Introductie Opel Vivaro en Renault Trafic in A’dam

De synergie in bestelautoland liet zich in Amsterdam ervaren als een blij verbond tussen wat feitelijk geboren kemphanen zijn. De gezamenlijke presentatie van de Renault Trafic en Opel Vivaro (op de neusjes na identiek) vond bewust niet op Frans of Duits grondgebied plaats maar in het neutrale Nederland.

Dertien jaar met hetzelfde model doen. Wat voor trendgevoelige personenwagens allang ondenkbaar is, wordt voor bestelautokopers nauwelijks als een hindernis gezien. Zolang de motoren niet teveel CO2 uitstoten en het comfort acceptabel blijft, is er meestel geen reden tot klagen. Integendeel, verandering kan tot hoge kosten kunnen leiden, wanneer er massaal dure inrichting moet worden vervangen.

Het design is helemaal nieuw, maar oogt vertrouwd. De ontwerpers van beide merken, die elk een eigen front voor de auto tekenden en de rest gezamenlijk modelleerden, wilden de klanten duidelijk niet tegen zich in het harnas jagen. De zij- en achterkant lijken nog sterk op het oude model, maar schijn bedriegt: de staande deurgrepen draaiden een kwartslag, de karakteristieke verhoging boven de cabine is verdwenen (vanwege de aërodynamica) en de auto is in zijn kortste gedaante maar liefst 21 centimeter langer geworden. Daarvan komt 11 centimeter toe aan de overhang achter – en er is alles bij elkaar ruimte geschapen voor drie europallets. Ook in de L1-versie.

Nieuwe motor: 90-140 pk

De motor is altijd een 1,6 liter diesel met een enkele (90 of 115 pk) of dubbele (120 of 140 pk) turbo. De trekkracht ligt tussen 260 en 340 Nm. Het opgegeven verbruik van de zuinigste versie is 5,7 l/100 km (149 g/km). Over veiligheid reppen de merken niet in eerste instantie (er zijn geen NCAP-sterren om mee te strooien) maar er is alvast een uiterst simpele en doeltreffende nieuwe veiligheidsvoorziening: een grote spiegel in de zonneklep aan passagierszijde, waarmee je een fietspad kunt overzien wanneer je met de bestelauto rechtsaf slaat. Het interieur is compleet nieuw en maakt direct indruk met de mooie vormgeving en verzorgde afwerking. Er slimme voorzieningen aangebracht voor het gebruik van smartphone, tablet en laptop in de auto.

Renault: ook grootste in dalende markt

Pascal Schmitt, vicepresident lcv’s van Renault, maakte duidelijk hun bestelauto’s beter in groeimarkten China (+5%) en Latijns Amerika (+8%) aan de man kunnen worden gebracht dan in Europa waar de afzet in vijftien jaar niet zo laag meer is geweest. Maar ook in een dalende markt lukt het Renault om Europa’s grootste bestelautomerk te blijven en dat al vijftien jaar op rij. Over synergie gesproken: tijdens de presentatie verschenen naast de logo’s van Opel en Vauxhall ook die van Nissan en Daimler in beeld. Schmitt meldde trots dat Renault vorig jaar vijftigduizend voertuigen voor (en met) deze partners heeft gebouwd, van de Mercedes-Benz Citan tot de Nissan NV400. De verkooporganisatie professionaliseert verder, met inmiddels zeshonderd Pro+ vestigingen in Europa.

Opel: groei in eerste kwartaal doorzetten

Charles Klein, chief engineer Opel LCV, haalde het twee jaar geleden geïntroduceerde. Opel-programma ‘DRIVE 2022’ aan, dat in elk geval tot 2016 een investering van vier miljard euro in 23 nieuwe modellen en dertien nieuwe motoren inhoudt. De Vivaro hoort hier dus ook bij, zij het dat de motor vooral een doorontwikkeling is van een Renault-blok. Klein noemde daarnaast een nieuwe Europese ‘LCV Organization’ die het succes van in totaal zeshonderdduizend verkochte Vivaro’s moet gaan herhalen. "Wij hebben tien procent van het marktsegment in handen. Het eerste kwartaal van dit jaar hebben we met groei afgesloten en ik ben ervan overtuigd dat we die groei gaan uitbreiden naar de rest van 2014."

