De nieuwe bedrijfsauto’s zouden volgens het bouwdoos-principe in meer dan twaalf verschillende varianten op de markt moeten komen, terwijl ze op een gemeenschappelijke basis zijn gebouwd. Op deze manier zou dit ‘Phevos’ genoemde project modellen voor zowel Volkswagen, MAN als een Chinees bedrijfsautomerk moeten opleveren. De deze maand aangetreden hoogste baas van VW’s bedrijfsauto-activiteiten, de van Scania afkomstige Leif Östling (foto), zou van mening zijn dat de beoogde modellen niet voldoende winstgevend kunnen zijn, behalve uitvoeringen voor de sterk groeiende Zuid-Amerikaanse markt die als enige wel verder worden ontwikkeld.

In het artikel wordt gemeld dat Östling zich tot onder meer ten doel heeft gesteld om MAN en Scania als merken onder de paraplu van VW dichter bij elkaar te brengen. Dit stuit echter op weerstand van Scania dat sterk gehecht is aan zijn onafhankelijkheid. Het Zweedse merk draait prima en zou er weinig voor voelen om het momenteel kwakkelende MAN op sleeptouw te nemen door bijvoorbeeld gemeenschappelijke vestigingen te betrekken. Scania-chef Martin Lundstedt liet dit laatste deze week weten.