Maar de afstand was niet het enige dat de twee evenementen van elkaar verwijderden. De topfunctionarissen in Las Vegas waren daar vooral om hoogstaande technologie te promoten zoals de elektrische Chevrolet Bolt en autonoom rijdende auto´s. Maar in Motor City Detroit waren de goede verkoopresultaten een gevolg van een koopgolf veroorzaakt door lage brandstofprijzen, in een markt die wordt gedomineerd door traditionele grote pick-ups en suv´s.

Deze tegenstrijdigheid is te zien op het grootste jaarlijkse auto-evenement van Noord-Amerika, namelijk de North American International Auto Show in Detroit, waar de fabrikanten hun nieuwste geavanceerde elektrische auto´s zullen laten zien maar tegelijkertijd ook tientallen grote, relatief onzuinige voertuigen. Dit tweesporenbeleid toont duidelijk de tegenstrijdigheid aan tussen enerzijds de druk van de Amerikaanse overheid, die strenge regels heeft opgesteld op het gebied van brandstofverbruik, en anderzijds de wensen van de consument, aldus Mark Wakefield, hoofd automotive van consultancybureau AlixPartners in Financial Times.  "Toen de brandstofprijzen hoog waren, liep de motivatie van de overheid synchroon met de motivatie van het kopende publiek. Nu zijn de brandstofprijzen heel laag zijn, levert de technologie die nodig is om het verbruik te reduceren niks op."

Veel van de getoonde auto´s zijn zogenoemde  ‘workaday cars’ die heel ver van de Bolt afstaan. Bijvoorbeeld de nieuwe versies van de Town en de Country Van van Fiat Chrysler en een grote suv van GMC, het premium truckmerk van GM.  Er zijn veel van deze auto´s die erg populair zijn en voor omzet zorgen en daarom meehelpen de auto´s met de alternatieve aandrijvingen te financieren. De autofabrikanten in Noord-Amerika willen graag het huidige momentum vasthouden, na een recordverkoop van 17,5 miljoen eenheden in 2015. En om dat momentum te kunnen vasthouden, zijn wel nieuwe producten nodig die verkopen.
Maar hoe het ook zij, het blijft essentieel voor de autofabrikanten dat zij zuinige auto´s lanceren om aan de regels te kunnen voldoen. Die regels die in 2012 zijn geïntroduceerd, vereisen dat het brandstofverbruik zo ongeveer halveert tot  54,5 mijl per gallon, ongeveer 23 kilometer per liter, tegen 2025. Dit maakt het noodzakelijkheid grote investeringen te doen in de ontwikkeling van elektrische auto´s zoals de Bolt en hybride auto´s zoals de Ford Fusion plug-in.  De fabrikanten willen hun innovatieve auto´s laten zien om weerstand te bieden aan de toenemende dreiging van tech-bedrijven van bijvoorbeeld Google met z´n zelfrijdende auto. "Ik denk dat autofabrikanten zich zeer bewust zijn van de wens van de Apples en Googles van deze wereld om de business van de mobiliteit te betreden. Ze zullen partnerschappen met hen sluiten of op z´n minst proberen te voorkomen dat de tech-bedrijven hen te glad af zullen zijn`, aldus Matt DeLorenzo, directeur van het Amerikaanse Kelley Blue Book, de zeer bekende informatieservice over auto’s. 

Bovendien is er een groei waar te nemen in het aantal luxe auto´s dat in Detroit wordt tentoongesteld. Het merk Lincoln van Ford bijvoorbeeld toont de productieversie laten zien van de Continental sedan en Hyundai zijn Genesis G90.  De interesse in de dure auto´s (GM alleen al zal twaalf miljard investeren in Cadillac-modellen) heeft bezorgdheid opgeleverd over het feit dat de luxe markt weleens een verzadigingspunt zou kunnen bereiken.  "Er is enorm veel activiteit gaande voor de top van de markt. Het komt op een punt dat er te veel auto´s op de markt komen voor te weinig kopers", aldus DeLorenzo. (bron: FT)