Introductie Opel Vivaro en Renault Trafic in A’dam - Automobielmanagement.nl

Introductie Opel Vivaro en Renault Trafic in A’dam

De synergie in bestelautoland liet zich in Amsterdam ervaren als een blij verbond tussen wat feitelijk geboren kemphanen zijn. De gezamenlijke presentatie van de Renault Trafic en Opel Vivaro (op de neusjes na identiek) vond bewust niet op Frans of Duits grondgebied plaats maar in het neutrale Nederland.

Dertien jaar met hetzelfde model doen. Wat voor trendgevoelige personenwagens allang ondenkbaar is, wordt voor bestelautokopers nauwelijks als een hindernis gezien. Zolang de motoren niet teveel CO2 uitstoten en het comfort acceptabel blijft, is er meestel geen reden tot klagen. Integendeel, verandering kan tot hoge kosten kunnen leiden, wanneer er massaal dure inrichting moet worden vervangen.

Het design is helemaal nieuw, maar oogt vertrouwd. De ontwerpers van beide merken, die elk een eigen front voor de auto tekenden en de rest gezamenlijk modelleerden, wilden de klanten duidelijk niet tegen zich in het harnas jagen. De zij- en achterkant lijken nog sterk op het oude model, maar schijn bedriegt: de staande deurgrepen draaiden een kwartslag, de karakteristieke verhoging boven de cabine is verdwenen (vanwege de aërodynamica) en de auto is in zijn kortste gedaante maar liefst 21 centimeter langer geworden. Daarvan komt 11 centimeter toe aan de overhang achter – en er is alles bij elkaar ruimte geschapen voor drie europallets. Ook in de L1-versie.

Nieuwe motor: 90-140 pk

De motor is altijd een 1,6 liter diesel met een enkele (90 of 115 pk) of dubbele (120 of 140 pk) turbo. De trekkracht ligt tussen 260 en 340 Nm. Het opgegeven verbruik van de zuinigste versie is 5,7 l/100 km (149 g/km). Over veiligheid reppen de merken niet in eerste instantie (er zijn geen NCAP-sterren om mee te strooien) maar er is alvast een uiterst simpele en doeltreffende nieuwe veiligheidsvoorziening: een grote spiegel in de zonneklep aan passagierszijde, waarmee je een fietspad kunt overzien wanneer je met de bestelauto rechtsaf slaat. Het interieur is compleet nieuw en maakt direct indruk met de mooie vormgeving en verzorgde afwerking. Er slimme voorzieningen aangebracht voor het gebruik van smartphone, tablet en laptop in de auto.

Renault: ook grootste in dalende markt

Pascal Schmitt, vicepresident lcv’s van Renault, maakte duidelijk hun bestelauto’s beter in groeimarkten China (+5%) en Latijns Amerika (+8%) aan de man kunnen worden gebracht dan in Europa waar de afzet in vijftien jaar niet zo laag meer is geweest. Maar ook in een dalende markt lukt het Renault om Europa’s grootste bestelautomerk te blijven en dat al vijftien jaar op rij. Over synergie gesproken: tijdens de presentatie verschenen naast de logo’s van Opel en Vauxhall ook die van Nissan en Daimler in beeld. Schmitt meldde trots dat Renault vorig jaar vijftigduizend voertuigen voor (en met) deze partners heeft gebouwd, van de Mercedes-Benz Citan tot de Nissan NV400. De verkooporganisatie professionaliseert verder, met inmiddels zeshonderd Pro+ vestigingen in Europa.

Opel: groei in eerste kwartaal doorzetten

Charles Klein, chief engineer Opel LCV, haalde het twee jaar geleden geïntroduceerde. Opel-programma ‘DRIVE 2022’ aan, dat in elk geval tot 2016 een investering van vier miljard euro in 23 nieuwe modellen en dertien nieuwe motoren inhoudt. De Vivaro hoort hier dus ook bij, zij het dat de motor vooral een doorontwikkeling is van een Renault-blok. Klein noemde daarnaast een nieuwe Europese ‘LCV Organization’ die het succes van in totaal zeshonderdduizend verkochte Vivaro’s moet gaan herhalen. "Wij hebben tien procent van het marktsegment in handen. Het eerste kwartaal van dit jaar hebben we met groei afgesloten en ik ben ervan overtuigd dat we die groei gaan uitbreiden naar de rest van 2014."