Marketing Lynk & Co anders dan anders (filmpje)

Het was voor de westerse media even wennen. De presentatie van het nieuwe merk Lynk & Co had immers al plaatsgevonden in Götenborg, maar dat werd daags erna nog eens dik en luidruchtig overgedaan in Berlijn.

Marketing Lynk & Co anders dan anders

Het ging daarbij niet zozeer om de beloofde uitleg over de marketing strategie, maar vooral om de ambiance – Berlijn is de hipste stad van Duitsland – en muziek die vooral de honderden Chinese genodigden van voornamelijk de sociale media moest aanspreken.

Dat de westerse journalisten eigenlijk werden ‘ opgevoerd’ als entourage, is enigszins begrijpelijk, want dat moet de Chinezen doen beseffen dat het nieuwe merk een ‘global brand’ is.

De auto’s worden gebouwd in China, maar zijn ontwikkeld en ontworpen met gebruikmaking van de technische expertise van Volvo, dat door Geely van Ford Motor Company in 2010 werd overgenomen. Zowel Lynk & Co als Volvo gaat gebruik maken van de nieuwe Compact Modulair Architecture en 3- en 4-cilinder motoren.

Lynk gaat bovendien komen met plug-in hybride en elektrische varianten. Desgevraagd zei Mats Fägerhag, CEO van CEVT AB, dat het platform ook geschikt is voor inductieladen van de accu’s. CEVT (China-Euro Vehicle Technology), de officiële joint venture van Geely Auto en Volvo Cars, is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van modellen en technologie voor Geely, Volvo en Lynk & Co.

De Chinese autofabrikant Geely ontwikkelde het nieuwe massamerk om buiten de thuismarkt te expanderen. De Geely Auto Group bouwde vorig jaar 800.000 auto’s en streeft ernaar binnen vijf jaar zo’n 200.000 Lynks toe te voegen. Op onze vraag hoe de Chinezen de merknaam zullen uitspreken zei Vice President Marketing Alain Visser dat het merk in China wellicht als Lynk door het leven zal gaan. De 01 komt daar in het vierde kwartaal op de markt. Europa volgt een jaar later en Amerika zal nog wat langer moeten wachten.

Dat laatste heeft te maken met het feit dat het merk alleen via het internet verkocht gaat worden, al blijft de autofabrikant in het thuisland gebruik maken van dealers in zijn netwerk.

Het kopen van de modellen belooft een nieuwe ervaring te zijn. Daartoe werkt Lynk & CO samen met Ericsson, Microsoft en de Chinese e-commerce gigant Alibaba. Klanten krijgen de mogelijkheid om direct online te bestellen tegen ‘vaste en concurrerende’ prijzen. Voor regio’s zal één prijs worden gehanteerd. Dus een Lynk & Co zal in ons land net zoveel kosten als in de andere EU-landen. De prijzen zijn niet onderhandelbaar.

Het bedrijf zal een aantal winkels krijgen in winkelcentra en zegt dat auto’s afleveren bij kopers thuis en ze daar afhalen voor onderhoud mogelijk is wanneer dat nodig is. Met het elimineren van distributiekosten (meestal goed voor zo’n 25 procent van de prijs van een auto) is Lynk & CO ervan overtuigd de prijzen concurrerend te kunnen houden, zelfs onder die van Ford en Volkswagen, maar met een uitrusting die past bij premium merken.

Ook beloofde Visser dat het merk zich niet zal confirmeren aan modeljaarwijzigingen, maar zal werken met collecties, zoals in de mode. Dus een winter- of zomercollectie.
Bedrijven als Alibaba, Microsoft en Ericsson zullen verantwoordelijk zijn voor de digitale infrastructuur. De voertuigen zullen altijd worden aangesloten op het internet en komen rechtstreeks uit de fabriek met een open API, een app store en voertuig-voertuig (V2V) communicatie. Zo zullen Lynk & Co voertuigen in staat zijn om gegevens onderling, zoals de beschikbare parkeerplaatsen en verkeersomstandigheden te delen, en eigenaren zullen zelfs in staat zijn om hun voertuigen met andere bestuurders te delen door simpelweg het touch screen display in het dashboard te tikken.
Lynk & Co gaat zich richten op jonge, ambitieuze klanten, die bereid zijn de auto te delen met vrienden en familie, of derden via abonnementen. Daartoe wordt elk exemplaar uitgerust met een share-knop. Zodra de berijder de auto vrijgeeft door op de knop te drukken zal zijn of haar vriendengroep via Facebook, Instagram en dergelijke zien waar de auto zich bevindt en zo kunnen beslissen om hem al dan niet te gaan gebruiken.

De 01, een compacte cross-over en het eerste model van Lynk & Co, werd aan het einde van het evenement in Berlijn weer ten tonele gevoerd, nu in witzilver met oranje details en een zwart dak. Daarmee komen de lijnen beter uit, al heeft de 01 dan meteen meer weg van een Frans merk….. De onthulling zelf was ook anders dan anders: De auto was verborgen in de grote vierzijdige bar in het midden van de hal, die compleet werd weggerold. (HHemmes)
 

Marketing Lynk & Co anders dan anders (filmpje) - Automobielmanagement.nl

Marketing Lynk & Co anders dan anders (filmpje)

Het was voor de westerse media even wennen. De presentatie van het nieuwe merk Lynk & Co had immers al plaatsgevonden in Götenborg, maar dat werd daags erna nog eens dik en luidruchtig overgedaan in Berlijn.

