Onlangs meldde Leaseplan desgevraagd aan De Telegraaf geen significant verschil te zien in de schadelast bij gebruik van winterbanden. Als reden gaf men dat uiteindelijk de bestuurder bepaalt hoe veilig er gereden wordt. "Zo’n 65 tot 70 procent van hun leaseauto’s heeft speciale banden, maar dat maakt dus weinig uit voor het aantal claims naar verzekeraars."
"Onzin", reageert Brinksma. "Winterbanden leiden tot minder ongelukken. Ik nodig Leaseplan uit om de uitspraken te onderbouwen." Hij verwijst naar een onderzoek van verkeerspsycholoog Adriaan Heino (Centraal Beheer Achmea), dat bestond uit een analyse van 25.000 schadegevallen. "Hieruit blijkt dat auto’s met winterbanden in de winter voor structureel minder ongelukken zorgen dan auto’s met zomerbanden in dezelfde periode. Daarnaast blijkt uit Heino’s analyse dat auto’s in de winter een hogere schadefrequentie hebben. Wel zien we dat de stijging voor auto’s op zomerbanden met 32 procent aanzienlijk hoger is dan de stijging voor auto’s op winterbanden (12 procent)."
Niks ´Onzin` Brinksma, verzekeraars kunnen u meedelen dat Leasplan nog vrij voorzichtig is. Bestuurders in auto´s met winterbanden rijden zelfs meer schades! Komt dat? Heel simpel, men denkt met winterbanden veilig hard te kunnen rijden, lees minder voorzichtig, en dat kan natuurlijk niet. Voor de handel is het allemaal heel mooi, verder heb je er weinig aan.
Ik meen mij te herinneren dat het onderzoek van Adriaan Heino betrekking had op twee extreme winters (die van 2008 en 2009(?)) die een veel hoger aantal sneeuwdagen hadden dan normaal. Volgens mij ging het om 40 sneeuwdagen. Met die vele sneeuwdagen was het schadebeeld iets gunstiger.
ECHTER, als er maar 30 sneeuwdagen waren geweest, dan kwam ook dhr. Heino tot de conclusie dat het qua schadelast weinig uitmaakt of de auto op winterbanden rijdt of niet. Bij extreem veel sneeuwdagen is het dus iets beter, bij normale winters niet. Er zijn zeker niet ‘structureel minder ongelukken’ in een normale winter.
Ik ben er zondermeer van overtuigd dat Leaseplan haar cijfers langjarig uitstekend kan onderbouwen.
Wat nou zomerbanden? Zomerbanden zijn normale prima banden, waar we we al generaties lang mee rijden. Wat mij stoort, is dat de suggestie wordt gewekt dat ze alleen voor de zomer geschikt zijn en dat je in andere jaargetijden met ‘foute’ banden rijdt. Onzin, het zijn prima banden.
Winterbanden zijn iets extra’s. Of ze veiliger zijn? Dat laat ik aan de deskundigen over (het lijkt er dus echter op dat dat niet zo is).
Gewoon voorzichtig rijden en afstand houden. Een bumperklever met winterbanden is net zo goed kansloos op besneeuwde wegen…
Heren, heb ik hier te maken met professionelen of partikulieren? Ik hoop de tweede want het zou verontrustend zijn dat er zo weinig kennis aanwezig zou zijn bij professionelen. Voor alle duidelijkheid, winterbanden scoren op alle vlakken beter dan zomerbanden van het moment dat het minder dan 7° is. Het hoeft dan nog niet te sneeuwen of ijzelen. Bij regen onder de 7° verkort de remweg aanzienlijk. Bij 80km/h is dat 70m tov 110m. Bij een besneeuwd wegdek is dat zelfs de helft. Je moet maar de pech hebben in de laatste meters een boom in je remweg tegen te komen. Dus ja, in de winter met zomerbanden blijven rijd is verkeerd. Denk aan jezelf en aan diegene die je onderuit haalt als je echt eens op de remmen moet gaan staan.
Zou er misschien een bandenmerk zich aangesproken voelen en onze”deskundigen” Peter,Willem van der Veer en Gerard eens uitnodigen voor een test met winter en zomerbanden bij winterse omstandigheden eens kijken of ze na de test ook weer zo “tegen” winterbanden zijn .
Ja heren het is jammer maar winterbanden kosten nu eenmaal geld. Maar een mensenleven kost vele malen meer .Mvg Jos Meijerink.
voor diegene die twijfelen of winterbanden veiliger zijn in de sneeuw heb ik 1 advies ga eens rijden in de sneeuw op een race circuit dan hoef je namelijk nooit meer te twijfelen !!!!
Ik ben als ‘professional’ helemaal op de hoogte en overtuigd van de technische voordelen van de winterband.
De onderliggende vraag was of dat technische voordeel ook daadwerkelijk minder schade(last) oplevert.
De stelling van Leaseplan dat dat niet zo is, geloof ik omdat de berijder van een auto met winterbanden zijn rijgedrag minder aanpast en daardoor het technische voordeel deels teniet doet.
Als ‘particulier met winterbanden’, ga ik voor de stelling van de firma Leaseplan. Als ik voertuigen van het type lease ondanks barre (veel sneeuw)omstandigheden zie voorbij racen(alsof ik stil sta), heb ik het idee, dat het aspect toegenomen veiligheid ruimschoots wordt ingehaald door het aspect onverantwoord gas geven!