Nissan valt aan: Leaf met XL- en XXL-actieradius

De Tesla Model 3 steelt al geruime tijd de show in de media en de Opel Ampera ontpopte zich als begrenswaardige actieradiuskampioen. “Maar waar blijven ze?” tekent Nissan terecht aan. Zonder de beide namen overigens echt te noemen, maar er kan door hun omschrijving geen misverstand over bestaan wie er met ‘ze’ bedoeld wordt.

Nissan valt aan: Leaf met XL- en XXL-actieradius

Tamelijk veelzeggend, want ze maken dat statement bij de lancering van de compleet nieuwe Leaf ‘2.Zero’. De marktleider heeft de meeste ervaring en legt de lat weer hoger, luidt hun boodschap. Met zijn 40 kWh ‘basis’ batterijpakket is de actieradius enorm opgerekt – in de praktijk naar rond 300 kilometer – maar dat is nog maar stap één van het verhaal. Tijdens de Tokyo Motor Show – eind oktober – zullen ze een uitvoering onthullen die nog eens de helft verder kan rijden, dankzij een ‘grotere’ batterijcapaciteit. Bij navraag bevestigt Nissan-woordvoerder Van Thienen dat die bovenin de markt wordt ingeschaald met zijn 60 kWh.

"Maar hij zal een jaar later komen, daarom wordt er nu nog niet de nadruk op gelegd."
Hoe dan ook: dat is ruim voor nieuwe spelers als Volkswagen Groep zich in het spel gaan mengen.
"Deze nieuwe Leaf is één van de twaalf – nieuwe generatie – elektrische modellen die de Renault-Nissan-Mitsubishi combinatie in totaal zal presenteren," zegt Nissan Europa topman Wilcox. We gaan ervan uit dat over tien jaar zo’n 27 procent van de verkochte auto’s in Europa elektrisch is. En zullen in dat licht bezien ook een offensief inzetten met een netwerk van snelladers – ook voor bedrijven zelf – en nieuwe systemen voor huis en kantoor."

Om in te spelen op het ‘Amazon-effect’ (steeds meer pakketbezorgdiensten op de weg) krijgt ook de elektrische bestelwagen een flink veel grotere actieradius.

Terug naar de Leaf. De Japanners lossen grote kritiekpunten op rond de meest verkochte EV ter wereld. Het zal wellicht niet verbazen dat het design daar de belangrijkste van is. Het koetswerk oogt inderdaad aanmerkelijk sportiever en gesoigneerder dan de huidige, die vriendelijk gezegd nogal smaakgevoelig is. Hij biedt bovendien meer zitruimte achterin. In de nieuwe Leafs vind je meer geavanceerde rijhulpsystemen en komen ook krachtiger motoren. Hij wordt over enkele maanden leverbaar vanaf 35 mille. (Rob van Ginneken)

Leaf 

Nissan valt aan: Leaf met XL- en XXL-actieradius - Automobielmanagement.nl

Nissan valt aan: Leaf met XL- en XXL-actieradius

De Tesla Model 3 steelt al geruime tijd de show in de media en de Opel Ampera ontpopte zich als begrenswaardige actieradiuskampioen. “Maar waar blijven ze?” tekent Nissan terecht aan. Zonder de beide namen overigens echt te noemen, maar er kan door hun omschrijving geen misverstand over bestaan wie er met ‘ze’ bedoeld wordt.

Nissan valt aan: Leaf met XL- en XXL-actieradius

Tamelijk veelzeggend, want ze maken dat statement bij de lancering van de compleet nieuwe Leaf ‘2.Zero’. De marktleider heeft de meeste ervaring en legt de lat weer hoger, luidt hun boodschap. Met zijn 40 kWh ‘basis’ batterijpakket is de actieradius enorm opgerekt – in de praktijk naar rond 300 kilometer – maar dat is nog maar stap één van het verhaal. Tijdens de Tokyo Motor Show – eind oktober – zullen ze een uitvoering onthullen die nog eens de helft verder kan rijden, dankzij een ‘grotere’ batterijcapaciteit. Bij navraag bevestigt Nissan-woordvoerder Van Thienen dat die bovenin de markt wordt ingeschaald met zijn 60 kWh.

"Maar hij zal een jaar later komen, daarom wordt er nu nog niet de nadruk op gelegd."
Hoe dan ook: dat is ruim voor nieuwe spelers als Volkswagen Groep zich in het spel gaan mengen.
"Deze nieuwe Leaf is één van de twaalf – nieuwe generatie – elektrische modellen die de Renault-Nissan-Mitsubishi combinatie in totaal zal presenteren," zegt Nissan Europa topman Wilcox. We gaan ervan uit dat over tien jaar zo’n 27 procent van de verkochte auto’s in Europa elektrisch is. En zullen in dat licht bezien ook een offensief inzetten met een netwerk van snelladers – ook voor bedrijven zelf – en nieuwe systemen voor huis en kantoor."

Om in te spelen op het ‘Amazon-effect’ (steeds meer pakketbezorgdiensten op de weg) krijgt ook de elektrische bestelwagen een flink veel grotere actieradius.

Terug naar de Leaf. De Japanners lossen grote kritiekpunten op rond de meest verkochte EV ter wereld. Het zal wellicht niet verbazen dat het design daar de belangrijkste van is. Het koetswerk oogt inderdaad aanmerkelijk sportiever en gesoigneerder dan de huidige, die vriendelijk gezegd nogal smaakgevoelig is. Hij biedt bovendien meer zitruimte achterin. In de nieuwe Leafs vind je meer geavanceerde rijhulpsystemen en komen ook krachtiger motoren. Hij wordt over enkele maanden leverbaar vanaf 35 mille. (Rob van Ginneken)

Leaf