Marketing Lynk & Co anders dan anders

Het ging daarbij niet zozeer om de beloofde uitleg over de marketing strategie, maar vooral om de ambiance – Berlijn is de hipste stad van Duitsland – en muziek die vooral de honderden Chinese genodigden van voornamelijk de sociale media moest aanspreken.

Dat de westerse journalisten eigenlijk werden ‘ opgevoerd’ als entourage, is enigszins begrijpelijk, want dat moet de Chinezen doen beseffen dat het nieuwe merk een ‘global brand’ is.

De auto’s worden gebouwd in China, maar zijn ontwikkeld en ontworpen met gebruikmaking van de technische expertise van Volvo, dat door Geely van Ford Motor Company in 2010 werd overgenomen. Zowel Lynk & Co als Volvo gaat gebruik maken van de nieuwe Compact Modulair Architecture en 3- en 4-cilinder motoren.

Lynk gaat bovendien komen met plug-in hybride en elektrische varianten. Desgevraagd zei Mats Fägerhag, CEO van CEVT AB, dat het platform ook geschikt is voor inductieladen van de accu’s. CEVT (China-Euro Vehicle Technology), de officiële joint venture van Geely Auto en Volvo Cars, is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van modellen en technologie voor Geely, Volvo en Lynk & Co.

De Chinese autofabrikant Geely ontwikkelde het nieuwe massamerk om buiten de thuismarkt te expanderen. De Geely Auto Group bouwde vorig jaar 800.000 auto’s en streeft ernaar binnen vijf jaar zo’n 200.000 Lynks toe te voegen. Op onze vraag hoe de Chinezen de merknaam zullen uitspreken zei Vice President Marketing Alain Visser dat het merk in China wellicht als Lynk door het leven zal gaan. De 01 komt daar in het vierde kwartaal op de markt. Europa volgt een jaar later en Amerika zal nog wat langer moeten wachten.

Dat laatste heeft te maken met het feit dat het merk alleen via het internet verkocht gaat worden, al blijft de autofabrikant in het thuisland gebruik maken van dealers in zijn netwerk.

Het kopen van de modellen belooft een nieuwe ervaring te zijn. Daartoe werkt Lynk & CO samen met Ericsson, Microsoft en de Chinese e-commerce gigant Alibaba. Klanten krijgen de mogelijkheid om direct online te bestellen tegen ‘vaste en concurrerende’ prijzen. Voor regio’s zal één prijs worden gehanteerd. Dus een Lynk & Co zal in ons land net zoveel kosten als in de andere EU-landen. De prijzen zijn niet onderhandelbaar.

Het bedrijf zal een aantal winkels krijgen in winkelcentra en zegt dat auto’s afleveren bij kopers thuis en ze daar afhalen voor onderhoud mogelijk is wanneer dat nodig is. Met het elimineren van distributiekosten (meestal goed voor zo’n 25 procent van de prijs van een auto) is Lynk & CO ervan overtuigd de prijzen concurrerend te kunnen houden, zelfs onder die van Ford en Volkswagen, maar met een uitrusting die past bij premium merken.

Ook beloofde Visser dat het merk zich niet zal confirmeren aan modeljaarwijzigingen, maar zal werken met collecties, zoals in de mode. Dus een winter- of zomercollectie.
Bedrijven als Alibaba, Microsoft en Ericsson zullen verantwoordelijk zijn voor de digitale infrastructuur. De voertuigen zullen altijd worden aangesloten op het internet en komen rechtstreeks uit de fabriek met een open API, een app store en voertuig-voertuig (V2V) communicatie. Zo zullen Lynk & Co voertuigen in staat zijn om gegevens onderling, zoals de beschikbare parkeerplaatsen en verkeersomstandigheden te delen, en eigenaren zullen zelfs in staat zijn om hun voertuigen met andere bestuurders te delen door simpelweg het touch screen display in het dashboard te tikken.
Lynk & Co gaat zich richten op jonge, ambitieuze klanten, die bereid zijn de auto te delen met vrienden en familie, of derden via abonnementen. Daartoe wordt elk exemplaar uitgerust met een share-knop. Zodra de berijder de auto vrijgeeft door op de knop te drukken zal zijn of haar vriendengroep via Facebook, Instagram en dergelijke zien waar de auto zich bevindt en zo kunnen beslissen om hem al dan niet te gaan gebruiken.

De 01, een compacte cross-over en het eerste model van Lynk & Co, werd aan het einde van het evenement in Berlijn weer ten tonele gevoerd, nu in witzilver met oranje details en een zwart dak. Daarmee komen de lijnen beter uit, al heeft de 01 dan meteen meer weg van een Frans merk….. De onthulling zelf was ook anders dan anders: De auto was verborgen in de grote vierzijdige bar in het midden van de hal, die compleet werd weggerold. (HHemmes)