Ford opent aanval op concurrentie met nieuwe Focus

Na een serie publicitaire ‘inleidende beschietingen’ pakt Ford nu toch daadwerkelijk door. Een compleet nieuwe Focus en Focus Wagon openen de aanval op de concurrentie. Dat mag je breed zien, want die laatste mag je met zijn extra lengte rustig een serieus alternatief voor de Mondeo noemen. Hoe dan ook: de eerste rij-indruk in de uitermate bochtenrijke regio rondom Nice geldt als een eerste statement. Hij mikt nog steeds op bestuurders die dynamiek in een auto hoog waarderen.

Ford optimistisch: "We hopen dat automedia de Focus naast pakweg Volvo’s gaan testen"

Wat op de routes meteen opvalt is dat de techneuten een mooie balans hebben gevonden van pit en comfort. Dat is des te opvallender als je weet dat de voor ons land belangwekkende turbo benzineversies een driecilindermotor met ‘cilinderuitschakeling’ hebben. Cruisend rijd je dus op twee cilinders. Wannéér de techniek precies omschakelt valt overigens nauwelijks te bespeuren. Knap.
Resultaat is in elk geval wel dat zelfs de 1-literversie heel behoorlijk vooruit wil, terwijl de auto belangrijke ‘punten pakt’ met een laag normverbruik. Onder de nieuwe WLTP-methode praat je dan om precies te zijn over 107 tot 111 gram. Het stelt Ford in staat om ook de grote Focus-versie opvallend scherp in de markt te zetten, bij een aardig businessclass uitrusting.

Directeur Gerard Bolder onderstreept het belang van de upgrade in ruimte, afwerking en uitrusting: "De zakelijke markt was al ruim de helft, maar groeit nog steeds. Als je er de private lease bijneemt, is denk ik nog maar een dertig procent echt particulier."

"Op wie we mikken? Met name zakelijk dus, met de nadruk op de benzinemotoren en dan vóóral de langere Wagon. Die is zo ruim en de bagageruimte is dermate toegankelijk gemaakt dat het bijvoorbeeld voor ZZP-ers extra interessant wordt. Met hun lage verbruik zijn de nieuwe benzinemotoren bovendien een serieus alternatief voor dieselen. We rekenen op tweederde SW’s en daar zitten dan ook de directe concurrenten. Niet Volkswagen feitelijk, want die doen maar weinig Wagons. Eerder Peugeot, Renault, Opel en dergelijke."

"Ik hoop dat in de automedia ook met vergelijkingen komen met pakweg Volvo’s 40-serie. Misschien meer een prestigemerk, maar als het om de auto en het aanbod gaat zie ik dat met vertrouwen tegemoet."

Bolder voorziet als ‘naderend onheil’ dat er verderop in de zomer onzekerheid in de automarkt zal sluipen: "Hopelijk komt er een keer géén bijltjesdag, maar de consument kan zomaar denken dat er begin volgend jaar een mogelijk voordeliger schaal voor de BPM komt. Als antwoord op de hogere CO2-waardes onder WLTP-norm regime. Maar komt de minister zijn beloftes wel na? Intussen hebben veel merken hun auto’s dit jaar al ‘naar voren’ getrokken. Alles wat voor juni gebouwd is kon je aanmelden en mag dan nog een jaar daarna worden geregistreerd." (Rob van Ginneken)

Ford opent aanval op concurrentie met nieuwe Focus - Automobielmanagement.nl

Ford opent aanval op concurrentie met nieuwe Focus

Na een serie publicitaire ‘inleidende beschietingen’ pakt Ford nu toch daadwerkelijk door. Een compleet nieuwe Focus en Focus Wagon openen de aanval op de concurrentie. Dat mag je breed zien, want die laatste mag je met zijn extra lengte rustig een serieus alternatief voor de Mondeo noemen. Hoe dan ook: de eerste rij-indruk in de uitermate bochtenrijke regio rondom Nice geldt als een eerste statement. Hij mikt nog steeds op bestuurders die dynamiek in een auto hoog waarderen.

Ford optimistisch: "We hopen dat automedia de Focus naast pakweg Volvo’s gaan testen"

Wat op de routes meteen opvalt is dat de techneuten een mooie balans hebben gevonden van pit en comfort. Dat is des te opvallender als je weet dat de voor ons land belangwekkende turbo benzineversies een driecilindermotor met ‘cilinderuitschakeling’ hebben. Cruisend rijd je dus op twee cilinders. Wannéér de techniek precies omschakelt valt overigens nauwelijks te bespeuren. Knap.
Resultaat is in elk geval wel dat zelfs de 1-literversie heel behoorlijk vooruit wil, terwijl de auto belangrijke ‘punten pakt’ met een laag normverbruik. Onder de nieuwe WLTP-methode praat je dan om precies te zijn over 107 tot 111 gram. Het stelt Ford in staat om ook de grote Focus-versie opvallend scherp in de markt te zetten, bij een aardig businessclass uitrusting.

Directeur Gerard Bolder onderstreept het belang van de upgrade in ruimte, afwerking en uitrusting: "De zakelijke markt was al ruim de helft, maar groeit nog steeds. Als je er de private lease bijneemt, is denk ik nog maar een dertig procent echt particulier."

"Op wie we mikken? Met name zakelijk dus, met de nadruk op de benzinemotoren en dan vóóral de langere Wagon. Die is zo ruim en de bagageruimte is dermate toegankelijk gemaakt dat het bijvoorbeeld voor ZZP-ers extra interessant wordt. Met hun lage verbruik zijn de nieuwe benzinemotoren bovendien een serieus alternatief voor dieselen. We rekenen op tweederde SW’s en daar zitten dan ook de directe concurrenten. Niet Volkswagen feitelijk, want die doen maar weinig Wagons. Eerder Peugeot, Renault, Opel en dergelijke."

"Ik hoop dat in de automedia ook met vergelijkingen komen met pakweg Volvo’s 40-serie. Misschien meer een prestigemerk, maar als het om de auto en het aanbod gaat zie ik dat met vertrouwen tegemoet."

Bolder voorziet als ‘naderend onheil’ dat er verderop in de zomer onzekerheid in de automarkt zal sluipen: "Hopelijk komt er een keer géén bijltjesdag, maar de consument kan zomaar denken dat er begin volgend jaar een mogelijk voordeliger schaal voor de BPM komt. Als antwoord op de hogere CO2-waardes onder WLTP-norm regime. Maar komt de minister zijn beloftes wel na? Intussen hebben veel merken hun auto’s dit jaar al ‘naar voren’ getrokken. Alles wat voor juni gebouwd is kon je aanmelden en mag dan nog een jaar daarna worden geregistreerd." (Rob van Ginneken)