Dat blijkt uit het rapport Moving forward in mobility van schadespecialist CED. In de top 10 van automerken met de meeste aanrijdingen staat Audi in 2015 op pole position: op 100 auto’s van dit merk hadden er 14,1 te maken met schade. Audi wordt op de voet gevolgd door BMW en Mercedes-Benz met 13,6 respectievelijk 13,1 aanrijdingen op elke 100 auto’s. Het zijn dus de bestuurders van relatief dure merken auto’s die vaak schade hebben, althans vaker dan eigenaren van minder dure merken. Het rapport baseert zich op cijfers van schadespecialist CED over heel 2015.

Volkswagen, Opel en Renault merken met meeste schade

Wordt er in absolute getallen gekeken naar automerken met de meeste schades dan ontstaat er een ander beeld. Volkswagen was in 2015 de onbetwiste koploper met 112.435 schadegevallen, gevolgd door Opel (79.667) en Renault (71.364). Niet geheel toevallig rijden er van deze merken ook veel auto’s op de Nederlandse wegen waardoor de kans op schade groter is.

Uit het CED rapport blijkt verder dat Nederlanders voorzichtiger rijden. Maar als ze brokken maken is de schade groter. Uit berekeningen van CED blijkt dat het aantal voertuigschades over de afgelopen vijf jaar met maar liefst 28 procent is gedaald: van 2,3 miljoen naar 1,8 miljoen. Over dezelfde periode steeg het gemiddelde schadebedrag met 13 procent.

Belangrijke reden voor de stijgende schadeposten: de toegenomen hoeveelheid elektronica in auto’s. "Als het gaat om schade beginnen auto’s steeds meer op iPads te lijken: eenvoudige reparaties bestaan niet meer. Heb je schade dan is het schadebedrag door de elektronica die vervangen moet worden vaak gelijk hoog", zegt Ruud Kooijman, directeur CED Nederland. "Alle nieuwe modellen beginnen steeds meer op rijdende computers te lijken, dat geldt zeker voor de elektrische auto’s en plug-ins."

Brokken