Gezien die toekomstplannen lijkt het voorlopig onwaarschijnlijk dat Fiat met een andere middenklasser uit zal komen. Wat productie betreft is er wel een waardige opvolger want de in de fabriek in Melfi vrijkomende capaciteit wordt naar verluid gebruikt voor een volgende SUV van Maserati.

De Punto kwam voor het eerst op de markt in 1993 en werd twee jaar later gekozen tot European Car of the Year. De tweede generatie verscheen in 1999 en bleef in de verkoop tot 2010. Een derde, flink grotere versie was tegelijkertijd al vijf jaar eerder op de markt gekomen onder de naam Grande Punto. Dat model, later weer gewoon Punto genoemd, is vervolgens 13 jaar lang in de verkoop gebleven.

De Italiaanse auto moest het echter steeds meer afleggen tegen de concurrentie van soortgelijke modellen van vrijwel alle andere grote merken. De doodsteek kwam toen de Punto als enige auto vorig jaar geen enkele ster ontving bij de crashtesten van Euro NCAP. Of de Punto ook in andere landen zoals India verdwijnt is nog niet duidelijk.