren meedraait en met flinke vertraging in Europa is doorgekomen. Nieuw is in dit geval een betrekkelijk begrip. Dat neemt niet weg dat het een hele auto is, met een chique businessclass uitstraling.

 

Dat brengt ons bij de winnaar. De Beste Nieuwkomer is een auto die het zakenautosegment zeker  extra glans, stijl en dynamiek geeft. Want de winnaar is…

 

De Jaguar XE